Gå til innhold

Skal kjøpe ny gaming server til rundt 6K.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg og klanen min skal kjøpe en server som skal hoste Battlefield 2, Ventrilo og en nettside. Vi skal hoste serveren på en 10Mbit Lyse linje i Stavanger. Vi ønsker ikke at prisen på server stiger over 6000 kr og vi har allerede kabinett, tastatur, dvd-rom og skjerm, så vi skal kjøpe ny PSU, HDD, RAM, Hovedkort og CPU med kjøler.

 

Det jeg hadde tenkt å kjøpe (prisguide):

Hovedkort: ASUS A8N-E ser billig og bra ut. Den har også SATA II som vi trenger til harddisken. Men det eneste kjipe er at den har PCI-e istedenfor AGP.

CPU: AMD Athlon 64 3200+ ''Venice'' Denne er vel etterkommeren av Winchester? Så på en side at den var noe bedre.

CPU-kjøler: GlacialTech Igloo 7200 Light Var en av de billigste CPU-kjølerene jeg fant.

RAM: Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024) tror 2GB minne er nok.

PSU: NorthQ 4001 SX Titani PCI-Express Har hørt mye bra om NorthQ.

HDD: Hitachi Deskstar 7K80 80 GB S-ATA Jeg leste på en test at denne var mye raskere enn Raptoren, og den er billigere. Er også SATA II.

Skjermkort: MSI Radeon X300SE 128 MB Dette var en av de billigste PCI-e skjermkortene jeg fant, også har den DVI.

 

Er det noe jeg burde forandre på oppsettet mitt? Noen tips/anbefalinger?

 

Alle svar mottas med takk :thumbup:

Endret av Lars Anders
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Heisann.

 

Jeg og klanen min skal kjøpe en server som skal hoste Battlefield 2, Ventrilo og en nettside. Vi skal hoste serveren på en 10Mbit Lyse linje i Stavanger. Vi ønsker ikke at prisen på server stiger over 6000 kr og vi har allerede kabinett, tastatur, dvd-rom og skjerm, så vi skal kjøpe ny PSU, HDD, RAM, Hovedkort og CPU med kjøler.

 

Det jeg hadde tenkt å kjøpe (prisguide):

Hovedkort: ASUS A8N-E ser billig og bra ut. Den har også SATA II som vi trenger til harddisken. Men det eneste kjipe er at den har PCI-e istedenfor AGP.

CPU: AMD Athlon 64 3200+ ''Venice'' Denne er vel etterkommeren av Winchester? Så på en side at den var noe bedre.

CPU-kjøler: GlacialTech Igloo 7200 Light Var en av de billigste CPU-kjølerene jeg fant.

RAM: Corsair XMS3200C2 TWINX DDR400 2048 MB (2x1024) tror 2GB minne er nok.

PSU: NorthQ 4001 SX Titani PCI-Express Har hørt mye bra om NorthQ.

HDD: Hitachi Deskstar 7K80 80 GB S-ATA Jeg leste på en test at denne var mye raskere enn Raptoren, og den er billigere. Er også SATA II.

Skjermkort: MSI Radeon X300SE 128 MB Dette var en av de billigste PCI-e skjermkortene jeg fant, også har den DVI.

 

Er det noe jeg burde forandre på oppsettet mitt? Noen tips/anbefalinger?

 

Alle svar mottas med takk :thumbup:

Eg skal hoste ein CS server no, med 100mbit linje, men kvifor kjøper dokke AMD 64? det er ikkje akkuratt ein super server cpu, og visst du sjekker med HP etc så har dei servere, som er helt standard, med f.eks en opteron cpu, 256 ram og ein disk, dei har ofte plass til 1 cpu ekstra, og så kjøper du ekstra ram..

 

du bør vertfall ha 2 disker syns eg, 1 disk med os, og 1 disk med game på.

Lenke til kommentar
Eg skal hoste ein CS server no, med 100mbit linje, men kvifor kjøper dokke AMD 64? det er ikkje akkuratt ein super server cpu, og visst du sjekker med HP etc så har dei servere, som er helt standard, med f.eks en opteron cpu, 256 ram og ein disk, dei har ofte plass til 1 cpu ekstra, og så kjøper du ekstra ram..

 

du bør vertfall ha 2 disker syns eg, 1 disk med os, og 1 disk med game på.

Vi velger Athon 64 istedenfor Operteron fordi Athlon 64 har mer ytelse/pris enn Opteron. De ferdige serverene (HP osv.) koster mye mer enn selvbygget server også.

 

Men trenger man virkelig 2 disker? Blir spillet noe raskere da?

Lenke til kommentar

Fokuser på de viktigste tingene: mest mulig CPU/minne ytelse for pengene! Alt det andre er jo helt uvesentlig:) Det holder lenge med den minste og billigste harddisken på markedet, siden serveren kun bruker harddisken til å loade serverprogrammene, men ikke aktivt mens programmene kjører. Ellers vil jeg anbefale dere å titte på prosessorer med støtte for hyperthreading/dual core. Dette gir en enorm ytelsesøkning for programmer som ikke støtter threads (f. eks. HLDS)

Lenke til kommentar
DD: Hitachi Deskstar 7K80 80 GB S-ATA Jeg leste på en test at denne var mye raskere enn Raptoren, og den er billigere. Er også SATA II.

 

det stemmer ikke heelt vel ?

 

 

visst du sjekker med HP etc så har dei servere, som er helt standard, med f.eks en opteron cpu, 256 ram

 

256 er litt lite til en gameserver...

det eg meinte var at du kjøper ein standard server, så kjøper du ekstra harddisk og ram vedsia, for visst du skal kjøpe ram hos hp så blir det 2000 spenn for lite ram liksom..

Lenke til kommentar

Takker for svar alle svar.

 

Burde jeg velge en Intel prossesor med hyperthreading istedenfor Athlon 64 uten hyperthreading? De CPU'ene med dobbel kjerne kostet for mye, fra rundt 3500kr.

 

På harddisk-siden, kan jeg like så greit kjøpe et hovedkort med S-ATA I, som også bruker AGP, som det er billigere skjermkort til? Vil det bli mye ekstra tid på "map-change" når jeg går fra S-ATA II til S-ATA I?

Lenke til kommentar

Etter min mening burde du kjøpe en intel prosessor med hyperthreading ja! Det er jo ikke nevnt hva slags operativsystem du skal kjøre, men HTT støtte gjør i beste fall at du vil kunne presse opptil 100% mer ut av serveren din ved noen konfigurasjoner. Du vil nok ikke merke noen forskjell i det hele tatt mellom s-ata I/II eller agp/pcie grafikkort. Som sagt, i en server er det prosessor/minne som har tilnærmet alt å si. Sjekk litt rundt for å finne det beste chipsettet hovedkortet kan ha og.

Lenke til kommentar
Takker for svar alle svar.

 

Burde jeg velge en Intel prossesor med hyperthreading istedenfor Athlon 64 uten hyperthreading? De CPU'ene med dobbel kjerne kostet for mye, fra rundt 3500kr.

 

På harddisk-siden, kan jeg like så greit kjøpe et hovedkort med S-ATA I, som også bruker AGP, som det er billigere skjermkort til? Vil det bli mye ekstra tid på "map-change" når jeg går fra S-ATA II til S-ATA I?

Som han over sa vil du ikke merke noe forskjell på s-ata og s-ataII fordi at det støttes vel ikke helt den hastigheten s-ata leverer engang. Og agp/pci-e har heller ingenting å si på en server.

 

Ang. harddisk har raptoren ca. halvert søketid i forhold til den disken du har valgt. Raptoren er litt dyrere, men man får jo også igjen for hva man betaler.

 

EDIT: Må også legge til at den psu'en er jeg meget fornøyd med! Har hatt den i over 1 år nå og den er stille og pålitelig.

Endret av datating
Lenke til kommentar
Hvilken CPU bør vi bestille da? Har sett litt på Pentium D, er det noe å satse på? Eller er 6xx serien noe å satse på?

eg ville heller gått for eit opteron system, opteron og AMD64 har den største minne bandbredda, og er kraft plugg.

 

og du vil vel kunne køyre fleire games på serveren etterkvert og. gå heller for xeon eller opteron, xeon er vel litt billigere enn opteron, men utifra eindel tester eg har lest, så slår opteron xeon på dei alle fleste punkter.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...