Gå til innhold

IBM disk med bad sectors, Erstatning


Anbefalte innlegg

Her er mailen JEG sendte til multicom:

Quote:


Hei!


Jeg Kjøpte en IBM Deskstar 40 GB harddisk av dere den 27.08.2001


Serienummer på disken: xxxxxx

Partnummer på disken: xxxxxx

Dato trykket på (prod. dato?) : Jun-2001


Data fra dere:

Faktura: xxxxx

Kundenummer: xxxxx

Ordrenummer: xxxxx

Leveringsnummer: xxxxxxxxx


Pris: 1.239,- ++


Navn: xxxxxxxxxxxxx



(Jeg har tatt vare på faktura)


Problemet:


For en stund siden "mista" jeg plutselig en hel partisjon, som førte til 20GB med tapt data. Partisjoen var plutselig borte fra windows ( kjører winXP). Kjørte Partitionmagic 7 for å se om jeg fikk opp partisjonen der. PM7 viste disken, men bare med noen kryptiske tegn som beskrivelse (ase$€£$$€{[] eller noe sånnt). OK, jeg hadde backup av det viktigste, så jeg formaterte denne disken og trodde ting skulle være i orden.


Forrige lørdag fikk jeg problemer igjen , WindowsXP , (som lå på den andre partisjonen på disken), ville ikke starte, ikke engang i safe mode. Jeg kjører Windows ME på en annen fysisk disk, så jeg boota den og prøvde å kjøre scandisk på den ødelagte IBM disken (winXP partisjonen). Scandisk LÅSTE SEG faktisk. OK, jeg fjernet begge partisjonene i PM7, lagde to nye og formaterte. Prøvde igjen å kjøre scandisk , den "grundige" varianten som sjekker overflaten på disken. Denne gangen greide scandisk å kjøre og jeg fikk beskjed om en masse "bad sectors" på disken.


Sjekket serienummeret på IBM sine garantisider (
) og det er fortsatt garanti på disken. Jeg skulle også være innenfor 1 års perioden hos dere.


Jeg ønsker følgelig å returnere disken til dere. Hvordan gjør vi dette?


 

 

Her er svaret jeg fikk:

Quote:


Hei. Beklager dette med disken din. Bad sectors på en disk betyr ikke at det

er en fysisk feil på disken. Det skjer ofte, og det kan være spesiellt

utsatt, om en kjører flere Os på samme disk. Går du til IBM sine

hjemmesider, kan du laste ned en programsnutt som sletter de dårlige

sektorene på disken din og bygger de opp på nytt. Programmet heter "DFT

ver2.30" Dette vil selfølgelig føre til at du mister innholdet på disken.

Et annet alternativ er og sende den inn til oss med en feilforklaring og en

kopi av fakturaen, og vi sjekker disken for deg. Husk i såfall og pakk den

godt inn.

Ha en fin dag!


Mvh

Tom

Teknisk avdeling

Multicom Norge AS



 

Jeg la spesielt merke til dette: "Bad sectors på en disk betyr ikke at det er en fysisk feil på disken" Stemmer dette? Jeg trodde det motsatte..

 

Jeg har sendt disken til Multicom. Bør jeg forlange en ny disk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike feil er som regel grunnet en fysisk feil / skade på harddisken, men det er ikke sikkert.

Du bør derfor bruke DFT'en fra IBM til å diagnosere disken før du sender den inn. Dersom DFT programmet ved en lavnivåformatering reparerer disken din, vil nok dette være hva teknikeren hos MultiCom forsøker først, og da evt. returnere den til deg igjen.

DFT sier i fra om disken er defekt, og gir deg da også en feilkode (TRC) som du kan legge ved som dokumentasjon på feilen hvis du sender inn disken.

"Bad sectors" er altså _ikke_ ensbetydende med fysisk feil på harddisken.

 

Jeg håper dette var oppklarende.

 

B.T.

Lenke til kommentar

http://webopedia.com/TERM/b/bad_sector.html

 

som du sikkert ser på den linken så kan det være begge deler, på veldig gamle maskiner var det vanlig med å ha en sak i biosen som kunne lavformatere hd`ene dine.

 

det var oxo vanlig på en del eldre linuxer som du skulle sette opp som servere å lavformatere før du installerte, gjore det på slack 3.4 (gammel distro) og den lappet oxo over bad sektors når de kom.

 

jeg har selv 2 ibm hd`er (60 gb og 45 gb) de lager en del varme, men problemet ditt tror jeg er pm7.0 og xp. det er et problem med de to i sammen og jeg har selv fått den feilmeldigen der etter å ha mekket litt på hd`ene mine, jeg fikk den oxo etter å ha dual boot med linux og xp selv om det ikke var noen feil på hardiskene.

 

det jeg anbefaler deg å gjøre er å installere xp på nytt, under installasjonen så formaterer du disken og har bare en partisjon (det er ikke noe problemer med å ha en stor partisjon så lenge den er ntfs i dag) og ikke legger inn det pm 7.0 programmet ditt.

 

lykke til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...