Gå til innhold

Fagprøve i IKT-Driftsfag


Anbefalte innlegg

Ser jo grei ut den, men ganske omfattende egentlig til 3 dagers jobb.

 

Min oppgave er vanskelig på å få til innen tidsfristen fordi jeg ikke aner hva ting betyr, jeg må finne ut hva dem mener med "Orginisasjonsstruktur", "IKT-Miljø" og deretter gjøre oppgaven.

 

Og så er det noen oppgaver jeg ikke vet hva jeg skal gjøre med.

 

Oppgave 2. Utskriftsløsningen i Ressepsjonen i dag fungerer "perfekt" da kan det ikke gjøres bedre

De er to stykker som deler på en avansert kopi/utskriftsmaskin som dem begge forstår ganske greit.

 

Oppgave 4. Dem har allerede en slik løsning, men får vel bare lage en ny.

 

Ellers, om noen har tips og slikt til meg, kom med dem ;)

 

I dag har jeg gjort planleggingsdelen, samt en del av Oppdage 6 (opprettet bruker 100% + startet installasjon av PC)

 

 

EDIT: Sittet å "lekt" litt med visio nå, og lagd et feilsøkings flytskjema.

Skjemaet er ikke det jeg skal levere, men var bare for å teste ut visio litt.

Er sympolene og sammenkoblingene rektige? (ikke tenk på hva inneholdet)

utennavnp.png

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har et lite problem som oppsto i dag.

Jeg har 2 brukere som er med i gruppen _SG - Ledelse og denne gruppen er med i _DLG - Filområde Ledelse, som gir tilgang til filområde for ledelse og filområde for ansatte.

 

Begge filområdene blir mappet opp ved logon og alt er ok der, men da jeg skal gå inn på filområde for ansatte så får jeg ingen tilgang.

 

Det er satt helt like tilganger på begge områdene, det vil si at _DLG - Filområde Ledelse har fulle tilganger på begge områdene.

Jeg får tilgang på filområde for ledelse, men altså ikke tilgang på filområdet for ansatte.

 

Hvordan i svarte skal dette gå ann når tilgangene er helt prikk like?

Lenke til kommentar

Prøv en kjapp løsning og slett hjemmeområdet som ikke virker, kopier det andre og gi det navnet du ønsker ;)

 

Det har jeg ikke tenkt på! :D

Prøver i morgen, sier ifra om det funker ;)

 

Edit:

Nesten så jeg får lyst til å kjøre på jobb og teste om det funker, men det er 2 mil fram og tilbake :p

Endret av Prone
Lenke til kommentar

Noen som kan hjelpe meg svare på disse spørsmålene? Gjerne hinte litt til hva som bør tas med.

 

1. I denne oppgaven tar du utgangspunkt i et firma som har satt opp en avdelingsorientert OUstruktur,

hvor alle ressurser og brukere i en OU er satt til en egen site. Denne siten har ingen ITavdeling.

Redegjøre for forskjellen mellom bruk av en RODC og en stub zone i DNS for denne

siten. Hva hadde du valgt og hvorfor? Ta nødvendige forutsetninger.

 

2. Du er satt ansvarlig for å oppgradere bedriftens Primary Domain Controller (PDC) med

operativsystemet Windows NT4 til Windows 2008 Enterprise (ikke Core).

a. Hvordan kan du på enklest mulig måte måle om maskinvaren PDCen kjører på

tilfredsstiller kravene for denne installasjonen?

b. Hva er din mening om å konvertere brukerne og NTs lokale policies over til Windows

2008?

 

3. Du er satt til å installere den første Windows 2008 serveren i domenet. Den skal meldes inn i et

eksisterende 2003-domene.

Denne serveren skal være en applikasjonsserver som kun aktiverer tjenestene den er satt til å

svare på kall for når det faktisk gjøres kall, har 8 CPU og 32 GB RAM, og er planlagt at skal tilby

tre standalone DFS share. Windows 2008 Enterprise Core er foreslått.

Mener du løsningen slik den er foreslått vil fungere eller ikke? Hvorfor?

 

4. Ti eldre maskiner skal få installert et image for Windows 7, som ligger på en WDS-server. Deres

nettverkskort støtter ikke PXE.

WIM-image er tilrettelagt og opprettet, WDS-tjenesten kjører som Transport og Deployment og

svarer på kall, DHCP-server kjører som egen server og er tilgjengelig med scope option 60, men

ingen svarfil er laget.

a. Hvordan skal du få disse ti maskinene til å hente ned image fra WDS de skal ha når

PXE ikke er støttet?

b. Hvilken større eller mindre utfordring (ettersom man ser det) knyttet til bruk av

Scope Option 60 kan oppstå?

c. Dokumentere hvordan du lager en svarfil som automatisk legger inn norsk tastatur,

velger riktig tidssone, og sørger for at en 40 GB partisjon opprettes for installasjon av

Windows 7. Dokumentere også hvordan du får denne til å fungere sammen med

automatisk utrulling av klientene.

d. Hvordan kan vi sørge for at kun maskiner som er kjente i Active Directory skal kunne

installere image fra WDS?

Lenke til kommentar

Prøv en kjapp løsning og slett hjemmeområdet som ikke virker, kopier det andre og gi det navnet du ønsker ;)

 

Det har jeg ikke tenkt på! :D

Prøver i morgen, sier ifra om det funker ;)

 

Edit:

Nesten så jeg får lyst til å kjøre på jobb og teste om det funker, men det er 2 mil fram og tilbake :p

 

Det fungerte! Takk for tipset :D

Nå er jeg så å si ferdig, bare litt dokumentasjon igjen og så må jeg brenne ut image til klientmaskiner på dvd plater :p

Lenke til kommentar

Er det ikke litt drøyt å bare prøve å restarte maskinen? Kunne sikkert hatt med feilsøking på om det er HW eller SW feil hvertfall, for så evt retanking av maskinen før man kjøper ny PC :p

 

Edit:

Når veit man når man skal ha fagprøve? Har ikke hørt noe fra de fagprøvefolka, og opplæringskontoret veit ingen ting.

Hadde vært digg å fått fagprøve mens jeg er i jobb, og ikke midt i ferien min eller etter at jeg har starta på skolen.

Endret av World Of Warcraft
Lenke til kommentar
ikke tenk på hva inneholdet
Er det ikke litt drøyt å bare prøve å restarte maskinen? Kunne sikkert hatt med feilsøking på om det er HW eller SW feil hvertfall, for så evt retanking av maskinen før man kjøper ny PC :p
Siden han skrev ikke tenk på hva innholdet er tviler jeg på at det er slik han har planlagt det..

 

Jeg fikk ikke beskjed om når fagprøven min er, har egentlig ikke fått beskjed om det enda. Men jeg jobber med en som sitter i fagnemda, så han hadde oversikt over når alle i Buskerud skulle ha fagprøve, og kunne derfor fortelle meg når jeg har prøven..

 

Hvis du ikke vet når du har fått den enda, men sendte inn søknaden for over en måned siden, bør du høre med han som er faglig ansvarlig for deg eller noen fra fagnemda..

Lenke til kommentar

Jeg hadde fagprøve i forrige uke.

Det var en stor oppgave, og den va nesten lik den du har fått DJ-Evelen.

 

Jeg var veldig usikker under vurdering, da det føltes som om sensoren påpekte at jeg hadde bommet litt med noen kostnader jeg hadde satt opp. Derfor følte jeg at det kom en "Ikke bestått" i min retning. Jeg fikk etterpå en vurdering av alle oppgavene mine der alle lå på enten bestått eller bestått meget godt. Egenvurderingen jeg skrev mens sensorene mine gikk gjennom oppgaven for seg selv, var visst så spot-on med alt det sensorene selv hadde merket seg, så det pushet det hele opp til bestått meget godt :D

 

Her er oppgaven jeg fikk:

670154.jpeg

Endret av Rufselabben
Lenke til kommentar

Hei, er på Oppgave 1 nå, og skal "Utdype IKT miljøet på skolen".

Noen som vet hva dette skal bety?

Et lite eksempel f.eks?

 

Det jeg gjorde på min oppgave (som var nesten lik) var bare å lage en enkel powerpoint, med en generell innledning om kommunen (skolen i ditt tilfellet), for så å ramse opp hvordan ting er lagt opp, hvilket utstyr og teknologier som blir brukt. Gjerne rutiner, hvem-gjør-hva osv.

Lenke til kommentar

Ja, er ikke mye forskjellig rundt omkring skjønner jeg. Det eneste er vel at det er litt tilpasset nettopp din arbeidsplass, eller som kan være relevant.

 

Jeg hadde heldigvis jobbet en del med vurdering, budsjett osv når jeg fikk oppgaven. Ble veldig paff i starten, men det gikk jo bra :)

Hadde faktisk sittet i nesten 3 måneder og øvd meg på 2003 server, VMWare og hele pakka, men så fikk jeg jo en fagprøve som ikke var i nærheten :-P Hadde et møte med prøvenemnda på forhånd, så jeg visste det ikke ble noe særlig praktisk arbeid, men hallo :-P Hehe...

 

I og med at fagprøvene våres var ganske like, så må du bare spørre om det er noe jeg kan hjelpe med :)

Lenke til kommentar

Jeg har et lite problem som oppsto i dag.

Jeg har 2 brukere som er med i gruppen _SG - Ledelse og denne gruppen er med i _DLG - Filområde Ledelse, som gir tilgang til filområde for ledelse og filområde for ansatte.

 

Begge filområdene blir mappet opp ved logon og alt er ok der, men da jeg skal gå inn på filområde for ansatte så får jeg ingen tilgang.

 

Det er satt helt like tilganger på begge områdene, det vil si at _DLG - Filområde Ledelse har fulle tilganger på begge områdene.

Jeg får tilgang på filområde for ledelse, men altså ikke tilgang på filområdet for ansatte.

 

Hvordan i svarte skal dette gå ann når tilgangene er helt prikk like?

 

Det første jeg ville sjekket er at rettighetene på sharet står på Everyone: Full controll og på NTFS rettigheter _DLG -Filområdet Ledelse: Full Controll

Lenke til kommentar

Jeg har et lite problem som oppsto i dag.

Jeg har 2 brukere som er med i gruppen _SG - Ledelse og denne gruppen er med i _DLG - Filområde Ledelse, som gir tilgang til filområde for ledelse og filområde for ansatte.

 

Begge filområdene blir mappet opp ved logon og alt er ok der, men da jeg skal gå inn på filområde for ansatte så får jeg ingen tilgang.

 

Det er satt helt like tilganger på begge områdene, det vil si at _DLG - Filområde Ledelse har fulle tilganger på begge områdene.

Jeg får tilgang på filområde for ledelse, men altså ikke tilgang på filområdet for ansatte.

 

Hvordan i svarte skal dette gå ann når tilgangene er helt prikk like?

 

Det første jeg ville sjekket er at rettighetene på sharet står på Everyone: Full controll og på NTFS rettigheter _DLG -Filområdet Ledelse: Full Controll

 

Har løst problemet nå! :D

Er forresten ferdig med alt nå, bare å skrive ut i morgen og gjøre del 2 når sensorene kommer ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...