Gå til innhold

Rettigheter på brukere i windows 2000 server


Anbefalte innlegg

Problemet oppstod ved at vi har satt inn 3 nye disker i Raid 5. Vi har 2 arrays nå. Brukermappene (hjemmeomerådet) ble kopiert over på det andre arrayet, og dermed mistet alle rettighete på mappene sine. Har prøvd backup programmer men uten hell. Finnes det noe software som kan sette rettigheter på et stort antall brukere. Det er snakk om 1800 forskjellige rettigheter som skal sette. samme som sharet.(brukernavn). er krise :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Problemet oppstod ved at vi har satt inn 3 nye disker i Raid 5. Vi har 2 arrays nå. Brukermappene (hjemmeomerådet) ble kopiert over på det andre arrayet, og dermed mistet alle rettighete på mappene sine. Har prøvd backup programmer men uten hell. Finnes det noe software som kan sette rettigheter på et stort antall brukere. Det er snakk om 1800 forskjellige rettigheter som skal sette. samme som sharet.(brukernavn). er krise :)

Det som sannsynligvis er enklest er å gjøre jobben på nytt, med Scopy eller Robocopy.

 

Når det er sagt, så føler jeg meg forpliktet til å påpeke at denne problemstillingen kan tyde på dårlig planlegging, men nå skal jeg ikke hive mer salt i såret.

 

Lykke til videre, og håper linkene var til hjelp.

Lenke til kommentar
Problemet oppstod ved at vi har satt inn 3 nye disker i Raid 5. Vi har 2 arrays nå. Brukermappene (hjemmeomerådet) ble kopiert over på det andre arrayet, og dermed mistet alle rettighete på mappene sine. Har prøvd backup programmer men uten hell. Finnes det noe software som kan sette rettigheter på et stort antall brukere. Det er snakk om 1800 forskjellige rettigheter som skal sette. samme som sharet.(brukernavn). er krise :)

Finnes det et backup-punkt du kan gå tilbake til?

 

I såtilfelle kan du gjøre flg.: Jeg ville tatt backup av hele basen til tape, deretter deaktivert det gamle arrayet, og "mountet" det nye som det gamle. (Klønete forklart.) Altså at det nye arrayet fikk path/properties til det gamle. Ta deretter backup restore.

Lenke til kommentar
Det som sannsynligvis er enklest er å gjøre jobben på nytt, med Scopy eller Robocopy.

Har disse programmene noen fordeler over xcopy?

 

en xcopy fra til /O /X /E /H /K skulle vel holde sålangt jeg kan se...

Får med seg noe nytt hver dag, ja det skal holde i massevis. Vet du når den funksjonaliteten kom inn i xcopy, var det i Windows 2000?

Lenke til kommentar
Det som sannsynligvis er enklest er å gjøre jobben på nytt, med Scopy eller Robocopy.

Har disse programmene noen fordeler over xcopy?

 

en xcopy fra til /O /X /E /H /K skulle vel holde sålangt jeg kan se...

Får med seg noe nytt hver dag, ja det skal holde i massevis. Vet du når den funksjonaliteten kom inn i xcopy, var det i Windows 2000?

xcopy fikk denne funksjonaliteten først i windows 2000 såvidt jeg vet ja(muligens i en av servicepackene), jeg selv fant ikke ut om disse mulighetene før ifjor da jeg tilfeldigvis kom over det.

Lenke til kommentar

Jeg er lærling i samme bedrift som ladder og jobber med samme problem.

 

Problemet er at mappene fikk andre rettigheter i det de ble flyttet over til backuppartisjonen. Altså, bakcupen har standard-rettigheter og er ikke delt, så xcopy vil nok ikke funke. Regner med at mappene fikk arvbare rettigheter i det de ble flyttet over.

 

Vi trenger en løsning der vi kan effektivisere deling og rettighetssetting av over 1000 mapper.

Endret av JKJK
Lenke til kommentar

Backupen skal inneholde rettighetene. Gjør den ikke det burde dere se etter nytt backup program.

 

Ved flytting så følger rettighetene med, ved kopiering gjør de ikke det. (forutsetter ntfs)

 

Om det er slik å forstå at dere skal share ut 1000 bruker kataloger, og sette rettigheter på de, kan dere jo bruker rmtshare.exe (finner du på nettet) og cacls.exe for setting at rettigheter.

 

Jeg har gjort dette 1 gang på 100 brukere, og det tar ikke så lang tid.

Endret av joachimsandvik
Lenke til kommentar
Ved flytting så følger rettighetene med, ved kopiering gjør de ikke det. (forutsetter ntfs)

Tullball. Hvis du flytter objekter til en annen lokasjon på samme partisjon beholdes rettighetene.

 

Hvis du flytter til en annen NTFS-partisjon arver objektene rettighetene til den mappen de flyttes til. Dette siden det teknisk sett er snakk om en kopiering etterfulgt av en sletting.

 

Hvis de flyttes til FAT/FAT32 mister objektene alle rettigheter, naturlig nok.

Lenke til kommentar

roac: Det er akurat det som har skjedd, de ble kopiert over på en annen NTFS partisjon. Men våre overordnede IT-teknikere på fylkeskommunen fant et SQL script som gjorde jobben, så nå er alt mer eller mindre ordnet.

 

Skal prøve å finne ut hva slags script det var.

Lenke til kommentar
roac: Det er akurat det som har skjedd, de ble kopiert over på en annen NTFS partisjon. Men våre overordnede IT-teknikere på fylkeskommunen fant et SQL script som gjorde jobben, så nå er alt mer eller mindre ordnet.

 

Skal prøve å finne ut hva slags script det var.

Det kunne være interessant å se, men jeg mistenker at det var snakk om et VB-script, og ikke SQL.

Lenke til kommentar

Brukerene våre opprettes via et program ved navn IST extens. Her er svaret jeg fikk fra våre overordnede:

 

"Jeg kjørte en sql-setning mot extensbasen for å restette/slette e-poststatus. Dette fører til at brukeren eksporteres på nytt(som det var en ny bruker) ved neste kjøring fra extens mot AD (dette kan kjøres manuelt utenom de schedulerte jobbene i nødsfall)."

Lenke til kommentar
Brukerene våre opprettes via et program ved navn IST extens. Her er svaret jeg fikk fra våre overordnede:

 

"Jeg kjørte en sql-setning mot extensbasen for å restette/slette e-poststatus. Dette fører til at brukeren eksporteres på nytt(som det var en ny bruker) ved neste kjøring fra extens mot AD (dette kan kjøres manuelt utenom de schedulerte jobbene i nødsfall)."

Dette høres ut som en Telenor-løsning eller så, og er langt fra standard. Men, ja. Det er da snakk om en SQL spørring, som sannsynligvis ikke helt uten videre kan benyttes av andre.

Lenke til kommentar

Høres ut som en litt spesiell løsning ja, sansyndligvis er det scriptet vi vil ha et sted inne i den løsningen, men det vil være slitsomt å få ut noe fornuftig.

 

Forsåvidt for alle oss andre fikk jeg høre om Xcacls.vbs ( http://support.microsoft.com/?id=825751 ) av en kamerat, skal visst fungere bra men har ikke prøvd det selv enda.

 

Det ser ut som om det ikke er så mange som har hatt den problemstillingen på windows servere, så når jeg kommer hjem skal jeg se på om jeg ikke får laga en liten applikasjon til å gjøre dette, ""Homes" for windows" eller noe slikt :p (homes er en programsnutt som lager hjemmeområder og setter rettigheter på netware servere utifra eDirectory )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...