Gå til innhold

Test av Ricoh Caplio R2


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har brukt dette kameraet i noen uker nå, og er foreløpig kjempegodt fornøyd. LCD'en er, som det har blitt nevnt, kanskje litt svak - men det blir desto mer spennende å få bildene over på PC'en, og med 1GB minne så trenger jeg ikke se så mye på bildene underveis uansett. Videofunksjonen rettes det også kritikk til, men jeg kan ikke forstå annet enn at denne er omtrent som på andre tilsvarende kamera? 30fbps og ubegrenset med tid for opptak (avhengig av størrelsen på minnekortet) samt lyd må vel være greit i et stillbildekamera?

 

Ihvertfall, grunnen (de to grunnene) til at jeg kjøpte kameraet synes jeg foreløpig er over all forventning. Batteri og hurtighet. Hadde forstått ut ifra anmeldelser av R1 at batterikapasiteten var bra, og kjøpte kameraet før Akam la ut testen sin, men når jeg i ettertid leste testen så ble jeg _ihvertfall_ sikker på at jeg hadde gjort rett valg, for meg og mitt bruk. Har knipset mange bilder og tatt en del videosnutter siden jeg kjøpte kameraet, og enda har den ikke sunket et eneste hakk på batteristreken. Nikon kameraet mitt fra 2004 måtte jeg vel ha ladet opp to ganger på den tiden.

 

Har også fått oppleve at vidvinkelen er kjempefin, selv om jeg ikke tenkte noe på det når jeg kjøpte kameraet.

 

Synes personlig at kameraet foreløpig passer meg helt ypperlig, og hadde gladelig betalt en tusenlapp mer for samme kamera om det hadde vært prisen. Et røverkjøp med andre ord.

Lenke til kommentar
Du tenker da uten blits, eller?

Tja, både med og uten. Har sett kameraer som har hatt så svak blits at selv med blits har bildene blitt dårlige og støyete innendørs. Dersom kameraet lager tilfredsstillende bilder innendørs tror jeg dette kameraet må være bortimot perfekt for mitt bruk, litt knipsing innendørs, litt utendørs og i varierende lysstyrker. Men lurer fremdeles altså på hva denne lysstyrken egentlig vil si, 3.3. Betyr det at ISO-en må stilles opp hvis det blir for lite lys?

Lenke til kommentar
Men lurer fremdeles altså på hva denne lysstyrken egentlig vil si, 3.3. Betyr det at ISO-en må stilles opp hvis det blir for lite lys?

Ja, ISO stilles nok opp, og det blir lengre lukkertid, hvilket gir større sannsynlighet for uskarpe bilder, med mindre du bruker stativ. På vårt kamera har vi f2.8 på vidvinkel (som er litt bedre enn R2), og jeg bør helst finne noe å støtte kameraet litt inntil hvis jeg skal kunne få skarpe bilder. Men det krever jo også at motivet står mer eller mindre i ro. Så det er best å basere seg på blits hvis motivet egner seg for det. Ellers må man være litt kreativ. ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...