Gå til innhold

Final Fantasy XI Jobs&Subjobs


Anbefalte innlegg

Final fantasy XI

Jeg tenkte jeg skulle dra opp de to mest omdiskuterte Jobb kombinasjonene:

 

PLD/DRK (Paladin/Dark Knight)

Eller DRK/PLD (Dark Knight/Paladin)

Alternativ? War/Rdm (Warrior/Red Mage)

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Første spørsmål. Hva er best av disse, og hvorfor?

PLD/DRK

DRK/PLD

"?"/RDM

RDM/"?"

PLD/BLM

DRK/WHM

 

Som dere ser, har alle disse jobb kombinasjonene noen viktige fellesnevnere:

Black magic, White magic og Melee. Dette høres veldig ut som en RDM, men den har ingen sterke sider alene. Hva er den beste og morsomste løsningen hvis man skal dekke disse kriteriene?

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Andre spørsmål. Hvilken rase skal man velge til en slik jobb?

Hume

Mithra

Tarutaru

Elvaan

Galka

 

Er hume best?Hume er jevn/allsidig på alle ommeråder.

Eller skal man ha Tarutaru? Som er god på magi.

Eller Galka? For styrken.

Avhenger av hvilken jobb kombinasjon?

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Tredje spørsmål. Hva slags utstyr bør man ha til disse jobb/rase kombinasjonene?

HP+

MP+

DEX+

ACC+

VIT+

DEF+

AGI+

STR+

CHA+

 

Når det kommer til allsidige jobber, så blir de forskjellige kriteriene svakere og jevnet ut. Men til gjengjeld kan man til en viss grad gjøre noe med det etter ønske, med diverse utstyr. (ringer, armor, våpen).

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Nå statuerer jeg et eksempel, så får jeg håpe at det er fler enn meg som spiller FFXI og ønsker å hjelpe meg med å finne den rette allsidige jobben.

 

Hume: PLD/DRK. Her er det mye frem og tilbake om meninger. Du vil garantert få beskjed om å gå over til PLD/WAR når du søker party.

 

De dårlige sidene med å ha DRK som subjob isteden for WAR:

Du kan ikke tanke fordi du ikke har provoke.

Vanskelig å bli invitert til et party.

Du har ingen sterke sider.

Du mister noen få Defence bonuser.

Veldig lav ACC (spesielt hvis du er elvaan)

Du mister Double attack (ikke så viktig hvis du er en Taru)

 

De positive sidene med å ha DRK som subjob isteden for WAR:

Du får ekstra MP. (Bra hvis du er taru)

Du får mer Attack Bonuser.

Du får black magic (drain, elemental magic) i tillegg til White magic.

Du har ingen svake sider.

Fungerer bedre som Backup-Healer (pga mer MP)

 

Utstyr:

Våpen:

Sword/Great Sword, bør helst ha ACC+ (selv om det er dyrt) og elemental damage hadde vært et fint pluss.

Armor: Ikke det viktigste. PLD får defence bonuser. (men jo mer jo bedre)

Kriterier: STR+ (eller DEX+ hvis du ikke har våpen med ACC+) INT+ MND+

 

Oppsummering:

Til å være en lite spesiallisert jobbkombinasjon, så tror jeg dette kan være gøy (hvis party leder vil gi deg en sjanse). Uansett kan man starte sitt eget party. Siden man ikke kan tanke, så blir du ikke ofte angrepet, det er veldig positivt for deg og at siden du i tillegg har PLD som main-job, så tåler du en god del skade fra fienden. En ting til er at du får Drain og mer MP, så du fint kan klare å heale deg selv, slik at du avlaster healeren i partyet. Utstyret man skal velge bør gi deg mer treffsikkerhet (ACC/DEX), og mer styrke(STR), siden du allerede er trygg på den defensive siden. MP+ INT+ og MND+ bør være andre prioritering, med mindre du heller vil satse mer på din magiske styrke.

 

Nå håper jeg det finnes folk som kan komme med noen saklige innspill. ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vanligvis er pld tank i et party.

En pld uten 'voke' er ubrukelig som tank så jeg vil nok tro du vil få problemer med å få party.

Kan være fint hvis du skal farme eller spille litt alene.

 

Har selv en mnk/war 50/25 og har store problemer med å få party med denne. :blush:

 

Rdm/whm gir en healer mens Rdm/blm gir en mer 'nuker' i pt.

 

På lvl 41 får rdm refresh spell + convert på lvl 40.

 

Heretter er du ettertraktet, disse har ikke whm eller blm. :thumbup:

 

Prøvde selv mnk/rdm en stund og det er bra solo men i pt er du avhengig av at det er 2 vokere eller uten thf med SATA dessuten er ikke mp noe å skryte av som sub job til en melee job.

 

Er du heldig å får et static party med folk som liker å eksperimentere hadde det vært gøy.

 

Skulle ønske flere tenkte som deg og vil prøve ut 'crazy' kombinasjoner og utforske mulighetene :w00t:

Lenke til kommentar

Tja, hva skal jeg si? Det er noen festlige teorier som i enkelte situasjoner, og solo ville funket greit nok, men jeg vil alltid råde folk til å holde seg til de mest populære job kombinasjonene.

 

PLD/DRK...du trenger all hatet du kan få fra Provoke. Da har du ikke noen forutsetning for å kunne holdet hate fra RNG, WHM eller BLM. Sub heller WAR som alle andre.

DRK/PLD??? nei vet du hva.. DRK er pure DD pluss bittelitt enfeeble. Hvorfor subbe PLD? det vil bare minske skaden, og du vil få noen ræva spells :p Sub WAR for gode stats, eller THF for Sneak Attack.

"?"/RDM vet ikke hva skal si. RDM sub blir vel ofte brukt i solo sammenhenger.

RDM/"?" tja, WHM sub vil gjøre deg til mest mulig healer, men BLM sine abilites er uvurderlige, slik som conserve MP, og BLM sub gir mer MP. For solo så er NIN sub bra.

PLD/BLM desperat forsøk på å få hate? Da ville jeg heller subbet WHM, gir deg masse MP, og du kan heale deg til hate fra mobben med slikt som curaga.

DRK/WHM vet ikke så mye om denne kombinasjonen. Har faktisk sett den en del, men ser ikke helt hvilken nytte den vil ha. Back up-healer? Fysj da, så sant partyet ikke virkelig overvurderer fienden burde ikke en back-up healer være nødvendig. Sett at du hadde en med denne kombinasjonen i partyet, og han kanskje redder et medlem fordi WHM er tom for MP, eller hvis du hadde subbet THF som brukte SA+WS, så hadde fienden blitt drept 30 sec tidligere, og den andre situasjonen ville ikke oppstått.

 

Dette er jo bare noe jeg kladdet ihop fordi jeg har ikke så mye tro på slike "eksperimentelle" job kombinasjoner. Dine ideer virker mer gjennomtenkte enn mine, og jeg har ikke tatt med raser i påstandene mine. Jeg bare føler jeg har noe å bidra med. Gjerne kommenter og kom med kritikk

 

58 THF/NIN fra Remora her.

Endret av skabbus
Lenke til kommentar

Det er gøy å leke seg med visse kombinasjoner. Spør du meg så er det ikke no gøy å følge den samme linja alla andre gjør. Det å ha noe unikt som fungerer er det morsome jeg prøver å oppnå. RDM/WHM var et forslag her. Ikke så ille det, Hvis man satser utstyret på å få opp strength, så kan man bli en god fighter og en grei magikker som enkelt avlaster main healer i partyet.

Da ville jeg valgt Galka eller elvaan som RDM/WHM fordi da får man balansert kriteriene over på strength. Nok av MP får du jo med WHM som subjob.

 

Til poenget med PLD/DRK, så er ikke det å tanke, men du skal slippe å bruke equipment som øker defence, at man isteden kun satser på strength og dexterity.

En PLD/DRK får jo mer MP enn PLD/WAR så du kan heale deg selv litt mer. Allerede som PLD/WAR så har du nok MP til å heale deg en hel kamp. Mens med DRK som subjob, så kan du kanskje bruke Drain isteden, slik at fienden tar skade mens du healer. Når man ikke tanker som PLD main, så vil det si at dødeligheten er svært lav siden PLD får masse Defence Bonuser.

 

Mange er uenige med å Blande Melee og Magikkere. Det sier seg selv, en melee jobb gir ingen styrke til en magikker eller omvendt. Men PLD og DRK er mer enn magikkere, de er også melee. Derfor er de kombinasjonene litt spesielle.

 

en DRK/PLD gir færre fordeler, med andre ord stikk motsatt av PLD/DRK.

Men da kan man glemme healing, men bruke Drain flittig :)

Problemet er at PLD spellsene blir så få.

Uansett med DRK/PLD så bør man være Elvaan, bedre VIT og strength.

Da vil du trenge mer ACC+/DEX+

 

 

Så.. hva er den beste måten å kombinere melee, white magic og black magic på?

 

WAR/RDM? Hvis du satser på et våpen med god ACC, og utstyrer deg selv med masse INT+ MND+ og MP+, ville det funka da? Kanskje som Taru?

 

PLD/DRK ?

RDM/MNK? Her får du mye HP, VIT og strength. Bruke utstyr med mer Strength og DEX. Best som Galka?

 

Håper jeg kan få fler tips.

Lenke til kommentar
Ja, dødeligheten som PLD/DRK vil kanskje være minimal..men hvis hensikten ikke er å være tank med PLD, så vil du bli kicket ;)

 

Er på skolen, får svare videre hjemme

Ja det er ikke lett å få party med PLD uten War som sub. Men da vil det på en måte si at PLD er en lite fleksibel jobb og at man må følge samme linje som alle andre.

 

Men man kan jo starte et party selv, og man kan komme i et party hvor folk syntes det er gøy med eksperimenter. PLD/DRK kan funke greit hvis du prioriterer riktig rase og utstyr, og du vil være nesten totalt uavhengig av healer, slik at healer kan konsentrere seg mer om Tanken.

 

Mange som ikke tenker over at det er Stats og abilityer som utgjør hva du er god på, Ikke om du heter PLD eller THF.

 

En ting jeg fant ut for en kort stund siden, er at man kan få tak i scroll of Flash og bruke det isteden for provoke. En annen ting er At DRK faktisk har mer VIT enn Warrior.

 

EDIT: Emnity+ er det noe utstyr som har. Det er ren "Hate" Tror det er ringer som har det. To av dem på 3+ eller 5+ vil hjelpe masse. Så kaster PLD/DRK cure2 på seg selv, og vips så duger du som tank allikevel.

Endret av Robinkle
Lenke til kommentar
PLD/DRK
En dårlig healer, en dårlig damage dealer, er ikke bruk for dem til noe. En annen ting er at DRK-spells ikke vil fungere, siden din skill i den er bare halvparten så høy som hovedjobb-skillene er. Defense/Vitality er også irrelevant, siden du skader så lite at man ikke kan få hate uten Invincible ;) Husk at et party på Final Fantasy XI består av seks medlemer, derfor må man spesialisere seg. Det er noe av grunnen til at Dragoon ikke er så populært.
DRK/PLD
Mye av det samme, men litt bedre siden skill-cap har mindre å si på healing-magic.
"?"/RDM
Nothing to see here, hvis ikke det er snakk om en annen mage-job, hvor det i visse tilfeller kan være greit med /rdm.
RDM/"?"
Mye bedre, men du burde ha /blm eller /whm uansett, og bare kjøpe litt ekstra acc og atk gear.
PLD/BLM
Den dårligste kombinasjonen til nå ;) Magien din vil bli resista 100% av tida, hvis du ikke har flaks med Elemental Seal.
DRK/WHM
I tidligere leveler, som f.eks i Dunes kan dette være greit nok, hvertfall hvis White magen ikke er helt optimal. Det gir deg også mer MP, noe som er greit nok. Problemet er at DRK sin elemental magic er helt latterlig svak uansett.

 

http://ffxi.allakhazam.com/db/jobs.html?fj...386517873193819

Flash og Enmity+ alene er ikke nok til å holde hate, og dessuten vil man skade mer som PLD/WAR enn som /DRK, noe som også hjelper på hate.

 

Hvilken server spiller du på og hvilken level/jobb er du?

Lenke til kommentar
PLD/DRK
En dårlig healer, en dårlig damage dealer, er ikke bruk for dem til noe. En annen ting er at DRK-spells ikke vil fungere, siden din skill i den er bare halvparten så høy som hovedjobb-skillene er. Defense/Vitality er også irrelevant, siden du skader så lite at man ikke kan få hate uten Invincible ;) Husk at et party på Final Fantasy XI består av seks medlemer, derfor må man spesialisere seg. Det er noe av grunnen til at Dragoon ikke er så populært.
DRK/PLD
Mye av det samme, men litt bedre siden skill-cap har mindre å si på healing-magic.
"?"/RDM
Nothing to see here, hvis ikke det er snakk om en annen mage-job, hvor det i visse tilfeller kan være greit med /rdm.
RDM/"?"
Mye bedre, men du burde ha /blm eller /whm uansett, og bare kjøpe litt ekstra acc og atk gear.
PLD/BLM
Den dårligste kombinasjonen til nå ;) Magien din vil bli resista 100% av tida, hvis du ikke har flaks med Elemental Seal.
DRK/WHM
I tidligere leveler, som f.eks i Dunes kan dette være greit nok, hvertfall hvis White magen ikke er helt optimal. Det gir deg også mer MP, noe som er greit nok. Problemet er at DRK sin elemental magic er helt latterlig svak uansett.

 

http://ffxi.allakhazam.com/db/jobs.html?fj...386517873193819

Flash og Enmity+ alene er ikke nok til å holde hate, og dessuten vil man skade mer som PLD/WAR enn som /DRK, noe som også hjelper på hate.

 

Hvilken server spiller du på og hvilken level/jobb er du?

Det du sier er jo det alle sier og er de mest optimale løsningene her. Men nå gjør jeg dette bare for å utforske egentlig.

Det er riktig som du sier at spesialisering må til for å lykkes i party.

På en annen side, er det gøy å være det samme som alle andre?

 

Når jeg tar en /sea all PLD så er alle PLD/WAR bare noen få PLD/WHM.

Ikke uten grunn. Men som sagt, en del av morroa her er å eksperimentere litt og finne et bra oppsett for å få noe nytt.

 

Hvis jeg skulle prøve meg på PLD/DRK vil jeg nok belage meg på starte party selv og kanskje få et nei på invitasjonene. :p

 

En annen ting. Man får hate ved å bruke Cure I II III IV.

Senest i går så brukte vi PPL som en tank. PPL healet oss slik at hun selv ble

angrepet isteden for selve partyet, vi to 3 IT Gobs på en gang, det ble nesten 600 exp.

 

Jeg regnet med at noen ville fortelle meg hva som er optimalt eller ikke. ikke til å komme uten om det hehe.

 

Så det store spørsmålet til deg som alle andre. Hvis du skal kombinere Melee, white og black magic. Hvilken løsning ville du valgt?

 

Midgardsomrir - robbins - PLD/WAR for øyeblikket.

Edit: Lvl 16 PLD nå har WAR lvl 30 og DRK lvl 30

Endret av Robinkle
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...