Gå til innhold

Dødt hovedkort - "System failed CPU test"


Anbefalte innlegg

Plutselig en dag ville maskinen ikke starte, og POST sa "system failed CPU test" i ett sett. Fikk testet CPU, minne og skjermkort hos en kamerat, og det var tilsynelatende i orden. Så da kjøpte jeg nytt hovedkort, av samme type, og alt fungerte perfekt.

 

Men bare i 10 dager - så skjedde det samme igjen: "system failed CPU test".

 

Tror neppe det har oppstått samme feil på to hovedkort sånn helt tilfeldig, så det er nok noe annet som er årsaken. Men hva?

 

Anyone?

 

#Topic endret av moderator#

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-10579
Jeg fikk samma melding hvergang jeg instalerte Service pack 2.

så nå droppa jeg den 100% stabil.

Så POST i BIOS ga feilmelding av CPU pga SP2?

I think not ;)

Lenke til kommentar
Jeg fikk samma melding hvergang jeg instalerte Service pack 2.

så nå droppa jeg den 100% stabil.

Så POST i BIOS ga feilmelding av CPU pga SP2?

I think not ;)

Veldig merkelig jeg gjorde samma 5 ganger og etter SP2 install fikk jeg " system failed CPU test "

6 gangen gjorde jeg akkurat samma men droppa SP2 og alt er fint.

Lenke til kommentar

Lite skudd i det blå: Sjekk/bytt strømforsyninga.

Satt med Asus A7n8x dlx og fekk same feilmelding. Etter ein del delebytte og og feilsøking var det forsatt same feil. CPU, hk, ram, skjermkort blei bytta/lånt men med same feilmelding.

Så etter ein del googling var det ein del hint om at det kunne vere psu, som gav feilmeldinga.

I testprogrammene viste også det store variasjoner på dei forskjellige spenningane

(3.3 gjekk frå 2.9->3.4

)

Fekk aldri sikkeleg testa det då eg gjekk til anskaffelse av ein barebone med dei same delane som i den gamle, og den har ikkje hatt noko problem.

Lenke til kommentar

BIOS er siste utgave, og har kjørt SP2 i lang tid. Har ellers kjørt med samme hardwarekonfigurasjon i et års tid uten problemer.

 

Nå kommer bråstopper maskinen (med POST-melding på høyttalerne) nesten umiddelbart etter påslag - før det kommer noe som helst på skjermen, og det hjelper ikke å trykke DEL. Så jeg kommer ikke engang inn i BIOS.

 

Mulig at PSU er et godt tips. Jeg har fulgt en del med på ASUS Probe, og spenningene har der vært stabile og på korrekt verdi. Det betyr selvsagt ikke at det ikke kan være feil likevel. Men er det ikke merkelig at PSU funker fint i et år, og deretter i 10 dager? Eller er det det som kalles periodisk feil?

Lenke til kommentar

Jeg har altså plugget ut absolutt alt fra HK, bortsett fra CPU, en minnebrikke, og tastatur. Dessuten har jeg byttet CPU. Fremdeles samme POST-melding. Lite trolig at begge minne brikkene er ødelagt. Da må feilen ligge i PSU, HK eller CPU. Enig?

 

Ettersom det blir feil på to HKi rask rekkefølge antar jeg at det må ligge en årsak utenfor HK. Da gjenstår det bare PSU og CPU. Kan en CPU ha en slik feil at CPUen i seg selv funker, men skader HK? Høres merkelig ut.

 

Kan PSU ha en slik feil at den av og til skader HK? Tja, mulig.

Lenke til kommentar
Er det mulig at det er CPUen som er synderen?

den er vel fin ? kontroller om P4 pluggen er ok , clear cmos, prøv om du kommer i bios, load BIOS set up i exit menyen , har du fremdeles trøbbel , kontroller om bios versjonen er i samsvar med kortet, som tidligere svar er psu en kilde.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hadde samme problemet! Fikk maskinen på etter å ha varmet den opp litt :p Problemet med dette hovedkortet er at det er fryktelig PSU kresent! Prøvde 4 forskjellige strømforsyninger på mitt før det funka! Men nå bare trøbler det igjen.... følerene på cpu tempen er gåen for 2 gang! Blir å bytte hovedkort!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...