Gå til innhold

Problemer med partisjoner etter bruk av Ghost

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hallo.

Byttet harddisk fra 60Gb til en på 160Gb.

På disken hadde jeg 3 partisjoner, C, D og E.

Har multiboot med win98SE på C partisjon der det er FAT32, og win2000 på D partisjon med NTFS. Partisjon E var datadisk med NTFS filsystem.

Brukte Norton Ghost for å klone disken over til den nye.

Når jeg nå setter inn den nye disken får jeg opp valget mellom 98 og 2000 som vanlig. Booter jeg 98 går det som normalt, og jeg ser som vanlig ikke de 2 andre partisjonene da det er NTFS.

Starter jeg opp win2000 deromot så skjer det noe. Starter som normalt, men nå er den partisjon med win98 borte, og den partisjon som var E har blitt C.

Hva har skjedd? Får ikke rettet dette tilbake igjen. Og den andre disken som sto der før er selvfølgelig slettet..... Har flere program som forventer å kunne lagre på/lese fra E, så det funker dårlig...

Noen tips?

Hilsen Nettulf

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan forsøke en Win98 bootfloppy og kjøre fdisk /MBR

Dette vil stryke ut signaturfeltet i MBR sektoren, som Win2000 bruker for å sette bokstav på partisjonene. Når du så starter Win2000 skal det komme opp en dialog som forteller deg at disken blir initialisert, da skrives nytt signaturfelt.

Dog vet jeg ikke hvorfor dette skulle være nødvendig etter en klone. Har ikke studert dette så nøye, men jeg trodde signaturen også ble klonet. Hvis ikke så er det kanskje derfor du har fått dette problemet. Så du en slik "Finished installing new devices. Restart." beskjed etter kloningen?

Skrevet

ghost kan vel ikke klone men bare lage en kopi av disken til image? brukte du partition to image eller disk to image?

Brukte du partition kan det forklare en del. Dualbootopplegget kan også ha gjort at det har gått litt galt

Skrevet

Hei.

Fikk en melding i win2000 at nye enheter ferdig installert, maskinen må startes på nytt.

Brukte en opsjon som er beregnet for å oppgradere disker med.

Disk til disk klone, valgte på partisjon C at den skulle settes aktiv og kopiere all boot informasjon slik som MBR.

Har brukt det på samme måte på en lignende disk med 2 forskjellige operativsystem på hver sin partisjon, samt en data-partisjon. Eneste forskjell var at det er NTFS på alle 3 partisjoner der. Og det fungerte fint.

Hvis jeg bruker fdisk/ MBR, vil den ikke slette alt på partisjonen da? Trodde alt ble slettet ved bruk av fdisk.... Har brukt Partition Magic noen ganger, vet ikke om det har en slik funksjon.

Men får ikke prøvd mer nå, tror dere ikke den teite maskinen døde i natt da? :no:

Ser ut som power har takket for seg, kommer bare et lite blink i lyset når jeg prøver å slå den på.... Får dra den ned i butikken å klage, bare 1 uke gammel.

Nettulf

Skrevet

Fdisk /MBR sletter ikke partisjonen. Den skriver bare ny bootkode, det er en vanlig og helt trygg operasjon. Brukes f.eks til å bli kvitt boot manager.

Men fdisk brukes riktignok mest til å fjerne og lage partisjoner.

Det du har beskrevet kan tyde på at signaturfeltet ikke klones. Er noe jeg skal sjekke ved anledning.

Ghost kan mer enn å lage image. Klone funksjonen er faktisk meget bra, man kan også forandre partisjonsstørrelse i samme omgang.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...