Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Nextgentel bredbånd og bredbåndstelefon


Anbefalte innlegg

Hei

Vi har bredbånd og bredbåndstelefon fra nextgentel.

Bagatellen er at det er så og si umulig å laste ned eller opp uten å ødelegge for telefoneringen. Det er snakk om en linje på ca. 1600 kbit/s ned og 400 kbit/s opp. Bare 40 kbit/s nedlasting gjør at telefonen hakker.

Altså stemmen i andre enden hakker.

 

Er det mulig å gjøre ett eller annet for å kunne bruke mer av båndbredden samtidig som telefon? Telefonen kan umulig trenge så stor båndbredde :hmm:

post-61-1117201551_thumb.jpg

Endret av Halvorsen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ut av innlegget hans forstod eg at han allerede har prøvd noe lignende.

 

har folk sluttet å lese posten, men bare tittelen for tiden eller?

Han har vel ikke nevnt at han har noe som helst båndbredde kontroll?? Som veldig ofte vil være nyttig med IP telefoni...

Lenke til kommentar

han nevner at telefonen hakker selv med nedlasting på "bare" 40kB.

 

å få en så nøyaktig begrensning på nedlastingen er da umulig uten

båndbreddekontroll i en eller annen form. dvs alternativet er å

laste ned fra steder med maks 40kB ut, noe som vil være

en noe tungvint måte å gjøre det på.

 

så eg tolker innlegget hans dithen at han har prøvd, uten å nevne

det i posten sin. men for all del, eg kan tolke feil.

 

men eg synes fortsatt det er mange som bare poster i vei uten

å egentlig ha lest hva trådstarter vil.

Lenke til kommentar
han nevner at telefonen hakker selv med nedlasting på "bare" 40kB.

 

å få en så nøyaktig begrensning på nedlastingen er da umulig uten

båndbreddekontroll i en eller annen form. dvs alternativet er å

laste ned fra steder med maks 40kB ut, noe som vil være

en noe tungvint måte å gjøre det på.

 

så eg tolker innlegget hans dithen at han har prøvd, uten å nevne

det i posten sin. men for all del, eg kan tolke feil.

 

men eg synes fortsatt det er mange som bare poster i vei uten

å egentlig ha lest hva trådstarter vil.

Han har abselutt ikke nevnt dette i innlegget sitt, åssen du klarer å tolke det er for meg en gåte.

Men uansett, den diskusjon lar vi ligge. Har selv ikke IP telefoni, men de jeg har snakket med mener QOS har hjulpet dem mye, siden den da vil prioritere.

Men for all del her kan det være feil med både utstyr og produkt fra NGT også.

Lenke til kommentar

Jeg har begrenset min nedlastingshastighet til forskjellig for å se når telefonen begynner å hakke. På 40 kb går grensen for en hakkfri samtale. Jeg har en litt eldre "Netopia 3351" router. Har også en D-Link router "DI-624" som jeg foreløpig bare bruker som aksesspunkt.

Vei noen om netopia routeren min eller eventuelt D-Linken har denne QOS funksjonen?

Er mektig lei av nextgentel også nå. Håper Lyse bredbånd gidder å bygg ut her snart (bor i Stavanger).

 

Edit: Så ikke noen relevans i å nevne at jeg har brukt netlimiter i første innlegg. Grensen går på ca. 40 kb, og det er vel det av interesse.

 

Takker for svar :thumbup:

Endret av Halvorsen
Lenke til kommentar

Bare nevner at jeg har telenor 2048/256-linje og ip-telefon, og helt klare samtaler selv om jeg tilnærmet maxer linja med download. Da er upload på ca 7-8 kB hvis jeg husker riktig.

 

Sakset fra Telio:

 

Hvilken båndbredde/hastighet kreves for telefoni over bredbånd ?

Svar : Telefonsamtaler på bredbånd trenger ca. 80 kbps i begge retninger for hver samtidig samtale (hver "linje"), så de aller, aller fleste bredbåndsforbindelser har mer enn nok båndbredde for en telefonlinje, og mange har nok til både 3 og 4 linjer.

 

Altså ca 10kB..

Lenke til kommentar

3351 har en funksjon for å prioritere pakker fra IPtelefon ja, ihverfall Nextphone pakkene.

 

Nå har jeg ikke interfacet på netopiaen forran meg, men jeg mener det ligger under configuration fra hovedmenyen "prioritize delay sensitive data". Om du ikke finner det, så hjelper kudnesupport deg med det, eller evt. kan gjøre hele endringen for deg.

 

Du må selvfølgelig telnette inn i ruteren for dette. Om du ikke har gjort sånn før, så bare be kundeservice om å logge seg inn og sitte det på for deg.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Lurer på om det blandes bit og Bytes her ?

 

IPtelefoni må ha >= 80/80kbs. (10kBs)

 

Hakking i tale problem ligger som regel i at uplinken er overbelastet.

 

Med programmet netlimiter kan du begrense belastningen fra PC.

Mål hastigheten her http://www.dinside.no/php/art.php?id=91179

Trekk fra 80kbs på up/download, så har du disponibel båndbredde for PC (netlimiter).

 

Selv så har jeg satt begrensning på P2P programmet og er forsiktig med internettbruk under telefonsamtaler. Det fungerer også bra uten netlimiter.

Lenke til kommentar
Lurer på om det blandes bit og Bytes her ?

 

IPtelefoni må ha >= 80/80kbs. (10kBs)

 

Hakking i tale problem ligger som regel i at uplinken er overbelastet.

 

Med programmet netlimiter kan du begrense belastningen fra PC.

Mål hastigheten her http://www.dinside.no/php/art.php?id=91179

Trekk fra 80kbs på up/download, så har du disponibel båndbredde for PC (netlimiter).

 

Selv så har jeg satt begrensning på P2P programmet og er forsiktig med internettbruk under telefonsamtaler.  Det fungerer også bra uten netlimiter.

Jeg har brukt netlimiter og må reservere ca 360 kbp/s for telefonen for å få den hakkfri.

Hakk går begge veier, laster jeg opp for fort opp hakker min stemme for den i andre enden. Laster jeg ned for fort (over ca. 40 kbp/s) hakker stemmen i andre enden for meg.

Men skal telefonen kreve så lite som 80/80kbs (som helt sikkert stemmer etter all sannsynlighet) bør nextgentel kunne endre eller gi meg en endringskonfigurasjon som jeg kan klare selv.

 

Takk for all hjelp. Mye nyttige svar her :thumbup:

Endret av Halvorsen
Lenke til kommentar

Kundeservicen satt opp QOS for meg med en gang, men de forstod ikke helt hvorfor telefonen skulle hakke i utgangspunktet. Jeg hadde jo 2,5 mbit linje :hmm:

Jeg får prøve nå, som telefonen får prioritering når det pågår nedlasting :hmm:

Endret av Halvorsen
Lenke til kommentar
Kundeservicen satt opp QOS for meg med en gang, men de forstod ikke helt hvorfor telefonen skulle hakke i utgangspunktet. Jeg hadde jo 2,5 mbit linje :hmm:

Jeg får prøve nå, som telefonen får prioritering når det pågår nedlasting :hmm:

Åssen gikk det?? Hjalp funskjonen noe?

Lenke til kommentar
Kundeservicen satt opp QOS for meg med en gang, men de forstod ikke helt hvorfor telefonen skulle hakke i utgangspunktet. Jeg hadde jo 2,5 mbit linje :hmm:

Jeg får prøve nå, som telefonen får prioritering når det pågår nedlasting :hmm:

Åssen gikk det?? Hjalp funskjonen noe?

Mye!

Laster nå glatt 170 ned uten hakk i telefonen :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...