Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tynn-klienter. Kable eller trådløse stasjoner?


Anbefalte innlegg

Skal sette opp rundt 60 tynnklienter på tre klasserom og i dne anledningen lurer jeg på hva som er smartest tilkobling til dem?

 

Er det bedre å kable nettilgang eller bare sette opp trådløse stasjoner?

Fordelen med trådløst er jo at det er flyttbart om et eller annet skulle dukke opp i senere tid. Dessuten sparer jeg tid på å ikke kable.

Men trådløse stasjoner koster kanskje rundt 3000 (er ikke helt sikker)

og de ligger på 54 mbit, men hastigheten tror jeg ikke det er så farlig med fordi det er ikke mye båndbredde som kreves for en enkel terminal-service.

 

Kabling er kanskje billigere. Men ettersom det blir 60 klienter betyr det også at vi må kjøpe inn nye switcher. Allied Telesyn har gode 24 ports switcher til 1100 stykke.

Det betyr at vi sikkert på ha 3 stykker. Da blir det rundt 3000 for dem.

 

Kablingen vil jo ikke koste noe bortsett fra RJ-45 plugger og selve kabelen.

Men så er også dette med å tenke framover i tid. Framtiden er jo trådløs som noen sier og det vil bli et skikkelig hærk om noe skulle dukke opp som ville gjort at alle kablene måtte fjernes.

 

Er bare ute etter noen idèer fra dere. Hva ville dere gjort?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kabling er billig ja, om du jobber gratis...

 

Trådløst er noe herk i produksjon spør du meg. For mange feilkilder og med mindre du kjøper skikkelig utstyr er det utrolig ustabilt. Jeg vet ikke om du trenger PXE i nettet ditt, men jeg har enda til gode å se et Wlan-kort som støtter PXE..

 

Jeg ville hyret inn en elektriker til å ta kablingsjobben så slipper du å gjøre drittjobben og du kan være sikker på at det blir gjort skikkelig.

 

Du skriver at kablene kan komme i veien for noe i fremtiden så det er tydeligvis lokale hensyn som må tas. Siden du ikke har spesifisert disse så gjentar jeg. Kabel.

Lenke til kommentar

Om dette ligger nær opptil hverandre kan trådløst bli et problem.

 

På en høyskole jeg har jobbet litt sliter de trådløse accesspunktene (et eller annet cisco AP) når det blir særlig mer enn 25 klienter på APet. (dette er G standard - 54 MBit)

 

Tror jeg ville anbefalt som de fleste andre her, og brukt kabel.

Lenke til kommentar

...og de ligger på 54 mbit, men hastigheten tror jeg ikke det er så farlig med fordi det er ikke mye båndbredde som kreves for en enkel terminal-service.

Husk at dette er 54mbit på deling, _ikke_ til hver enkelt klient.

Gå absolutt for kabling, det er raskest, mest utprøvd og mest stabilt.

Så kan du heller kjøpe en trådløs ruter i tillegg i tilfeller det passer best slikt på et fåtall av maskinene.

Lenke til kommentar

Ville nok selv valgt kabel, da jeg føler dette er mer stabilt. Vet ikke hvordan det ser ut i klasserommene, men regner med at PC-ene står inntil veggen. Da ville jeg satt opp en kabelkanal til å ha kablene i, og så terminert kablene i Cat5 kontakter og brukt en vanlig patchekabel (nettverkskabel) fra kontakten til pcen. Tror dette ser finest ut. Dette ville jeg nok, hadde jeg vært deg, hyret en elektriker til.

 

Kabler kommer ikke til å forsvinne på en god stund. 100mbit netteverk, som i senere tid kan oppgraderes til 1000mbit, holder nok en ganske god stund til.

Lenke til kommentar
Tynne klienter bruker mye nettverkstrafikk så gå for kabling du!

Det kommer nå helt an på åssen terminalserverløsning du går for. Bruker du nyeste Citrix Presentation Server så bruker hver klient noe sånt som 50kbps, Windows sin terminalserver bruker ~100kbps mens LTSP noen mbps pr klient. Hvis man ser på antall pakker så er saken såklart noe helt annet.

Lenke til kommentar

Oj takk for alle svar! Har ikke tenkt på tynnklientene på en stund så sorry for at jeg ikke har svart!

 

Vi bruker Windows 2003 Server på en PowerEgde 750 med 4 Gig Ddrram, så det skal nok gå greit. Tror vi går for kabling uansett, for det virker som om ledelsen vil leie folk til å kable det verste. Så da blir det sånn at jeg lager til noen kanalen i bunnen av bordene klientene sitter på og deretter legger alle kablene i den for å så koble dem til i veggen.

 

Tynnklientene støtter trådløst, men det er en slags USB-kort greie som kobles til og koster rundt 300 eller noe sånt tror jeg.

Men dette må være stabilt, så kabling er nok det aller beste.

 

Takk folkens! :thumbup::)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...