Gå til innhold

Har jeg kjøpt katta i sekken? Uorginalt batteri..


Anbefalte innlegg

:whistle: Ble litt revet med inne på QXL...Noen som har erfaringer med et batteri som heter Techstep? Her er infoen som sto om det:

 

Nytt batteri for Canon 10D, 20D, D30, D60, 300D, PowerShot G2, PowerShot G3, PowerShot G5, PowerShot G6, PowerShot Pro1,

PowerShot Pro90 IS og andre Canon video og digitalkamera som benytter BP-511, BP-511A eller BP-512 batteri.

 

Erstatter Canon BP-511/BP-511A/BP-512 batteri.

 

Nytt i orginalembalasje.

 

Høykapasitet Li-Ion celle med 1600mAh kapasitet.

 

Kameraet det er tenkt brukt til er Canon EOS 300D.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke til dette spesielle merket (rask google feilet også), men utfra tidligere observasjoner har jeg lagt merke til at mange uoriginale batterier leverer feil spenning (gjerne tydlig merket på batteriet), noe som har avskrekket meg fra å prøve slikt.

Lenke til kommentar

Når det først er snakk om uorginale batterier, hva med emagic batteri til D70. De selger det på Pc-utstyr for 226,-

 

Det står tydelig at det er en erstatning for orginalt batteri, så man skulle jo tro at det virket fint? tilsvarende et orginalt et?

Spesifikasjonene er noe forskjellig: emagic sitt batteri har 0,2 volt mindre og 100mAh mindre. Skulle vel ikke utgjøre stort, annet en på kapasiteten da.

 

Noen som har erfaring med eMagic batterier?

Lenke til kommentar

Hvis spenningen var 0,2 V lavere så kan det ha stor effekt siden batteriet ikke vil bli ladet korrekt og kameraet vil slå seg av før batteriet var helt utladet.

 

Men man kan ikke lage et batteri med vilkårlig spenning siden det er kjemien som bestemmer spenningen, så lenge det er samme type så burde spenningen være lik. Kansje spenningen er oppgitt under andre forutsetninger.

Lenke til kommentar
Hvis spenningen var 0,2 V lavere så kan det ha stor effekt siden batteriet ikke vil bli ladet korrekt og kameraet vil slå seg av før batteriet var helt utladet.

Men hva om du bruker CR2 batterier. Det er plass til 3 stk i holderen og hver av dem er på 3 volt. Det blir en spenning ut fra batteripakka på 9 volt. 1,6 volt mer enn nominell spenning på standarbatteriet. Har dette noe å si? Og i forhold til de 0,2 voltene. Takler kamerat flere ulike spenninger?

Lenke til kommentar

Tilbake til Techstep-batteriet.... ;)

 

Svaret jeg fikk er følgende:

 

Batteriene det er snakk om "brandes" under flere merkenavn da det er et typisk OEM produkt.

 

Bruker samme merke i mine tre kamera, Canon S60, Canon 10D og Canon MV750i.  Har gode erfaringer.

Har solgt et par tusen av disse batteriene de to siste årene uten å ha fått tilbakemelding om katastrofale hendelser.

 

Når det er sagt, så er batterier generelt og LiIon batterier spesielt, ikke noe å spøke med.  LiIon batterier kan eksplodere ved  kortsluttning, overladning og hvis batteripakken blir slått hull på.  De fleste LiIon batterier er utstyrt med en sikkring som skal hindre at batteriet eksploderer ved overladning eller kortsluttning.  Det eneste som vanligvis skjer ved kortsluttning er at batteriet blir ødelagt. Batteriene vi selger er også beskyttet mot kortsluttning og overladning. 

Lenke til kommentar

Jeg har også kjøpt batterier av typen Techstep. Batteriet er merket med 7,4V og 900mAh og Canon NB2L.

Har brukt disse nå i ett par mnd og ikke merket noen problem eller noe kortere batteritid. Bruker to av disse i vertikalgrepet BGM-E3L på Canon 350D.

Endret av leo24
Lenke til kommentar
Hvis spenningen var 0,2 V lavere så kan det ha stor effekt siden batteriet ikke vil bli ladet korrekt og kameraet vil slå seg av før batteriet var helt utladet.

Men hva om du bruker CR2 batterier. Det er plass til 3 stk i holderen og hver av dem er på 3 volt. Det blir en spenning ut fra batteripakka på 9 volt. 1,6 volt mer enn nominell spenning på standarbatteriet. Har dette noe å si? Og i forhold til de 0,2 voltene. Takler kamerat flere ulike spenninger?

"Engangsbatterier" har ofte høyere spenning enn oppladbare, men mens spenningskurven på disse går slakt nedover vil spenningskurven på oppladbare batterier være nesten flat helt til batteriene er tomme.Dette er ihvertfall forskjellen på 1,5V engangs-AA vs 1,2V oppladbare AA, og det kan kanskje tenkes det er noe liknende for CR2 vs oppladbare til denne bruken..?

Siden det finnes adapter for CR2, med totalt 9V, og det originale batteriet er 7,2V, vil jeg ihvertfall tro at spenningsforskjellen her ikke vil være noe problem, så lenge spenningen er 7,2-9V. Er spenningen for lav (<7V) vil det antakelig gå dårligere, slik Kristallo forteller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...