Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

soting av baklyker, lov? rutesenk "corolla"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei.

Topic sier det meste. Er egentlig det lov? Skal handle en bil som har det, og han sa at jeg skulle få det inn i vognkortet hvis jeg ville ha de på.

Stemmer dette?

For hvis jeg må ha det inn i vognkortet så kan jeg jo sende med en lapp da jeg skal sende inn eierskifte greia.

Og så lurte jeg på om dere visste ett sted jeg kan kjøpe rutesenk der det står Corolla eller Toyota? Hvis noen vet om noen butikker som lar kunden velge selv så hadde det vært fint..

Vet ikke om det er her denne skal bo, eller ett annet sted.

Hilsen Daniel

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Om lyktene er Tuv-godkjente(eller andre godkjenningspapirer følger med) og ikke hjemmesota med lakk så skal det ikke være noe problem å ha de på, mange biler leveres med sota lykter orginalt også. Rutesenk eller solstrippe foran er ikke lovlig.

Endret av trra
Skrevet (endret)
Om lyktene er Tuv-godkjente(eller andre godkjenningspapirer følger med) og ikke hjemmesota med lakk så skal det ikke være noe problem å ha de på, mange biler leveres med sota lykter orginalt også. Rutesenk eller solstrippe foran er ikke lovlig.

Spurte han nå.. Og de er hjemmesota, men de er godkjente visst. Spurte ikke hva han hadde sota de med da

Er det noe problem da?

Endret av dankle
Skrevet

Hjemmesota = ikke godkjennt = mangellapp uansett hvordan du vrir og vrenger på det. At den har sklidd gjennom kontroller uten mangellapp til nå er bare flaks for eieren.

Skrevet

Jepp, er d hjemmegjort er d ikke godkjent. Men det er selvsagt forskjell på å spraye på et tykt lag av noen som ikke har peil til noen som kan gjøre det pent.. Er det bra gjort så er d ikke nødvendigvis så fremtydende at det blir notert på kontroll

Skrevet

Så da er det bare en ting og gjøre da.. Få det av.. Noen tips til hvordan det gjøres? Vil helst ikke punge ut alt for mye, siden det ikke blir igjen så altfor mye etter bilkjøp

Hilsen Daniel

Skrevet
Tynner eller løsemidler funker fint. Pass på ventilasjon, og bruk helst maske.

Ventilasjon?`tja..Skal jo holde på ute så. Burde holde det :)

Maske får jeg lånt på jobben. Holder det med hvitsprit? eller må jeg opp i gradene?

Hilsen Daniel

Skrevet
Så da er det bare en ting og gjøre da.. Få det av.. Noen tips til hvordan det gjøres? Vil helst ikke punge ut alt for mye, siden det ikke blir igjen så altfor mye etter bilkjøp

Hilsen Daniel

Bruk bremseveske. Ta av lyktene, smør på bremseveske, la det ligge i sola i 5 min og tørk av med en papirbit. Men for all del, IKKE få bremseveske på lakken!! :thumbup:

Skrevet
Hva med å spraye lyktene rød? Er det lovlig?

Originalt sota eller rød-sprayet lykter er lov, men alle former for hjemmesoting er IKKE lov.

Skrevet
hva er d som ikke er lovt og ikke lov nå d gjelder hjemme soting av bak lykter da?

Det er enkelt og greit ikke lov å mekke selv. Men lov hvis du har orginalt, eller eventuelt finner noen som er tüv-godkjente (vet ikke om de driver med slikt).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...