Gå til innhold

mod_rewrite; problemer med linker..


Anbefalte innlegg

Heisann!

 

Jeg har fått litt hjelp av SirIce her på forumet til mod_rewrite. Har følgende kode:

 

RewriteEngine on
RewriteRule ^arkiv/([^./]+)/?$ index.php?s=showarticle&blogID=$1
RewriteRule arkiv/?$ /index.php

 

De to første linkene fungerer utmerket, men så starter problemene..

Det som er saken er at alle linkene peker tilbake på arkiv.. Slik jeg fikk forklart av SirIce, skulle den siste kodelinjen i .htaccess filen min fikse dette. Denne gjør at http://michael.o2mlab.com/arkiv/ henter inn http://michael.o2mlab.com/, men dette fungerer ikke helt som det skal tydeligvis..

 

Noen kyndige som ser hva jeg må gjøre for å løse problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sannsynligvis har det en sammenheng med at du prøver å hente index.php fra serverroten, noe som ikke er vanlig. Prøv heller:

RewriteRule ^arkiv/?$ index.php

Hmm... Prøver med den kodesnutten du gav meg, Lokaltog, men får samme feilmelding; at siden ikke finnes på serveren..

 

Et eksempel:

 

Denne linken; http://michael.o2mlab.com/arkiv/41, fungerer som den skal.. Når man da klikker seg inn på denne, og skal forsøke seg å bruke menyen i headeren, pekes det tilbake til /arkiv/index.php.. Slik jeg har skjønt det, var det nettopp dette som skulle blitt endret med denne kodesnutten.. eller er jeg helt bak mål nå?

Lenke til kommentar
eller er jeg helt bak mål nå?

Heh, du er kanskje litt mer på siden av målet. :p

 

mod_rewrite har INGENTING med PHP-koden din å gjøre. Denne kodesnutten gjør slik at HVIS du besøker /arkiv/ så sender serveren /index.php. Du må inn og gjøre noen justeringer i CMSet ditt dersom det lager linker som peker til /arkiv/index.php. :)

Lenke til kommentar
eller er jeg helt bak mål nå?

Heh, du er kanskje litt mer på siden av målet. :p

 

mod_rewrite har INGENTING med PHP-koden din å gjøre. Denne kodesnutten gjør slik at HVIS du besøker /arkiv/ så sender serveren /index.php. Du må inn og gjøre noen justeringer i CMSet ditt dersom det lager linker som peker til /arkiv/index.php. :)

Hehe ;)

 

Tenkte meg faktisk at det var der feilen lå, ville bare forsikre meg om at det var der feilen lå ;)

Lenke til kommentar

Alt som ligger mellom en parentes i regulære uttrykk her lagres i variabler med $ foran og et tall bak (f.eks. blir den første variabelen lagret som $1, deretter $2, $3 osv.).

Dette er et eksempel på bruk av flere variabler:

RewriteRule ^([0-9]*)/([a-z]+)/?$ index.php?numbers=$1&letters=$2

Lenke til kommentar

Har det seg slik at man kan bruke samme variabel flere Rules, eller må man lage nye for hver regel?

 

Og et lite eksempel:

RewriteRule ^kategori/([^./]+)/?$ index.php?s=showcat&katID=$1

 

Vil denne funke til å skrive om kategoriene mine, eller trenger jeg ikke =$1 til slutt? For den sakens skyld, så er det ikke sikkert det andre av koden er korrekt heller.. :hrm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...