objorkum Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Neinei, XF86Config skal du ikkje tenkte på, du brukar X.Org, og fila er xorg.conf, og den er rett. For å sjekke at alt fungerar loggar du ut, og når du er i innloggingskjermen trykker du CTRL+ALT+Backspace for å restarte X. $ kommando = logga inn som vanleg brukar # kommando = logga inn som root Uansett, Ubuntu har ikkje root-konto som standard, istaden brukar ein sudo.
PT Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Skrevet 23. mai 2005 (endret) Søkte etter XF86Config, men fant bare en XF86Config.7.gz-fil, og det er vel neppe den. XF86Config i Ubuntu heter xorg.conf. Ok, da er det eneste problemet at jeg ikke får lagret filen: Feil Kunne ikke lagre fil «/etc/X11/xorg.conf» Har prøvd å chmode den til 777 uten at det hjalp. EDIT: Trengte ikke det, gjorde som objorkum foreslo, og da kunne jeg velge 1400 x 1050 som oppløsning. Takker så meget Endret 23. mai 2005 av PT
AudunSæther Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Du må gjøre det som root, f.eks "sudo nano /etc/X11/xorg.conf".
PT Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Skrevet 23. mai 2005 (endret) En ting til: en kompis av meg bruker Gentoo, og han kan lese innholdet i Windowspartisjoner. Hvordan kan jeg få det til i Ubuntu? EDIT: Nå har jeg ikke lest noen steder, men det var så greit med dere parat for å hjelpe meg EDIT2: Da var det nok for denne gangen, 24 har begynt Endret 23. mai 2005 av PT
AudunSæther Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 http://www.ubuntuguide.org/#mountunmountntfs Forøvrig bør du studere ubuntuguide.org, veldig mange av de "vanlige" spørsmålene er besvart der.
objorkum Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Som eg sa var din xorg.conf rett Du må køyre den kommandoen ved kvar boot for å kunne bruke den oppløsningen. Du må putte kommandoen i ein fil, men det kjem an på distroen. I Slackware puttar eg oppstartskommandoar i /etc/rc.d/rc.local, men Slackware bruker BSD-stil på init-scripts. Ubuntu-folket må nok ein gong svare på det. Off-topic: Kom til episode 23 i 24 eg
pgdx Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 En ting til: en kompis av meg bruker Gentoo, og han kan lese innholdet i Windowspartisjoner. Hvordan kan jeg få det til i Ubuntu? EDIT: Nå har jeg ikke lest noen steder, men det var så greit med dere parat for å hjelpe meg EDIT2: Da var det nok for denne gangen, 24 har begynt Hvis du først oppretter en mappe du kan mounte til slik: sudo mkdir /mnt/ntfs deretter kjører du: sudo mount -t ntfs /dev/hdXN /mnt/ntfs hvor X er harddisken og N er partisjonen.
objorkum Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 No vart det vel linka til Ubuntuguide som har ein super guide for det der.
PT Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Skrevet 23. mai 2005 Joda, fikk til å lese windowspartisjoner Men så har det seg slik at jeg er temmelig langt ute å kjøre akkurat nå X nekter nemlig å starte. Orker ikke å forklare så utrolig inngående nå, så det får jeg ta i morgen, men hvis dere har noen lyntips å gi uten å vite hva som er problemet (aner det egentlig ikke selv heller) så kan vel ikke det skade. Det som skjer er at X ikke vil starte (skjermen blinker noen ganger - av, på, av på...) og jeg får opp en fin boks der det står noe om at X ikke vil starte. Jeg blir også spurt om jeg vil ha en utskrift av ettellerannet for å feilsøke. Tastaturet funker da ikke, så jeg får ikke valgt ja eller nei.
pgdx Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Du får poste output av dette: tail /var/log/Xorg.0.log
PT Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Skrevet 23. mai 2005 Du får poste output av dette:tail /var/log/Xorg.0.log Kommer det til å stå mye greier der? Det blir vel litt vanskelig å få postet det hvis det er altfor mye iom at jeg sikkert ikke har tilgang til annet enn lynx i ubuntu. Eventuelt så må jeg vel huske det til jeg kommer inn i win.
pgdx Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Du har vel ikke en FTP du har tilgang til, da? Da kan du laste filen opp der.
PT Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Skrevet 23. mai 2005 (endret) Har fått knabbet til meg en annen pc, så nå går det sikkert en anelse bedre. Tror forresten jeg vet hva som er problemet, så jeg skal bare sjekke det først. EDIT: Finnes det en teksteditor som ikke er avhengig av at X kjører? Endret 23. mai 2005 av PT
pgdx Skrevet 23. mai 2005 Skrevet 23. mai 2005 Selv om de fleste foretrekker VIM, er nok NANO mer brukervennlig.
PT Skrevet 23. mai 2005 Forfatter Skrevet 23. mai 2005 Takker for hjelpen, så da var jeg tilbake i Ubuntu Prøvde meg på å følge denne guiden, men det gikk visst helt feil vei :S
objorkum Skrevet 24. mai 2005 Skrevet 24. mai 2005 Hugs at du ikkje skal bruke XF86Config men xorg.conf som fil.
PT Skrevet 24. mai 2005 Forfatter Skrevet 24. mai 2005 (endret) Hugs at du ikkje skal bruke XF86Config men xorg.conf som fil. Husket såpass ( ), men jeg leste resten av tråden og det var visst flere som fikk samme problemet som meg. EDIT: Så forresten at guiden var for Warty Warthog (4.04), så problemet ligger kanskje der. Endret 24. mai 2005 av PT
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå