Gå til innhold

trådløst nettverk på bærbar


Anbefalte innlegg

Jeg sitter nå på en helt ny Dell Inspiron 6000.

 

Maskinen fant med en gang mange trådløse tilgjengelige nettverk. Jeg kunne straks logge på et usikret nettverk kalt "default" og surfe trådløst på det.

 

Dette virket litt rart på meg, siden jeg til vanlig bruker upc med en kabel. nå surfer jeg helt trådløst.

 

Jeg fikk som advarsel at ting ikke er kryptert og at andre kanskje kunne se den informasjonen som sendes/mottas på nettet.

 

Er det trygt å bruke dette her? er det lov? gratis?

takk for svar...

Endret av Helloo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nettverk som er helt åpne, kan du logge deg på helt lovlig. Er de sperret eller kryptert på en måte og du bryter deg inn blir det hacking og det blir ulovlig.

 

Du må huske på at de som eier nettverkene kan ha logger som viser hvilket kort/maskinnavn som er pålogget eller har vært pålogget samt hvor du har vært. De kan også fint logge informasjonen din om det er det å gjøre.

 

Men stort sett er de åpne nettene satt opp folk som ikke har greie på nettverk og sikkerhet, så de merker vel neppe at du er der...

 

Uansett er det best å ha sitt eget nett. Mest for din egen sikkerhet.

Lenke til kommentar
takk for info..

hvem er det som eier slike nettverk egentlig?

 

trodde ikke det var mulig å surfe gratis på internett jeg..

 

er et nettverk som heter "3com", regner med at dette er drevet av et firma?!

 

Igjen, takk for svar-

Er dette seriøst? Hvilken planet har du vært på siste tiden? Det er vel mer sannsynlig at det er en eller annen nisse med en 3COM-router eller aksesspunkt som ikke har vett til å sikre nettet sitt.

Lenke til kommentar
takk for info..

hvem er det som eier slike nettverk egentlig?

 

trodde ikke det var mulig å surfe gratis på internett jeg..

 

er et nettverk som heter "3com", regner med at dette er drevet av et firma?!

 

Igjen, takk for svar-

Er dette seriøst? Hvilken planet har du vært på siste tiden? Det er vel mer sannsynlig at det er en eller annen nisse med en 3COM-router eller aksesspunkt som ikke har vett til å sikre nettet sitt.

Var voldsom så hissige vi skulle være her da, Husk at alle ikke har like peiling som deg og det må være lov å spør. Du lerer ingenting av å holle kjeft. Dette er et forum hvor de gode skal hjelpe de som ikke er fult så gode :)

Just my 2cent tho :)

Lenke til kommentar

Det er som de andre sier, og når nettverket til og med har standardnavnet på den trådløse rutern sin, kan en ikke forvente annet enn at de ikke har peiling på sikkerheten. Så lenge de er på nett selv er de fornøyde. Inntil en dag da noen har tatt kontroll på utstyret dems....

 

Så enkelt det er å sette opp en relativt god sikkerhet på trådløse nettverk i dag er det nesten en skam at de er åpne, så fremt det ikke er et ønske fra eieren. Har du ikke greie på konfigureringen, hold deg til kabel eller få en kyndig til å hjelpe. Det kan få større konsekvenser enn du aner....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...