Gå til innhold

Konfirmant trenger hjelp til valg av DSLR. 350d?


Anbefalte innlegg

Etter og nylig ha blitt konfirmert (i dag) har jeg fått en del penger. :D

Som meget fotointeressert har jeg aldri vært i tvil om hva jeg vil bruke penger på; digital speilrefleks med tilbehør.

 

Har prøvd å lese rundt her på forumet og på nettet, men er fremdeles usikker. Har kommet fram til at Canon EOS350d, Nikon D70(s), D50 og Olympus E-300 er de mest aktuelle for meg, men er åpen for andre forslag. Det frister mest med 350d, da størrelsen er fin og designet er pent, alle har mer enn nok funksjoner for meg.

 

Så ekstrautstyr:

-Er kitobjektivet til 350d så dårlig som alle skal ha det til? Lurer på om det egentlig bare er å hoppe på et Sigma 18-50 f/2.8 eller lignende med en gang eller kjøpe kitet og oppgradere siden (den dagen kommer nok før eller siden).

-Har veldig lyst på et god teleobjektiv. Har ikke lyst på et monster som du trenger heisekran for å flytte, ei heller noe med elendig bildekvalitet og treg autofokus. Kort sagt har jeg lyst på et objektiv som er morsomt å bruke, tåler mange års bruk og gir tilfredstillende bildekvalitet. Har en bror som driver på med litt motorcross så at den har en kjapp autofokus og tåler litt støv hadde vært fint. Så vidt jeg kan se virker Canons 70-200 f/4L perfekt, noe høy pris, men det kan jeg leve med så lenge den oppfyller mine krav (Bedre å kjøpe en dyr enn tre dårlige).

-Hvis jeg ender opp med kitobjektivet og 70-200mmern har jeg lite lysstyrke å gå på . 50mm f/1.8 koster jo veldig lite og er så vidt jeg kan se veldig bra. Vurderer å bestille fra USA og der koster jo denne så og si ingenting, teleobjektivet er også veldig billig der, sammen med det meste annet av fotoutstyr.

-Minnekort må jeg nok ha. Sandiscs Ultra II 1GB virker fornuftig til en grei pris (Husker familien betalte nesten 500,- for et 128MB memory stick kort til vårt Sony P10). Andre tanker om dette?

-En ryggsekk å bære alt dette i hadde vært fint. Her er jeg helt blank og trenger hjelp, men en ting er sikkert, jeg gidder ikke gå med både hender og lommer fulle av kamerautstyr.

-Når det gjelder ting som filter ol. er jeg om mulig mer blank enn når det gjelder ryggsekker. Har hørt at du kan montere en 50mm snudd foran en annen linse og få fine makrobilder. Da trenger jeg vel en adapter eller noe, eller er jeg helt på jordet?

 

 

Har et Nikon F75 filmbasert speilrefleks liggende, har bare et 28-80mm billig sigma objektiv til dette, det jeg savner med dette er:

-Bedre tele.

-Bedre macro.

-Litt mer kontrast.

-Kjappere AF.

 

 

Totalt har jeg tenkt å bruke rundt 15000,- på dette. En par 1000-lappwe fra eller til (helst fra)betyr ikke så mye. Er egentlig fristet til å kjøpe 350d kitet+minnekort her i Norge og så bestille tilleggsutstyret fra statene da dette så vidt jeg kan se blir en del billigere.

 

Sikkert masse jeg har glemt, rotetet skrevet, skrivefeil osv., men jeg håper folk tar seg tid til å hjelpe meg.

 

På forhånd takk.

 

Edit: Har et nikon stativ som er både lett og bra (Etter min mening). Kan bruke det, hvertfall inntil videre.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
jeg er en konfirmant som er veldig fornøyd med Nikon D70, riktignok har jeg ikke tatt bilder lenge men jeg er fornøyd :)

Formen ligner på F75 og det er litt stort å klumpete. Føler på meg at jeg og mine små hender vil være mer fornøyd med Canon 350d, får dra å prøve begge/alle.

ja, er nok lurt å dra og prøve kameraene... for meg passet d70 veldig godt i handa

Lenke til kommentar
Etter og nylig ha blitt konfirmert (i dag) har jeg fått en del penger. :D

Som meget fotointeressert har jeg aldri vært i tvil om hva jeg vil bruke penger på; digital speilrefleks med tilbehør.

 

Har prøvd å lese rundt her på forumet og på nettet, men er fremdeles usikker. Har kommet fram til at Canon EOS350d, Nikon D70(s), D50 og Olympus E-300 er de mest aktuelle for meg, men er åpen for andre forslag. Det frister mest med 350d, da størrelsen er fin og designet er pent, alle har mer enn nok funksjoner for meg.

 

Så ekstrautstyr:

-Er kitobjektivet til 350d så dårlig som alle skal ha det til? Lurer på om det egentlig bare er å hoppe på et Sigma 18-50 f/2.8 eller lignende med en gang eller kjøpe kitet og oppgradere siden (den dagen kommer nok før eller siden).

-Har veldig lyst på et god teleobjektiv. Har ikke lyst på et monster som du trenger heisekran for å flytte, ei heller noe med elendig bildekvalitet og treg autofokus. Kort sagt har jeg lyst på et objektiv som er morsomt å bruke, tåler mange års bruk og gir tilfredstillende bildekvalitet. Har en bror som driver på med litt motorcross så at den har en kjapp autofokus og tåler litt støv hadde vært fint. Så vidt jeg kan se virker Canons 70-200 f/4L perfekt, noe høy pris, men det kan jeg leve med så lenge den oppfyller mine krav (Bedre å kjøpe en dyr enn tre dårlige).

-Hvis jeg ender opp med kitobjektivet og 70-200mmern har jeg lite lysstyrke å gå på . 50mm f/1.8 koster jo veldig lite og er så vidt jeg kan se veldig bra. Vurderer å bestille fra USA og der koster jo denne så og si ingenting, teleobjektivet er også veldig billig der, sammen med det meste annet av fotoutstyr.

-Minnekort må jeg nok ha. Sandiscs Ultra II 1GB virker fornuftig til en grei pris (Husker familien betalte nesten 500,- for et 128MB memory stick kort til vårt Sony P10). Andre tanker om dette?

-En ryggsekk å bære alt dette i hadde vært fint. Her er jeg helt blank og trenger hjelp, men en ting er sikkert, jeg gidder ikke gå med både hender og lommer fulle av kamerautstyr.

-Når det gjelder ting som filter ol. er jeg om mulig mer blank enn når det gjelder ryggsekker. Har hørt at du kan montere en 50mm snudd foran en annen linse og få fine makrobilder. Da trenger jeg vel en adapter eller noe, eller er jeg helt på jordet?

 

 

Har et Nikon F75 filmbasert speilrefleks liggende, har bare et 28-80mm billig sigma objektiv til dette, det jeg savner med dette er:

-Bedre tele.

-Bedre macro.

-Litt mer kontrast.

-Kjappere AF.

 

 

Totalt har jeg tenkt å bruke rundt 15000,- på dette. En par 1000-lappwe fra eller til (helst fra)betyr ikke så mye. Er egentlig fristet til å kjøpe 350d kitet+minnekort her i Norge og så bestille tilleggsutstyret fra statene da dette så vidt jeg kan se blir en del billigere.

 

Sikkert masse jeg har glemt, rotetet skrevet, skrivefeil osv., men jeg håper folk tar seg tid til å hjelpe meg.

 

På forhånd takk.

 

Edit: Har et nikon stativ som er både lett og bra (Etter min mening). Kan bruke det, hvertfall inntil videre.

Puh! Her var det mye å svare på, men jeg skal gjøre så godt jeg kan. :)

 

1. Jeg kan ikke annet enn å anbefale 350D, et flott og hendig dSLR etter min mening.

 

2. Kitobjektivet, vel det kommer an på hva du er vant med fra før, men for å være helt ærlig så duger det ikke. Blir litt som å kjøre en Formel 1-bil med utslitte piggdekk fra 80-tallet. For å få full glede av utstyret må man investere i glass.

 

3. Sigma 18-50 f/2.8 har jeg hørt godt om, og prisen er heller ikke gal. Fin-fint allround-objektiv vil jeg tro.

 

4. Canon 70-200 f/4L(uxury!) kan man jo ikke si noe på prisen på. God tele, men den mangler IS. Mener å huske at tripodfestet koster flesk.

 

5. Et fastobjektiv er vel kjekt å ha i samlingen :) Kjekt for bla. innendørsfotografi der blitz er uønsket.

 

6. Er du sikker på at du sparer så mye på å bestille fra USA når du medregner avgifter, moms og frakt? Kanskje du selv eller noen du kjenner skal til Asia eller USA iløpet av sommeren, her er det $€£ å spare!

 

7. Har bare gode ting å si om Sandisk-minnekort. Bruker selv 2*512 Extreme II og en X-drive på 40GB til min bildelagring.

 

8. Av bæreutstyr er jeg svak for australske Crumpler. Tøffe og gode bager/sekker/vesker som ikke ser ut som om de bærer et kamera og utstyr.

 

Det var egentlig det jeg hadde å bidra med foreløpig. Lykke til!

Lenke til kommentar

Takker for fine svar! :thumbup:

 

Puratamil: Takk, dette oppklarte mye.

 

John Øyvind: Har veldig lyst på den, men F75 kameraet står så og si konstant på 80mm, tror jeg kjøper kitet i denne omgang og prioriterer en ordentlig telezoom.

 

Ser at det blir fort dyrt å kjøpe fra USA, tror jeg handler her til lands. Den eneste er at telezoomen går ganske billig brukt på f.eks foto.no, regner med at denne har så god kvalitet at et par års bruk nesten ikke synes, eller?

 

En ting jeg lå å lurte på i natt: Hvor lenge kommer EF-objektiv til å passe canons nye kameraer. Litt kjedelig om alt jeg kjøper av optikk ikke passer til neste genrasjon.

Lenke til kommentar
En ting jeg lå å lurte på i natt: Hvor lenge kommer EF-objektiv til å passe canons nye kameraer. Litt kjedelig om alt jeg kjøper av optikk ikke passer til neste genrasjon.
Canon bytter når det blir økonomisk lønnsomt, når og om det vil hende vil være bare spekulasjoner.

 

Nå er vel EF det sikreste siden det passer på alle kamera, mens EF-S ikke passer på alle.

Lenke til kommentar

Bruktobjektiver kan være en løsning, da kan du t.o.m. få penga til å strekke til Sigma 70-200/2.8 og "få" et ekstra trinn. Se opp for folk som forlanger for mye, dem er det nok av :)

 

Ikke la fatninga holde deg våken om natta for å si det sånn, den kommer høyst sannsynlig til å bli. Sist skifte var fra FD på slutten av 80-tallet, og den har manuell fokus.

 

Snu en 50-mm gir makro, men det er ikke det beste utgangspunktet, et makroobjektiv gir deg mest fleksibilitet. 50 mm enten må den snus på utsiden av et annet objektiv eller så må du ha en sånn snudings (http://www.av-hardware.no/display.lasso?pr...14D05LhI163375F) og den er virkelig dyr. Et alternativ er å bruke mellomringer, et mellomringsett fra Kenko koster... 1500 kroner?

 

Hvis du er interessert i makro kan 3300 kroner investert i en Sigma 105/2.8 macro være vel anvendte kroner.

Endret av olemm
Lenke til kommentar
8. Av bæreutstyr er jeg svak for australske Crumpler. Tøffe og gode bager/sekker/vesker som ikke ser ut som om de bærer et kamera og utstyr.

 

Haha, den websiden til Crumpler var artig :!:

Særlig når varen ikke er på lager, så kommer dette opp

nostock.gif

Jeg likte ikke utseendet på disse bagene, du må minst være medlem av Wigwam for å ha den med deg :no:

 

Jeg ville ikke kjøpt med kit linse, møkk har jeg nok av på loftet.

Du kan også vurdere Tamron AF 28-75mm f2.8 XR Di Zoom som et alternativ til Sigma.

 

Mitt forslag alt fra USA:

350D

Tamron AF 28-75mm f2.8 XR Di Zoom

Canon EF 135mm f/2L USM

 

Dette skulle bli ca. 15000 fra USA med mva + frakt og minnekort.

Legg til litt hvis du kjøper 350´n i Norge.

 

Så sparer du litt til og kjøper en 1,4 eller 2x telekonverter senere evnt, brukt.

Da er du godt dekket fra 28 til 200++.

Endret av SW-547
Lenke til kommentar
Så ekstrautstyr:

-Er kitobjektivet til 350d så dårlig som alle skal ha det til? Lurer på om det egentlig bare er å hoppe på et Sigma 18-50 f/2.8 eller lignende med en gang eller kjøpe kitet og oppgradere siden (den dagen kommer nok før eller siden).

Det er mange som kritiserer kit-objektivet til 350D.

Med både i det norske bladet "Fotografi" og i vedens største fotomagasin, amerikanske "Popular Photography" har objektivet fått gode omtaler.

Det er et billig objektiv som jeg nå har brukt siden det kom på markedet, og jeg er godt fornøyd med både bildekavlitet og kvaliteten på objektivet, selv om jeg har mange "jappefotografer" imot meg som ikke tør vise seg ute med et slikt billigobjektiv.

Jeg har også en 200mm f.2,8 i Canon's L-serie og jeg får gode bilder med begge objektivene.

 

I det svenske bladet "Foto" nr 6 som utkom idag, et blad som er kjent for å slakte dårlige produkter, der fikk Canon EF-S 18-55mm objektivet helt godkjent bilderesultat. Duger godt för hverdagsfotografering.

Men derimot et objektiv som mange anbefaler her istf. kit-objektivet til Canon er Sigma 18-125mm. Der skriver de at "telelaget er helt enkelt inte särskilt skarpt och distorsionen er hög i hela brännviddsområdet".

 

Så jeg mener derfor at Canon's kit objektiv er et fullt brukbart valg isammen med et annet teleobjektiv. F.eks 55-200 eller 75-300.

Endret av sarom
Lenke til kommentar

Nå begynner jeg å forstå litt her :w00t: .

 

Hvilke fotobutikker i Oslo området anbefales av folket?

Har lett litt og klarer ikke finne noen brukte 70-200F/4L, samtidig er den ekstremt dyr i Norge :( .

Noen som konkret kan anbefale et oppsett med kamera, telelinse, sekk, normalzoom og minnekort?

 

 

Edit: Tror jeg dropper normalzoomen til fordel for en 50mm f/1.8 inntil videre.

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Dog, alle tre er veldig bra butikker, Lømorks har bra priser på Sigma, bedre enn prisguiden - pluss bra utvalg av film (men det er jo forsåvidt ikke aktuelt for trådstarter). FotoVideo og Fotohuset har konkurransedyktige priser og for det aller aller meste bra service.

 

Oslo kameraservice helt nede i Karl Johann er litt dyrere på en del ting, men svært bra service også der. Masse bruktutstyr.

 

Det er en brukt 70-200 på foto.no akkurat nå, http://www.foto.no/cgi-bin/bruktmarked/vis...se.cgi?id=57569, bare så du veit det.

 

Jeg tror absolutt ikke jeg ville droppa normalzoom for en fast 50, ikke på dSLR. Jeg har en 50/1.8 stående på filmhuset mitt til gatefotografi, men til tross for gode optiske egenskaper fra 2.8 og oppover er den en skranglete, bråkete, plastikkdings som er strippet for alt unntatt det helt nødvendigste. Manuell fokus er håpløst med den pittelille ringen og ikke noe avstandsvindu. Skal du ha fast-noe på dSLR ville jeg heller anbefale en 28/24 mm, i alle fall som normal, for 50 mm gir for liten bildevinkel på et slikt.

Lenke til kommentar

Hei!

Først av alt la meg anbefale deg å gå for 350D.

Personlig vil jeg anbefale denne sammen med et Canon EF-S 17-85/ 4,5-5,6 USM IS Objektiv. Prisen på dette ligger på 5 175,00 hos fotovideo(www.fotovideo.no) som allerede tideligere har blitt anbefalt. Vet at de største avisene bruker fotovideo som forhandler.

 

Jeg anbefaler:

__________________________________________________________

Canon EOS 350D Hus Pris: 7 250,00

Canon EF-S 17-85/ 4,5-5,6 USM IS Objektiv Pris: 5 175,00

Sandisk CompactFlash Extreme III 2 GB Minnekort Pris: 2 624,00

Manfrotto 055PRO Stativ Pris: 1 257,00

Canon BG-E3 for EOS 350D Batterigrep Pris: 1 161,00

Cokin Blåsebelg m/Børste Pris: 195,00

 

Total pris: 17 662,00

(alle priser er hentet fra fotovideo.no)

__________________________________________________________

 

 

Siden du allerede har stativ kan du allerede trekke dette fra prisen. Andre størrelser og type minnekort er også en mulighet, men hvis du skal ta sports og naturfoto er dette minnekortet å anbefale.

 

Andre ting du eventuelt kan komme til å trenge:

__________________________________________________

UV Filter (nøytralt for å beskytte linsen din) <-----ANBEFALT

Blitz (selv om det er en på kamera er ekstern blitz smart)

Software til å behandle RAW bilder. (Enten kan du bruke canon sin egen software som følger med kameraet eller photoshop)

__________________________________________________

 

http://www.lowepro.com/Products/Backpacks/...kker_AW_II.aspx

Denne sekken fra Lowepro er en kraftig sekk som jeg tror ligger på rundt 2000 kr.

 

Les mer på:

www.akam.no

http://www.dpreview.com/reviews/specs/Cano...non_eos350d.asp

 

Håper denne informasjonen var til hjelp.

Lykke til med ditt kamera kjøp!

 

Mvh. Maarstad

Endret av maarstad
Lenke til kommentar

Canon EOS 350d hus-ca 7300,-

Sigma 18-50 f/2.8-ca 3500-4000,-

Sandisc Ultra II 1GB-ca 1000,-

Lowepro Sekk Rover AWII Black-ca 1700,-

Brukt Canon 70-200mm F/4-ca 4500,-

 

Totalt: ca 18500,- :(

 

Tror nesten at jeg får gå for 18-125 istedenfor, sparer nesten 2000kr da. Eller burde jeg betale de 2000,- ekstra?

Kan også vente litt med telezoomen, kommer da på 14000,-

 

Edit: Har egentlig et totalt budsjett av konfirmasjonspengene på 20000. 2500 er allerede brukt.

 

Edit2: Er det en/flere butikk(er) i Oslo som fører alt jeg har listet opp her, untatt telezoomen som lagervarer? Eventuelt lignende minnekort, objektiv og sekk? Spesielt sigma objektivet ser ut til å være utsolgt overalt...

Endret av TheDarkListener
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...