Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

få internett ip'en til å gå på en av pc'ene i loka


Anbefalte innlegg

fikk ikke skrevet ferdig titlen helt, men det jeg lurer på er:

Hvordan kan jeg få internett ip'en til å gå på en av pc'ene i lokal nettverket.

Jeg har jo local ip adresse på de 3 pc'ene jeg har i nettet mitt, 192.168.2.XXX

så jeg lurte på om jeg kunne sette en ene pc'en, sånn at den får ip'en 80.xxx.xxx.xxx

 

Vis noen skjønner hva jeg mener.

 

Takker veldig mye for svar !

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kommer endel an på hvordan nettverket ditt er satt opp, og hvilken isp du har.

 

NGT går det an å endre oppsettet på slik at all trafikk, inkludert ip'adressen blir routa til en maskin. Hvis du da skal ha internett på resten av maskinene må du sette opp en gateway, eventuelt kan du betale ngt for å få ett subnet, slik at routeren får en ip, en av maskinene får en ip, og resten blir tildelt lokale lan ip'er, som f.eks 192.168.0.x eller 10.0.0.x

Lenke til kommentar
Hva skal du med det? På LAN kan du ikke få andre IP-adresser enn 192.168.x.x eller 169.254.x.x..

OFFTOPIC:

Du tar nok feil du. Du har også 10.XXX.XXX.XXX ipnettet. Det finnes også en til/flere som jeg ikke kommer på nu.

Fy fy nanotim du må ikke gi feil informasjon :p

 

Ontopic:

Kjønner ikke helt hva du mener...

Det du vil er altså at din pc skal ha internett IP og resten av pcene skal ha lokalt ip?

 

EDIT: redigert litt

Hvordan er nettverk oppsettet ditt?

Hvilken ISP(Internett leverandør) har du?

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar
Hva skal du med det? På LAN kan du ikke få andre IP-adresser enn 192.168.x.x eller 169.254.x.x..

OFFTOPIC:

Du tar nok feil du. Du har også 10.XXX.XXX.XXX ipnettet. Det finnes også en til som jeg ikke kommer på nu.

Fy fy nanotim du må ikke gi feil informasjon :p

 

Ontopic:

Kjønner ikke helt hva du mener...

Det du vil er altså at din pc skal ha internett IP og resten av pcene skal ha lokalt ip?

Fu ZaLz :p

 

Har aldri hatt NextGenTel og tror det er bare Netopia sine routere/modem som gir slike IPer. Slik jeg har forstått det.

 

On topic:

Hvorfor trenger du internett adressa på maskinen din? Skal du lage et spill eller vil du vite IPen din? Begge kan løses uten å måtte gjøre dette..

Lenke til kommentar

jeg har en Nextgentel 3 Mbit, inn, så har jeg en 3com wireless 11G GATEWAY, så blir internetten spredd inn til de pc'ene jeg har.

 

grunnen til at jeg vil ha dette er fordi vis jeg skal sette opp server, av noen slag, så skal den jo ha en ip, og når noen prøver å nå den fra "ut siden" da så må den ene pc'en vite at det er den som skal nå'es.

eller?

Lenke til kommentar
jeg har en Nextgentel 3 Mbit, inn, så har jeg en 3com wireless 11G GATEWAY, så blir internetten spredd inn til de pc'ene jeg har.

 

grunnen til at jeg vil ha dette er fordi vis jeg skal sette opp server, av noen slag, så skal den jo ha en ip, og når noen prøver å nå den fra "ut siden" da så må den ene pc'en vite at det er den som skal nå'es.

eller?

For å finne din IP går du her og for å åpne porter i din router osv ser du her.

Lenke til kommentar

Desverre så går det ikke an å sette en nett-IP på en av serverene/PC'ene dine med den ISP du har.

 

Du trenger ikke Nett-IP til en enkel pc for at den skal nå "UT til verden".

Nextgentel bruker noe som heter NAT. Du må forwarde alle de portene du vil at "verden" skal kontakte pcen/serveren din eller omvent.

Lenke til kommentar
Desverre så går det ikke an å sette en nett-IP på en av serverene/PC'ene dine med den ISP du har.

 

Du trenger ikke Nett-IP til en enkel pc for at den skal nå "UT til verden".

Nextgentel bruker noe som heter NAT. Du må forwarde alle de portene du vil at "verden" skal kontakte pcen/serveren din eller omvent.

hvordan forwarde'er jeg "alle de portene" ??

og hvilke portet kjører dc++ på?

Lenke til kommentar

Denne siden gir deg løsningen på det du spør om.

 

Sammen med en gratis konto hos dyndns.com har du en løsning hvor det er enkelt å finne serveren din fra internett dersom ruteren din støtter dyndns.

 

Dersom din ruter ikke støtter dyndns kan du legge inn ett program på din PC som hele tiden sender korrekt IP adresse til dyndns, slike programmer kan du laste ned uten kostnad på hjemmesidene deres.

Endret av Chrian
Lenke til kommentar

Hmm håper du ikke har koblet 3com ruteren din slik:

 

 

--------------------------------------------------------------------------<Ethernet> Pc1

--------------------------------------------------------------------------<Ethernet> pc2

Internett <DSL> Netopia/Thomsom modem <WAN> 3com ruter <Ethernet> Pc3

--------------------------------------------------------------------------<Ethernet> Pc4

--------------------------------------------------------------------------<Ethernet> pc5

 

 

3com ruteren din må oppføre seg som switch for da blir det lettere å forwarde porter.

Da skal Netopia/Thomsom modemet (ethernet) kobles til en av ethernet plassene til 3com ruteren. Delvis slik

 

 

--------------------------------------------------------------------------<Ethernet> Pc1

--------------------------------------------------------------------------<Ethernet> pc2

Internett <DSL> Netopia/Thomsom modem <Ethernet> 3com ruter <Ethernet> Pc3

--------------------------------------------------------------------------<Ethernet> Pc4

--------------------------------------------------------------------------<Ethernet> pc5

 

 

For å forwarde porter: Hjelp1.net - forum

 

PS: Skrev jeg thomsom feil nu? :no:

 

EDIT: redigert litt på teksten

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar
Litt OT: Hvorfor spør ikke folk bare om det de trenger hjelp til med engang, i steden for å lage ett lite spm om en liten del av problemet. Trådene trekker jo ut i det uendelige.

fordi jeg ikke viste helt konkret hvordan jeg skulle spørre, fordi jeg ikke kan så veldig mye

Lenke til kommentar
jeg hører mange steder at man skal logge seg inn på netopia boksen, hvordan gjør jeg det?

Leste du hele tatt innlegge mitt? prøv å leit litt i hjelp1.net forumet eller hardware.no forumet. Det finns uendelig av tråd om dette.

 

Uansett....

start -> run -> telnet 10.0.0.1

 

Og sett opp nettverket ditt sånt som jeg sa ellers blir det uendelig stress for deg :no:

Endret av ZaLzIce
Lenke til kommentar
jeg hører mange steder at man skal logge seg inn på netopia boksen, hvordan gjør jeg det?

Leste du hele tatt innlegge mitt? prøv å leit litt i hjelp1.net forumet eller hardware.no forumet. Det finns uendelig av tråd om dette.

 

Uansett....

start -> run -> telnet 10.0.0.1

 

Og sett opp nettverket ditt sånt som jeg sa ellers blir det uendelig stress for deg :no:

sorry, jeg er litt treig, takk for hjelpen da prøve jeg meg litt frem jeg

Lenke til kommentar
hei, meg igjen , finner ikke netopia boksen min, finner bare 3com wireless gateway boksen, som er 192.168.2.1 og meg som er 192.168.2.137

 

så hvordan finner jeg netopia boksen?

eller kan jeg bare fixa på 3com gatewayen?

koblet du sånt som jeg sa?

 

Du må ha 10.0.0.XXX Ip nett for å få kontakt med netopia modemet.

Husk også å slå av DHCP saken til 3com ruteren sånt at det ikke blir 2 DHCP servere (modemet og 3com ruteren).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...