Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

bestille ny internett! Adsl2 eller fiber?


Anbefalte innlegg

Hei! skal bestille ny internett, og valget er følgende:

 

4Mbit/1,5Mbit adsl, 449kr/¨mnd (skrev feil først)

tilbudet gjelder ved bestilling av Adsl2, og som ikke er bygget ut enda :love:

står ingenting og priser og hastigheter :no:

 

andre tilbudet er 10/10Mbit fiber :dribble: 749kr/mnd.

 

men det er ikke bygget ut enda :thumbdown:

(bor tilfeldigvis bare 700meter fra fiberkabelen)

 

er litt dyrt å legge 700meter fiber selv, noen som aner kva det koster for meteren?

 

er det bedre å satse på adsl2 eller fiber?

 

 

etableringskostnad 3.950,-.

eller kr. 350 pr. mnd over 12 månader. (4.200)

Endret av galaxee
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde helt klart gått for fiber, selv om dette muligens koster litt ekstra i engangsavgift. Har ikke erfaring med adsl2, men går utifra at det ikke er så forskjellig fra adsl, og er det slik at du bruker det du har av uthastighet kneler nedhastigheten og.

Lenke til kommentar

Kommer helt ann på hva du skal bruke internettlinjen din til. Hvis du ikke skal laste ned noe serlig/kjøre server aktivitet blir det mye billigere å gå for adsl2 (regner med at det koster mye mer enn 3950kr å få de 700m fiber, du kan jo liksom ikke bare legge den fiber kablen oppa bakken heller...) ADSL2 koster jo også mye mindre pr mnd.

Lenke til kommentar

Heh... skal du leie entreprenør til å grave grøft og legge kabler for deg så koster det fort 1000 kr. meteren har jeg hørt et eller annet sted. Da tror jeg de 700 meterne vil bli i dyreste laget. Men jeg kan ta feil, så du kan jo forhøre deg.

 

Dersom du ser bort ifra slike kostnader så ville jeg uten tvil gått for fiberen. ADSL2+ er sikkert bra, men til slutt stopper utviklingen på hvor mye man kan transportere gjennom gamle kobberledninger.

 

Når det gjelder fiber så ligger såvidt jeg vet hastighetsbegrensningen kun på ende-utstyret. Dvs. fiber er framtida.

Lenke til kommentar

Jeg hadde klart gått for fiber.

Veit du hvor feit linje du har da eller? Offentlig har ikke så gode linjer en gang.

Veit at skolen jeg går på har noe rundt den kapasiteten på linja men da er det snakk om IT skole også da.

Tror ikke det er så dyrt som folk skal ha det til. Det finnes mye regler for å legge egen kabel grunnet du må søke de offentlig etatene for å få det godkjent. Det er ikke bare bare som alle ønsker. Prat med levrandøren av linja og da kommer det sikkert et godt svar fra dem siden de driver med sånt.

Lenke til kommentar

Hmm hva er det dere skriver om kostaneder for å legge fiber.

På sidene deres står det jo:

I tillegg kjem det eit anleggsbidrag på kr 2.000,- som skal dekke delar av kostanden med å føre fram fiber frå næraste koblingsboks i vårt nett og fram til huset.

 

Vil ikke det si at de holder utgiftene for å legge fiber - minus de nevnte 2000 nkr.

 

Derfor:

Det koster noe mer å få inn fiberen, men den er mange ganger bedre.

 

Hadde det vært opp til meg hadde jeg valgt 10/10Mbit uansett om ADSL2 kunne levert 50/3 Mbit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...