spøkelset Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 Hei. lurer på hvordan man egentlig formaterer en harddisk, og om man trenger windows cd'en for å gjøre det. Ønsker å fjerne diverse "graps" fra harddisken og har derfor hørt at man bør formatere. Er det noen som klarer å fortelle meg nøyaktig hvordan det gjøres på en oversiktelig måte? PÅ forhånd takk!
Apoc_ Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 Du trenger Windows cd'en for å formatere. Er du lur flytter du alt du skal ha over på en annen partisjon på disken. Alt på C: vil forsvinne. 1. Du velger at PCen skal starte fra CD-Rom. 2. Putt i Windows plata. 3. Når det kommer opp på skjermen: Trykk en tast for å starte fra cd-rom. Så trykker du en tast. 4. Har du en S-ATA harddisk må du trykke F6 ved første skjermbilde. Der det står: Trykk F6 for instalasjon av tredje parts SCSI............. Du får beskjed senere om å putte i en diskett med drivere, hvis du har en slik disk. Har du en IDE disk venter du bare. Uten å trykke noe. 5. Så følger du bare det som står på skjermen. 6. Når det kommer opp en oversikt over partisjonene du kan installere Windows på, velger du C:. 7. Så får du et spørsmål om hvilket filsystem du vil bruke. Da velger du NTFS. Bare ta hurtig formatering hvis det er et valg. Så surrer installasjonen en stund. Resten er bare enkel spørsmål om nasjonalitet osv. BTW: Dette gjelder installasjon av Windows 2000 og XP.
Moltrez Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 Kan jo bruke en bootdisc, eller en bootcd, med noen filer på. Med bootdiskett/cd kan du bare skrive format c: eller noe slik, da blir den formatert. Man TRENGER ikke Windows cd for å formatere med andre ord.
cyberpet Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 Kan jo bruke en bootdisc, eller en bootcd, med noen filer på.Med bootdiskett/cd kan du bare skrive format c: eller noe slik, da blir den formatert. Man TRENGER ikke Windows cd for å formatere med andre ord. Tar poenget, men er litt kjedelig at Windows ikke er der lenger da Forstod det sånn at trådstarter kanskje trodde at formatering var noe man kunne gjøre i Windows uten å fjerne hele operativsystemet..
Mørbradbiff Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 www.ultimatebootcd.com kan formatere for deg. Men du må ha windowsplaten for å installere opperativsystemet...
spøkelset Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Skrevet 19. mai 2005 www.ultimatebootcd.com kan formatere for deg.Men du må ha windowsplaten for å installere opperativsystemet... Det hjelper ikke så mye. Den har jeg rett og slett ikke
Xander^ Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 (endret) www.ultimatebootcd.com kan formatere for deg.Men du må ha windowsplaten for å installere opperativsystemet... Det hjelper ikke så mye. Den har jeg rett og slett ikke Har du produktnøkkelen til windowsen? Endret 19. mai 2005 av Xander^
spøkelset Skrevet 19. mai 2005 Forfatter Skrevet 19. mai 2005 www.ultimatebootcd.com kan formatere for deg.Men du må ha windowsplaten for å installere opperativsystemet... Det hjelper ikke så mye. Den har jeg rett og slett ikke Har du produktnøkkelen til windowsen? nope
JimL Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 (endret) Installer Lavalys Everest Home (herfra: http://www.lavalys.com/products/overview.p...ng=en&pageid=1). Der finner du produktnøkkelen til windows (everest -> operating system -> operating system -> license information -> product key). Ta etterpå kontakt med MS og hør hva dem vil gjøre med saken. Men ta for guds skyld backup av den seriekoden. Jeg vil tro det skulle være greit å låne en plate fra en kompis, bare husk å bruk din egen produktnøkkel. Endret 19. mai 2005 av JimL
Xander^ Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 Installer Lavalys Everest Home (herfra: http://www.lavalys.com/products/overview.p...ng=en&pageid=1). Der finner du produktnøkkelen til windows. Ta etterpå kontakt med MS og hør hva dem vil gjøre med saken. Men ta for guds skyld backup av den seriekoden. Tenkte ikke på det, meget god ide
ManagHead Skrevet 19. mai 2005 Skrevet 19. mai 2005 (endret) Tror det skal være mulig å gjøre det på et annet vis og. Om det er enklere vet jeg ikke, men trenger ikke last ned noe da. NB! Dette gjøres på eget ansvar. Hvis du klarer å rote til dette blir du nøtt til å formatere. Det vil deaktivere win, har det noe å si? Skriv "regedit" uten tags i kjør. Så går du til HKey_Local_Machine\Software\Microsoft\WindowsNT\Current Version\WPAEvents. På høyre side klikker du på noe som heter "oobetimer" (uten tags). Der står det mange tall, forandre på minst ett av de. Så skriver du "%systemroot%\system32\oobe\msoobe.exe /a" (uten tags) i kjør. Så går du på aktivere over ttelefon og så skifte produksjons kode (den du manglet?) Var jeg deg hadde jeg ikke tatt sjansen på å prøvd dette før noen kunne bekreftet om det vil ødelegge (mer). Endret 19. mai 2005 av ManagHead
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå