Gå til innhold

Telelinse til D70


Anbefalte innlegg

Har lyst på en telelinse, spesielt for fotografering av rådyr, hjort og fugler.Har sett meg ut denne linsen: Sigma 100-300 F4. Den har en overkommerlig pris, ca 8500,-, og kan brukes med en 1.4x tele-converter.

 

Er det noen som har erfaringer med denne linsen? Bildeeksempler? Eller har noen andre alternativ i ca samme prisklasse?

 

Har fra før Nikon D70 - kit linsen 18-70mm og en 50mm

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

Sigma 100-300 f4 EX har generelt et meget godt rykte.

Her er en test hos Nature Photographers. Det scorer også veldig høyt blant brukere på Fred Miranda reviews.

 

For den prisklassen og typen motiver du nevner (dvs. ikke de mest ekstreme kravene til maks blender eller fokushastighet), bør du definitivt også ta en titt på Sigma 80-400 f4.5-5.6 OS APO (OS=optical stabilizer). Sigma påstår at OS gir opptil 3 ekstra blendertrinn å gå på - noe jeg av egen erfaring vet stemmer. Med mindre du er av typen som alltid drasser med deg et stativ, vil du fort oppdage at optisk stabiliserte linser er sterkt vanedannende.... :D

 

Skulle jeg plukke på noe måtte det være mangelen på HSM - samtidig sladrer jo den relativt beskjedne lysstyrken om at dette uansett ikke er noe utpreget actionobjektiv, så noe stort problem er det ikke. Autofokusen er uansett ikke tregere enn at jeg sjelden har problemer med å følge en fugl i flukt på full tele. Objektivet er også kompatibelt med Sigma EX telekonvertere skulle du trenge brennvidder i paparazziklassen... :cool: ).

 

En test av Sigma 80-400 finner du her, brukererfaringer hos Fred Miranda her.

Pris hos BHPhotovideo er 999 USD, pris for 100-300 samme sted er 899.

 

Du har selvsagt også Nikon's egen variant, Nikkor 80-400mm f/4.5-5.6D ED, men da begynner dessverre prisen å bli relativt voksen.... :cry:

 

Lykke til!

Endret av sir_lancelot
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...