Gå til innhold

Canon EF 28-80mm MK3 USM Autofocus Zoom Lens


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Er virkelig Canon EF 28-80mm MK3 USM objektivet så dårlig? Er det noen her som har erfaring med det? Jeg har fått tilbud om å kjøpe et strøkent et for 700kr.

Yepp, det er dårlig...

Slett ikke verdt å bruke penger på når du allikevel har 18-55mm.

 

Jeg har erfaring med Canon EF 28-105/3.5-5.6 USM som er et nyere og bedre objektiv enn 28-80mm. Ville nok neppe anbefale noen som satser seriøst på foto å kjøpe det heller, selv om det er bedre enn 28-80mm....

 

Spar noen hundrelapper til og se etter et brukt macroobjektiv i klassen 90-105mm en plass. Skarpere optikk er det vanskelig å finne og i tillegg til et macroobjektiv får du også en liten tele som fint kan brukes til portrett mm.

Tamron 90/2.8 og Sigma 105/2.8 er begge mulige å finne pent brukt for 2000,- - 2500,- en plass.

Lenke til kommentar

Jeg hadde et lignende objektiv til min EOS 500 tidligere. Samme zoom-område og USM, men det var nok ikke MK III versjon.

 

Jeg var ikke fornøyd med det objektivet. Etter en del bruk gikk det faktisk i stykker. Autofokusen fokuserte ikke korrekt.

 

Jeg kjøpte da et Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM som jeg ble kjempefornøyd med. Bildene ble en del skarpere med dette objektivet. Bare ved å ta på de to objektivene får du følelse av en vesentlig forskjell i kvalitet.

 

Dessuten synest jeg at det var ganske dyrt med 700 kr brukt for en 28-80. Jeg ville anta at du kunne få en Canon EF 28-105mm f/3.5-4.5 II USM for ca 1000 (den kostet ca 4000 for et par år siden).

 

Som primær objektiv ga 28mm meg for lite vidvinkel (tilsvarer ca 45mm) så jeg endte opp med å kjøpe et nytt objektiv.

 

De butikkene som tar inn brukt utstyr er ganske ivrige på å selge objektiver som dette for tiden (og lite ivrige på å ta imot flere slike) så du kan kanskje gjøre et godt kjøp der.

 

M.v.h,

-Sigurd A.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...