Gå til innhold

Dårlig kvalitet med Ixus V


Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte for noen dager siden Canon Ixus V. Har klart å miste manualen allerede. Gikk å tok noen bilder i går, ble ikke helt fornøyd. Mulig jeg er sinnsykt kresen på kvaliteten!! Når jeg er i Manuel menyen kan man velge mellom en Blomst, hvor man skal ta nærbilder , et fjell, om man skal ta fjerne bilder og en funksjon hvor ingen av delene vises. Når er grensen for bruk av disse innstillingene?. I meter. Hvis det skal tas normale bilder i selskaper o.l , hvilken funksjon skal brukes? Har også satt Kameraet på Autoblitz. Oppløsnigen er på 1024*768 på Fine kvalitet. Skal legge ut litt bilder på nettet. Blir litt dumt om jeg lar det blir for stort. Håper noen kan hjelpe meg med mitt problem. Fint om jeg får noen andre tips til hvordan sette innstillingene for best mulig bilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er det du er misfornøyd med mht. kvaliteten? Oppløsningen, fargene eller annet?

 

Blomst-innstillingen bruker du normalt bare på veldig nære avstander, dvs. avstander der kameraet ellers ikke klarer å fokusere. På Ixus V bruker du denne innstillingen mellom 10 og 57 cm, på lengre avstander enn dette bruker du normalmodus.

 

> Hvis det skal tas normale bilder i selskaper o.l , hvilken funksjon skal brukes?

 

Normalmodus. Ingen av de andre innstillingen vil gi vellykket resultat.

 

> Har også satt Kameraet på Autoblitz. Oppløsnigen er på 1024*768 på Fine kvalitet.

 

Dette kameraet kan ta bilder på 1600x1200 piksler. Normalt bør du velge beste oppløsning, så kan du heller forandre størrelsen på bildet senere hvis du f.eks. skal legge bildet ut på Internett.

 

> Skal legge ut litt bilder på nettet. Blir litt dumt om jeg lar det blir for stort.

 

Ja. Til nettbruk bør du forsøke å beskjære bildet så mye som mulig, slik at alt unødvendig fjernes. Videre kan du vurdere å forandre størrelsen på bildet, dvs. sette ned oppløsningen.

 

Videre er det viktig at du komprimerer bildet så mye som mulig, f.eks. ved å bruke "save for web"-funksjonen i Photoshop.

 

> Fint om jeg får noen andre tips til hvordan sette innstillingene for best mulig bilder.

 

Du bør nok fortelle mer om hva du er misfornøyd med, det kan jo være mye som er galt.

 

Vennlig hilsen

Martin Wirak

Digitalkamera.no

Lenke til kommentar

Takk for et flott svar!

Noe jeg også muligens gjør feil på er det å bruke Makro og Fjellavstanden feil. Skal det frks Zoomes inn når jeg bruker Blomst? Samtidig som å bruke Makro, blir det kanskje feil å Zomme samtidig. Hvordan er det med Zoom når jeg skal bruke Fjell innstillingen? Det er slike små justeringer som kan gjøre bilde enda bedre. Er det riktig at det er best å bruke Manuel "Menyen" på kameraet? Det er jo her man virkelig kan velge å vrake mellom justeringer. Skjønner ikke helt hvorfor Auto eksisterer!! Men, men. Takk ellers for hjelpen - Jonas

Lenke til kommentar

> Skal det frks Zoomes inn når jeg bruker Blomst?

 

Hvis du zoomer inn helt, må objektet være mellom 27 og 57 cm unna objektivet.

 

> Hvordan er det med Zoom når jeg skal bruke Fjell innstillingen?

 

Det burde gå bra, det.

 

> Er det riktig at det er best å bruke Manuel "Menyen" på kameraet?

 

Du får best kontroll med resultatet da. Ofte gir ikke de automatiske stillingen de beste resultatene, da bør man velge manuelle innstillinger. Men dette krever at man vet hva man gjør...

 

hilsen Martin

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...