Gå til innhold

Innkjøp til dokumentar (kamera)


Anbefalte innlegg

Vi er en gjeng ungdommer som skal lage en dokumentarfilm om andre verdenskrig. Orker ikke forklare hele plottet her, er ikke nødvendig.

 

I den sammenheng ønsker vi å kjøpe inn et godt kamera med nødvendig tilbehør. Vi har et budsjett på 20 000 kr inkl. mva.

 

Slik jeg ser det er det hensiktsmessig å kjøpe inn et godt 3CCD-kamera med god ekstern mic og ekstra batteripakke. Hvilken type ekstern mic vil dere anbefale? Er mic på bom med sokk over, eller mygg noe f.eks.? Hva tror dere er hensiktsmessig å kjøpe inn for denne summen? Kunne dere kommet med et forslag til kamera med tilbehør som passer godt til dokumentarproduksjon?

 

DET HASTER VELDIG! Kameraet må være i hus før 26. mai.

Endret av ion
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet: 13. Mai Dårlig timing ? :roll:

 

Men hvordan gikk det, har du/dere funnet et passende kamera ?

En bekjent er på jakt etter tilsvarende utstyr, og trenger tips.

Det var nok bare en liten leif, skulle være mai :!:

Lenke til kommentar

Det har ikke tenkt tanken om å få lånt ett kamera? Når jeg og noen kamerater laget film i ett prosjekt fikk vi låne ett Canon DM-XM2 gratis! Pluss mikrofon og annet utstyr også gratis. Da spurte vi noen lokale folk som dreiv med film. Om dere har mulighet til det der dere bor vil jeg absolutt anbefale det så dere kan bruke mer penger på andre ting også ;)

Lenke til kommentar

Låne utstyr kan være en mulighet. Vet hvertfall om en som har en god shotgun-mikrofon som vi kanskje kan låne. Så det å låne er en annen del av strategien, den trenger vi derimot ikke hjelp til. Men takk for tanken =)

Lenke til kommentar

Jeg har surfet litt i nettbutikkene og fant fort ut at et akseptabelt utstyr med det rette tilbehøret koster flesk. Dermed bør man se på mulighetene for å leie.

Så kommer det selvsagt an på hva slags utstyr man egentlig trenger. Er det snakk om intervjuer, fartsfylt utefilming, flere lydkilder osv.

Skal man velge ut noe egnet utstyr må vi nesten vite det.

Lenke til kommentar

I dette prosjektet blir det nok intervjuer og kanskje en del miljøfilming (natur, bygninger osv), lite fart tror jeg og regner ikke med flere lydkilder.

 

Det som derimot må taes i betraktning er at kameraet kjøpes inn til en ungdomsfilmgruppe som kommer til å bruke kameraet til litt av hvert i ettertid. Dermed må det nok ikke ha noen store stygge mangler.

 

Leie er en ide, men får støtte fra kommunen til å kjøpe in utstyr som skal kunne brukes i ettertid også.

Edit: Så at dette kunne bli litt selvmotsigende med tidligere innlegg. Låne/leie er aktuelt i den sammenheng det løser tidsproblematikken.

 

Hva tror dere om Canon XM2 m/XLR-adapter?

Endret av ion
Lenke til kommentar

Koster det 40'000 nytt :omg:

da ville jeg heller investert noen kroner til i et XL2.

 

Canon XM2 med XLR-adapter er bra, men det koster jo en del... Var ikke budsjettet på 20'000?

 

Dere må ha en mygg og en miljømikrofon da. En slik miljømikrofon bør ikke være allverdens, men så lenge de begge har XLR-kontakt bør de ha en viss kvalitet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...