Gå til innhold

Problemer med å boote !


josva

Anbefalte innlegg

Har skrevet tidligere om problemene med å få bootet pc,n min.

Hvis jeg restarter maskinen så går det greit og den starter opp igjen,men etter at-

jeg har skrudd den helt av vil den ikke boote i win xp. Jeg får sort skjerm med beskjed om å reboote og" velge propper boot device " eller " Insert propper -

boot media " Legger jeg da Xp plata i cd rom og restarter går det fint.Tar jeg andre

alternativ og restarter og entrer bios oppsettet og setter i "priority boot device"

- first: hard drive, second removebele device og third ati cd-rom,og rebooter nå

kommer jeg fint inn i windows. Men problemet her er når jeg skrur helt av maskinen igjen da har jeg samme problem på ny. jeg går så inn i bios igjen og boot-oppsettet er forandret selv om jeg lagret forandringene sist. Da står som -

first, removeble device og så cd-rom og til slutt harddisk.

Hvorfor vil ikke forandringene som jeg gjør når jeg setter harddisk til first boot device forbli ? Er det noe annet jeg kan gjøre ? Har nyinnstalert xp på ny formatert partisjon på ny disk som jeg nettop fikk tilbake fra datarepratørn som satte disken i

for meg. Har ringt på ny og spurt dem men de sier jeg må levere den på ny til dem,

bare at det er 14 mil en vei for meg til dem. har nå kjørt en klagesak på dem men vil prøve å ordne dette selv siden veien er så lang.

Vet det var mye dette her,men håper noen sitter med tips som kan hjelpe meg.

Begynner å bli rimelig frustert på dette. På forhånd takk folkens. :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
De få komme og hente maskinen din selv hvis du er sikker på om det er dem som har gjort noe galt.

 

 

db

Saken er den at det er forsatt garanti på den og det som de skulle ha fikset tidligere gikk også på garantien. Jeg spurte dem om de ville betale transporten evt.hente bringe dem men det kom ikke på tale. Aventer nå en klage som er levert til sjefen for firmaet som ser på saken nå. Hadde ingen som helst problemer med booting slik som dette før maskinen ble levert på rep.

Men poenget mitt her er at jeg vet det finns folk som har peiling på dette og søker

med dette hjelp fra dem som kan og vil. dette er vel kanskje det mest seriøse -

forumet sammen med it-pro.

Lenke til kommentar
Er ikke bios batteriet som er gåent da? Eller kansje jumperen mangler

jeg ser at det ikke er noen jumper der.Det henger en liten tynn sort plast dings i en enkel ledning ved siden av.Er det den som skal stå der og evt hvor.Den har kobber inni.

Lenke til kommentar

SATA hd du har??

Hadde samme problemet på en maskin en gang og da var det SATA kabelen som kom borti sidedekselet og dermed fikk dårlig kontakt når jeg satte dekselet på..

Sjekk sata kabelen. gjerne tape den fast vist den er veldig løs..Er enkelte sata kabler som er helt ræva..

Lenke til kommentar
Hvor gammelt er hovedkortet?

Typenummer/modell/produsent?

Kan være noe fjas med biosbatteriet.

 

Sceptic

Hovedkortet er ca.2 år. Det er ett Intel Desktop Boards D845EBG2.

Har prøvd å bytte batteriet til hovedkortet uten hell.Jumperen sitter også på.

Forsatt samme problemer.Etter å ha slått maskinen helt av er oppsettet for -

oppstart i bios forandret-Den vil ikke huske siste konfig. Alternativet er forsatt,

å enten reboot og forandre oppstart i bios,eller reboot med XP-plata i cd-rom. :ermm:

Lenke til kommentar
De få komme og hente maskinen din selv hvis du er sikker på om det er dem som har gjort noe galt.

 

 

db

Jo det hadde vært det beste,men de nekter å dekke transport. Så nå har jeg formelt klaget på ansvarlige på verkstedet til lederen i firmaet og så får jeg se.

Uansett det er en ekkel følelse å måtte levere inn maskinen og så hente den igjen og ikke vite hvilken stand den er i. Dette har skjedd en gang for ca. 2mnd siden og kan fort skje igjen.Jeg vil først prøve å forsikre meg om at de ikke bruker -

lærlinger ol.uten å kontrolere hva de har gjort før de sender det ut.Det var nemelig en lærling som fikset den første gang.Men for all del en lærling kan være mye bedre rustet enn mange av de" :p grettne"

Lenke til kommentar

Får du melding om noe ala "CMOS checksum bad" ved cold boot?

Blir klokka i biosen også nullet ut ved cold boot?

 

Hvis du skrur på maskina og gjør en endring i bios, lagrer og går ut, og så umiddelbart skrur maskina helt av og på igjen (uten å boote noe operativsystem), er innstillingen nullet ut? Isåfall, hvis batteriet står riktig vei, så er hovedkortet defekt (eventuelt cmos flash brikken).

Lenke til kommentar
Får du melding om noe ala "CMOS checksum bad" ved cold boot?

Blir klokka i biosen også nullet ut ved cold boot?

 

Hvis du skrur på maskina og gjør en endring i bios, lagrer og går ut, og så umiddelbart skrur maskina helt av og på igjen (uten å boote noe operativsystem), er innstillingen nullet ut? Isåfall, hvis batteriet står riktig vei, så er hovedkortet defekt (eventuelt cmos flash brikken).

Nei det skjer ikke. Etter å ha restartet etter ny config i Bios virker pc,n greit.Hvis jeg da slår av maskinen helt for så etter f.eks 5 min slå på igjen ,får jeg denne feilmeldinga om å reboodte osv.Etter reboot da går jeg inn i bios ser jeg at siden sist config.der ,er den tilbakestilt og ikke lagret som den skulle.Batteriet står rett og pc,n virker nå med unntak at den ikke booter uten å stille bootdevice i bios eller sette xp-plata i cd-rom. Den senere tid har den nå også etter en tid på i ro,

blitt slått av og når jeg kommer tilbake til datamaskinen for å bruke den står samme feilmeldinga uten jeg har skrudd av maskinen. jeg skjønner såpass at dette har noe med hovedkortrt å gjøre og at jeg nok blir nødt til å levere den tilbake på rep.Får for guds skyld håpe den er ok.når jeg får den tilbake så jeg slipper dette mer. Men tar forsatt imot gode råd her.Noen ? :hmm:

Lenke til kommentar
Mon tro om det er en bug i biosen din (eventuelt feil bios). Har du flashet til siste versjon for ditt hovedkort?

ja gjorde det også i dette virvaret av forsøk.Flashet og oppdaterte biosen før jeg prøvde det nye batteriet.Syns egentlig dette er veldig rart siden d3et ble slik etter bytte av harddisk og skjermkort hos datafirmaet jeg kjøpte pc,n av. Men har en mi9stanke om det ble gjort en hardware feil av en evt,lærling da han/hun skulle fikse den.Grunnen til at jeg nevner lærling er at de sa det selv at det ver en slik spm hadde gjort jobben.

Lenke til kommentar

Usj. Det høres nok ut som du må få maskina på rep da ja. Jeg tror du har en god sak i å kreve frakt tilbakebetalt, spesielt når de selv innrømmer å ha brukt en "lærling", og at feilen oppstod etter siste reparasjon. Dette medfører deg urimelig kostnad iflg kjøpsloven under "reparasjon". Om de likevel nekter så klager du saken inn til Forbrukerrådet.

Lenke til kommentar

Ta med batteriet til en elektriker fotobutikk, eller hva, og få det målt.

Biosen ligger i en EEPROM som er en forkortelse for Electrically Erasable Programmable Read Only Memory.

Hvis batteriet gir støm til denne brikken skulle allt vært ok.

Hvis den ikke får strøm, er batteriet eller "ledningen" på printet ikke ok. Det er da enten ødlagt batteri, dårlig kontakt eller ødlagt hovedkort. (... batteriet tappes ut)

Neste er at selve EEPROM er ødlagt. Og må skiftes.

Med priser som kan gi deg nytt (demobrukt) HK for under 500 kroner så er det ikke mye du skal "bevege deg" (med telfoner, kjøring, skriving, krangling, porto osv.) før masse penger er brukt.

Så det er ikke sikkert det lønner (er ikke værdt det) seg å fortsette dette løpet.

Dette ble litt høgttenkning :D

Endret av sveinsel
Lenke til kommentar
Har skrevet tidligere om problemene med å få bootet pc,n min.

Hvis jeg restarter maskinen så går det greit og den starter opp igjen,men etter at-

jeg har skrudd den helt av vil den ikke boote i win xp. Jeg får sort skjerm med beskjed om å reboote og" velge propper boot device " eller " Insert propper -

boot media " Legger jeg da Xp plata i cd rom og restarter går det fint.Tar jeg andre

alternativ og restarter og entrer bios oppsettet og setter i "priority boot device"

- first: hard drive, second removebele device og third ati cd-rom,og rebooter nå

kommer jeg fint inn i windows. Men problemet her er når jeg skrur helt av maskinen igjen da har jeg samme problem på ny. jeg går så inn i bios igjen og boot-oppsettet er forandret selv om jeg lagret forandringene sist. Da står som -

first, removeble device og så cd-rom og til slutt harddisk.

Hvorfor vil ikke forandringene som jeg gjør når jeg setter harddisk til first boot device forbli ? Er det noe annet jeg kan gjøre ? Har nyinnstalert xp på ny formatert partisjon på ny disk som jeg nettop fikk tilbake fra datarepratørn som satte disken i

for meg. Har ringt på ny og spurt dem men de sier jeg må levere den på ny til dem,

bare at det er 14 mil en vei for meg til dem. har nå kjørt en klagesak på dem men vil prøve å ordne dette selv siden veien er så lang.

Vet det var mye dette her,men håper noen sitter med tips som kan hjelpe meg.

Begynner å bli rimelig frustert på dette. På forhånd takk folkens. :hmm:

Ja vel,folkens. tror jeg aventer tilbakemeldingen fra selger før neste trekk.Ser ut som det er lettere å bytte hele hovedkortrt (og billigere) . En annen ting er når en ikke har alskens erfaring med å mekke pc hardware. Føler kanskje jeg har fårtt det jeg kan av tips og hjelp så langt her.Takker folkens ! :yes:

Men man lærer så lenge man lever.Har i hvertfall lært en del om hovedkort og booting gjenom forum og manualer. :)

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp fått samme feilmelding. Det som var feil hos meg var at maskina (bios) ikke fant HD. Jeg sjekke ledeninger etc og nå fungerer det iallefall.

Kan du huske om du satte noen spesielle ledeninger noen spesielle plasse evt.hva du flyttet på satte bedre på plass ? :)

Lenke til kommentar
Jeg har nettopp fått samme feilmelding. Det som var feil hos meg var at maskina (bios) ikke fant HD. Jeg sjekke ledeninger etc og nå fungerer det iallefall.

Kan du huske om du satte noen spesielle ledeninger noen spesielle plasse evt.hva du flyttet på satte bedre på plass ? :)

Jeg gikk over s-ata ledningene. Så sjekke jeg bios, for å forsikre meg om at de boota riktig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...