Gå til innhold

Minnet på Qtec S100


Anbefalte innlegg

Vurderer å kjøpe denne, men så leste jeg Nettavisens anmeldelse:

 

S100 har nemlig ikke holdbart minne. Blir den liggende uten strøm forsvinner innstillinger, kontakter, avtaler og synkronisering og du må sette opp telefonen helt på nytt.

 

Stemmer dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gjelder vel for de fleste PDA'er? Går minnet helt ut er løpet kjørt og man mister avtaler og annet stæsh man har lagret på enheten.

 

Har isåfall et par kompiser som har de hotteste PDA'ene fra HP, med innebygget telefon og WiFi, og de banner stort om den lader helt ut, for da ryker alt de har lagret. ;)

 

Men de syncher ofte da, så kobler den bare til PC'en og laster alt inn igjen i løpet av sekunder...

Lenke til kommentar
Det er jo et backup batteri. Hvis du ikke venter for lenge med å sette den på lading, så vil alt gå greit. (tror jeg!)

Varierer litt har jeg inntrykk av. En del har backupbatteri, en del har ikke.

 

Har i hvert fall hørt at det er en meget vanlig problematikk det med at minnet går tapt ved utladning. Utrolig latterlig at det ikke er løst på en god og stabil (og varig) måte egentlig. ;)

Lenke til kommentar
Men, hvorfor forekommer dette? Det er jo ikke lignende på f.eks. mobiler med alt fra 1 til 100 mb innebygget minne..?

Eh, er ikke sikker jeg, men mulig fordi PDA'ene ikke har en "ordentlig" harddisk som data lagres på, lagres vel kanskje bare i RAM og ROM? ;) Og sånt minne krever jo strøm for å klare å holde på data. Så når PDA'en lader ut så holder batteriet fortsatt strøm på minnet, men ikke så altfor lenge. Når også batteriet er gått tomt for strøm så slettes alt minnet.

 

Minnet på minnekort etc. beholdes nok, ja. Så da kommer det vel an på hvor man har lagret ting. Slikt som mp3'er, bilder osv. lagrer man vel gjerne på minnekort, mens sånt som kontakter, avtaler osv. må man kanskje lagre i telefonens minne. (Og sistnevnte forsvinner da når enheten går tom for strøm.)

Lenke til kommentar
Men, hvorfor forekommer dette? Det er jo ikke lignende på f.eks. mobiler med alt fra 1 til 100 mb innebygget minne..?

Eh, er ikke sikker jeg, men mulig fordi PDA'ene ikke har en "ordentlig" harddisk som data lagres på, lagres vel kanskje bare i RAM og ROM? ;) Og sånt minne krever jo strøm for å klare å holde på data. Så når PDA'en lader ut så holder batteriet fortsatt strøm på minnet, men ikke så altfor lenge. Når også batteriet er gått tomt for strøm så slettes alt minnet.

Mobiler har ikke harddisk de heller, enda.

 

Men uansett, er klart at de bruker to ulike typer lagringsmåter ja. Men da lurer jeg igjen på _hvorfor_ PDA'er bruker slike lagringsmetoder når mobiler med lik lagringskapasitet bruker annerledes minnetype som kan bevare det som lagres.

Lenke til kommentar
Mobiler har ikke harddisk de heller, enda.

 

Men uansett, er klart at de bruker to ulike typer lagringsmåter ja. Men da lurer jeg igjen på _hvorfor_ PDA'er bruker slike lagringsmetoder når mobiler med lik lagringskapasitet bruker annerledes minnetype som kan bevare det som lagres.

Nei, mente jo ikke harddisk som i ordets betydning i f.eks. PC-sammenheng da. ;)

 

Mobil bruker kanskje et eller annet flashminne-greier? Mens PDA bare bruker RAM? Men gud vet hvorfor ikke PDA'er kan bruke samme minnetype som mobil... :whistle: Sikkert en logisk forklaring, hehe - ellers hadde det nok vært løst. :p Har sikkert noe med kostnader å gjøre. ;)

Lenke til kommentar

Hvis ikke jeg tar feil kan du fra PDA'en ta backup til et minnekortet. Dvs, du trenger ikke en gang å synkronisere med PC'en. Hvis strømmen går, bare setter du i minnekortet og trykker "restore", så er PDA'en klar til bruk igjen.

 

Uansett, dette er bare et problem dersom du IKKE BRUKER PDA'en. Du må la den ligge i minst en uke uten strøm før det slettes.

Lenke til kommentar

stemmer det, men den vil skru seg av når den har lite batteri og da skal den holde i 72 timer.

 

Det går også ann å velge i settings at den skal ta backup til minnekortet storage og sist jeg tømte den helt for batteri så fikk jeg tak i alt igjen når jeg hadde laderen i og den hadde hentet ut det nødvendige fra storage.

Lenke til kommentar

Som nevnt er dette kun et problem hvis dette er en terminal som du ikke bruker jevnlig/daglig. Etter at hovedbatteriet er tomt begynner den å bruke backupbatteriet. Det varer i ca 72 timer før det er tomt. Med andre ord har du rikelig med tid til å finne en lader i mellomtoden. Hvis du bruker den som din hovedterminal vil du alltid sette den i lader eller synkronisering mot PC for da å lade.

 

Så kun et problem for de som bruker den en gang, legger den fra seg over en lengre periode for så å bruke den igjen.

 

Kun det som ligger på terminalen slettes, hvis strømmen går. Du går da tilbake slik den var når du tok den i bruk første gangen.

Alt som ligger på minnekortet blir IKKE slettet.

Backup kan taes til minnekort for så eventuelt å kjøre en restore.

 

PDAer er bygget opp på en annen måte enn telefoner. For det første er teknologien basert på da permanent minne var veldig dyrt og ikke lønnsomt å legge inn. Derfor ble operativsystemet lagret i en ROM (read only memory) brikke mens alt brukeren lagret ble lagret i en RAM brikke. Denne brikken må ha strøm hele tiden, for å kunne holde på dataene. Terminalen bruker minnet på en helt annen måte enn en telefon, hvor den alltid er slått på og rask tilgang til dine data.

 

Operativsystem arkitekturen er fortsatt basert på RAM og ROM lagring. Nye Windows Mobile 5 vil forandre arkitekturen, slik at data blir lagret permanent og ikke forsvinner ved helt tomt batteri.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...