Gå til innhold

Når støttes dual-cpu og dobbelkjerne?

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei!

Noen som vet når dual cpu og dobbelkjerne kommer til å bli støttet for fullt på nye spill som kommer?

Edit: Kanskje jeg har postet under feil topic.

Endret av elkenzaal
Videoannonse
Annonse
Skrevet

i 2006 kommer spill med full støtte for dobbelkjerne cpu,vet at ut2007 som kommer neste år har full støtte for det.regner med at mange spill i 2006 har støtte før dobbelkjerne.

Skrevet

Tror nok CPU'er med dobbelkjerne må få ordentlig tak på markedet før tilrettelegging av spill blir aktuelt. Som nevnt kan 2007/2008 være et greit tidsanslag.

Skrevet

SLI og lignende er prøvd før, med relativt stort hell, for så å forsvinne like fort igjen da neste generasjon skjermkort gjorde SLI-løsningen "overflødig". Frykter at det samme kan skje denne gangen: Man får mange spill/maskiner som støtter løsningen relativt kjapt, men dette oppveies ettehvert av at noen spill mangler det/ plunder med drivere, ytelsesøkningen kontra bare ett kort minsker, kostnaden ved løsningen samt økt strømforbruk. (SLI+dualcore+raid.... 1000W PSU anyone? :))

Jeg spår en kort og hektisk periode med SLI morro som ender opp som løsning for workstation markedet i klassen for pro-kort (NV quadro etc)

For dualcore/smp support i spill: Ikke før spill er noe annet enn det vi definerer det som i dag. Dagens spill har liten/ingen direkte nytte av dualcore/smp som teknologi etter det jeg kan forstå. Og om smp blir "fullt utnyttet" vil det mest sannsynlig bli i strategispill/RTS sjangeren først. Jeg kan se for meg at det vil gi rom for gode AI motstandere som kan bruke strategi istedet for å "jukse" med styrkeforhold og gi fordeler til computeren. Tenk deg den dagen maskinmotstanderne begynner å lære av de sleipe taktikkene du benytter mot dem :) og er i stand til å reagere "intelligent" når du oppfører deg annerledes enn spillprodusenten forestilte seg.

Skrevet

Etthvert spill/program som har mer enn en CPU-krevende oppgave har fordel av dualcore eller flere CPU'er. Og å kjøre forskjellige oppgaver i forskjellige tråder er programmeringsmessig like lett som å ha alt i samme tråd.

Personlig er jeg overraska over at de fleste av dagens spill ikke allerede vil dra nytte av dualcore, dvs. allerede deler opp forskjellige oppgaver i egne tråder.

Å optimalisere enn gitt CPU-intensiv oppgave for to eller flere CPU'er er selvsagt noe annet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...