PureTamil Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 Den profesjonelle fotografen vil ha NikonGadgetfreaken vil ha Canon :!: Her var det mye hvitt, ikke mange Nikon å se her ! Gadgetfreaks ja... Bortsett fra de som sitter foran gjerdet som helt sikkert er gadgetfreaks uansett farger, så ser jeg minst to profesjonelle fotografer som har forvilla seg blant bermen. Men dette er jo bare et eksempel. Jeg er sikker på at påstanden om at de fleste profesjonelle velger Nikon er sann og at det finnes mange bilder som kan bevise det. Da venter vi spent på bevisene.
foton Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 Her var det mye hvitt, ikke mange Nikon å se her ! Fy søren å mange hundre tusen, for ikke å si millioner, i optikk på det bildet der. Edit: Tror jeg spotta et Nikon apparat. Det er i hvert fall to kandidater markert med ring her. Objektivet med pil på seg ser jo også litt suspekt ut. Han oppe til høyre er i hvert fall helt sikkert profesjonell, han har jo funnet noe helt annet å ta bilde av enn alle de andre :!:
PureTamil Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 Her var det mye hvitt, ikke mange Nikon å se her ! Fy søren å mange hundre tusen, for ikke å si millioner, i optikk på det bildet der. Edit: Tror jeg spotta et Nikon apparat. Det er i hvert fall to kandidater markert med ring her. Objektivet med pil på seg ser jo også litt suspekt ut. Han oppe til høyre er i hvert fall helt sikkert profesjonell, han har jo funnet noe helt annet å ta bilde av enn alle de andre :!: Jeg vet ikke helt om det "beviset" der har den statistiske signifikansen vi behøver :-)
Black Star Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 Så - Nikon fans - slutt med gnåleriet om at 6 MP er nok! Det er jeg grundig lei av! Jeg er grundig lei av gnåleriet om at man må ha så og så mange megapixler. Megapixelhysteriet har gått helt av hengslene. Forskjellen mellom 8 og 6 er som noen sier alt for liten til å ha noen betydning. Jeg har jobbet med digitalkamera i snart tre år, og kan med hånden på hjertet si at har man seks megapixler, så skal man ha spesielle behov for å ha behov for 8. Tror nok ikke du har sett forskjellen på 6 og 8 megapixler i f.eks 50x70 forstørrelser. Du hadde nok ikke klart å skimte hvilken som var seks, og hvilken som var åtte megapixler. Leste en grundig test av Canon 1Ds mark II (16 megapixler) mot Nikon D2x (12 megapixler). Den konkluderte med at Nikon sine 12 megapixler ga mer oppløsning enn Canons 16 megapixler, og det i et blad jeg alltid har sett på som meget nøytralt. Så jeg tror nok du heller bør slutte med gnåleriet om at 6 megapixel IKKE er nok, for det er det... faktisk.
anderfo Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 Her var det mye hvitt, ikke mange Nikon å se her ! Nikon produserer også optikk i hvitt/grått, f.eks. den mye brukte AF-S 70-200/2.8 VR (som gjerne brukes til sport).
JBlack Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 Leste en grundig test av Canon 1Ds mark II (16 megapixler) mot Nikon D2x (12 megapixler). Den konkluderte med at Nikon sine 12 megapixler ga mer oppløsning enn Canons 16 megapixler, og det i et blad jeg alltid har sett på som meget nøytralt. Mulig jeg tar feil, men jeg tror D2X har mindre bildebrikke og tettere sensorer. Og dermed så får man flere detaljer (gitt at objektivet holder mål), men samtidig mer crop og sansynligvis mer støy ved høyere ISO. Om man så økte tettheten på 1Ds på samme brikkestørrelse, og dermed stappet inn enda flere megapixler, da ville det gi samme eller bedre detaljgjengivelse. Hvor mange megapixler man har bruk for er avhengig av behov. For mange er 6 megapixel nok, for andre er det ikke. Derfor får man også mellomformatkamera med mer enn 20 megapixel. Og sansynligvis også enda mer. Men som sagt, 6 vs 8 er ikke store forskjellen. 15% extra pixler i hver retning. Det er en faktor, men langt fra noen avgjørende faktor alene.
HotShotChicken Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 I et mellomformatskamera vil ikke 20mpx gi noe spesiellt høyere oppløsning enn 6-8mpx på et småformatskamera p.g.a. den store bildebrikken
JBlack Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 I et mellomformatskamera vil ikke 20mpx gi noe spesiellt høyere oppløsning enn 6-8mpx på et småformatskamera p.g.a. den store bildebrikken Egentlig en meningsløs påstand ettersom du ikke sier noe om hva du mener med oppløsning i dette tilfellet. Men med et mellomformatkamera med høy oppløsning (mange megapixel) og riktig optikk, så vil man kunne gjengi finere detaljer og lage større print.
Bawaria Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 (endret) [QUOBawaria: Tør jeg spørre hva i all verden som får deg til å ha så lyst på 2mpx xtra og metallhus når du skal ta bilder av modelltog? RYKTENE om "D75/80/90/200" sier metall, batt.grip og 10mpx. Spennende blir det å se om det blir CCD eller CMOS og om det har sync på 1/500. TE] Oi!her var liv. Sorry at jeg ikke fikk svart før. Som jeg sa i mitt innlegg så spurte jeg trykkeriet for magasinene om akkurat det med størrelse på bilder som skal i trykka deres, svaret deres var størst som muligt. Og derav så kunne jeg tenke meg så mange piksler som muligt for en fornuftig pris. Når det gjelder Metallhus så er vell det bare en følese jeg har at det er bedre en plasthus. I toppen på proffsegmentet på Nikon og Canon, så snakker vi vell om 12mp og 16mp, er de unyttige eller En ting til det å fotografere modelltog eller andre modeller så er det vell ikke noe hinder med store bildefiler som skal leveres til magasiner ville jeg tro. Linken under på dette , viser hva jeg for det meste bruker kameraet til. http://www.bawaria.no/Album/ARademac/image...2%20004_tif.jpg Endret 11. mai 2005 av Bawaria
JBlack Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 Schtilig, det der var forseggjort! Fint bilde, men litt hvitprikkete. Pga. oppskarping?
foton Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 Så - Nikon fans - slutt med gnåleriet om at 6 MP er nok! Det er jeg grundig lei av! Jeg er grundig lei av gnåleriet om at man må ha så og så mange megapixler. Megapixelhysteriet har gått helt av hengslene. Forskjellen mellom 8 og 6 er som noen sier alt for liten til å ha noen betydning. Jeg har jobbet med digitalkamera i snart tre år, og kan med hånden på hjertet si at har man seks megapixler, så skal man ha spesielle behov for å ha behov for 8. Tror nok ikke du har sett forskjellen på 6 og 8 megapixler i f.eks 50x70 forstørrelser. Du hadde nok ikke klart å skimte hvilken som var seks, og hvilken som var åtte megapixler. Leste en grundig test av Canon 1Ds mark II (16 megapixler) mot Nikon D2x (12 megapixler). Den konkluderte med at Nikon sine 12 megapixler ga mer oppløsning enn Canons 16 megapixler, og det i et blad jeg alltid har sett på som meget nøytralt. Så jeg tror nok du heller bør slutte med gnåleriet om at 6 megapixel IKKE er nok, for det er det... faktisk. Den siste kommentaren her synes jeg er over streken fra deg som skal være moderator på dette forumet. Spesielt bruken av STORE bokstaver er DÅRLIG SKIKK OG BRUK.
foton Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 (endret) RYKTENE om "D75/80/90/200" sier metall, batt.grip og 10mpx. Spennende blir det å se om det blir CCD eller CMOS og om det har sync på 1/500. Spennende med metallhus, batterigrep og 10megapix. Ja, men det kommer jo ett år for sent for dette finnes allerede på canon 20d. så den eneste nyheten er altså spenningen om syncspeeden på blits. Hmm.... (10 megapix er jo bare marginalt bedre enn 8, og de fleste synes jo at 6 er nok) Edit: Ooops, glemte det med ccd/cmos. Men skulle tro det ikke spiller så stor rolle ettersom begge deler har vist seg å produsere utmerkede resultater. Endret 11. mai 2005 av foton
Black Star Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 (endret) Foton: (se innlegg to poster opp) Hehe, nå opptrer jeg som privatperson når jeg skriver innlegg på forumet som ikke har noe med moderering å gjøre. Uansett svarte jeg på hans Så - Nikon fans - slutt med gnåleriet om at 6 MP er nok! Det er jeg grundig lei av! " en måte å svare tilbake "med samme mynt" for å si det på den måten. Å skrive ett ord med store bokstaver, ser jeg ikke på som så ille. Hadde jeg derimot skrevet et helt innlegg med store bokstaver, hadde det vært grunn til å beklage. Du skriver jo mange ord med store bokstaver... så det er greit altså? I fremtiden kan det kanskje være greit om du tar slike ting i PM. Jeg liker off-topic mye dårligere enn et ord med store bokstaver i ny og ne. Svarte selv i forumet, fordi du brakte det på bane her, men heretter tror jeg det er best å holde dette i PM om du har mer å komme med. Endret 11. mai 2005 av Afseth
HotShotChicken Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 I et mellomformatskamera vil ikke 20mpx gi noe spesiellt høyere oppløsning enn 6-8mpx på et småformatskamera p.g.a. den store bildebrikken Egentlig en meningsløs påstand ettersom du ikke sier noe om hva du mener med oppløsning i dette tilfellet. Men med et mellomformatkamera med høy oppløsning (mange megapixel) og riktig optikk, så vil man kunne gjengi finere detaljer og lage større print. Du skjønnte hva jeg mente, når du deler alle de 20 mpxlene ut over den store bildebrikken vil du få en "oppløsning" tilsvarende 5-7mpx på et småformatkamera. Men mellomformaterne gir selvfølgelig mulighet til mye finere detaljer og mye større printer på grunn av den store bildebrikken som er fyllt opp med nok mpxler. Hvis man sier at et digitalt småformats speilrefleks "trenger" minimim ca 4-6mpx vil mellomformatern "trenge" minimum ca 12-18mpx...hvis du skjønner hva jeg mener...ble kansje litt knotete På et analogt kamera er vel mellomformaternes film 4 ganger større enn småformaternes... digitalt blir det vel nærmere 3 ganger størrelsen tror eg..
Black Star Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 Her var det mye hvitt, ikke mange Nikon å se her ! Nikon produserer også optikk i hvitt/grått, f.eks. den mye brukte AF-S 70-200/2.8 VR (som gjerne brukes til sport). En annen ting er at Canon tradisjonelt har vært (og er) raskere på autofokus enn tilsvarende Nikon modeller. Derfor er Canon foretrukket til sport, mens Nikon er foretrukket til landskap og motiv der rask autofokus ikke er av samme betydning. Nikon har tradisjonelt noe bedre lysmålersystem enn Canons tilsvarende modeller, og det er nok grunnen til dette. Men både autofokusen til Canon og lysmålersystemet til Nikon er såpass lite bedre enn den andre, at man i praksis ikke merker stor forskjell.
JBlack Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 (endret) Joda, men poenget er at det blir meningsløst å sankke om hvor tett pixlene er på brikken når linsesystemet er et helt annet. Med mindre vi snakker støy, eller nærmer oss grensene gitt av lysets bølgelengde. Sagt på en annen måte, en mellomformatsbrikke trenger ikke flere enn 6MP for å ta bilder med samme oppløsning som kompaktkamera med 6MP, gitt optikk som gir samme utsnitt. Edit: Men et mellomformat gir større forhold og muligheten til flere pixler før det blir problem pga. lysets bølgelengde (diffraksjon m.m.). Så flere megapixler er ønskelig for mange. Det er derfor mellomformat med digitalt bakstykke finnes. Og det er fortsatt en del å gå på for 35mm baserte speilrefleks også. Endret 11. mai 2005 av JBlack
HotShotChicken Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 (endret) Sagt på en annen måte, en mellomformatsbrikke trenger ikke flere enn 6MP for å ta bilder med samme oppløsning som kompaktkamera med 6MP, gitt optikk som gir samme utsnitt Dette er riktig...men hvis et mellomformatskamera hadde hatt 6mpx ville det vært helt meningsløst med den store bildebrikken... en del av poenget mitt er at et digitalt mellomformatskamera med eksempelvis 22mpx vil være totalt forskjellig fra et småformat med samme antall pixler grunnet den store forskjellen på bildebrikken ellers virker det som vi er enige nå Endret 11. mai 2005 av Mikkle
Bawaria Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 Tror faktiskt ikke du har åpnet bildet, de hvite flekkene er faktiskt blomster.
NikonD70 Skrevet 11. mai 2005 Skrevet 11. mai 2005 (endret) Bawaria: Med mindre dette magasinet du leverer bilder til er i plakatformat så er det tull at du trenger noe særlig mer enn 6mpx. Vil anta at det er rundt 210x297cm? Behovet kan selvfølgelig komme ved utsnitt. Iom at jeg er utdannet trykker og jobber med førtrykk i et av norges største arkofset bedrifter så tror jeg nok du kan stole på meg når jeg sier det. Men hadde en amatør-fotograf ringt å spurt meg på jobb om hvor store filer jeg ville ha hadde jeg også svart så store som mulig Dette med metallhus er også temmelig oppskrytt som avgjørende faktor for en amatør fotograf. Blir overasket hvis noen svarer ja på dette spørsmålet: Er det noen her på forumet med plasthus som har knust huset i en situasjon hvor et metallhus sannsyneligvis ville overlevd? Edit: Fine bilder forresten. Endret 11. mai 2005 av NikonD70
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå