Gå til innhold

Filoverføring med SSH


Anbefalte innlegg

På Windows-maskin kan jeg bruke F-Secure SSH for å koble til. For de som har brukt programmet litt, så vet de at programmet også har funksjonalitet sånn at man kan overføre filer.

 

Jeg kan fint koble til SSH til Linux hos meg. Men når jeg trykker filoverføringsknappen, så får jeg bare feilmelding. Hva må jeg endre på?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg la til følgende i /etc/ssh/sshd_config:

# override default of no subsystems

Subsystem sftp /usr/libexec/openssh/sftp-server

 

Jeg fjernet også en echo av dagens dato i ~/.bashrc.

 

Nå funger det lokalt, med gFTP. Jeg har ikke fått prøvd det utenfra enda, men nå skal det iallfall oppsettet være i orden.

Endret av buskmann
Lenke til kommentar
Med SSHv1 kan du bruke SCP, som nevnt. Nå har SSHv1 seriøse sikkerhetshull så jeg vil tro din distro kjører SSHv2. Da er eneste mulighet bruk af SFTP, hvorpå du kan bruke den psftp-klienten nevnt over eller FileZilla.

SSH versjon har da ikke noe med scp og gjøre... scp er vel strengt tatt bare rcp over en SSH forbindelse.

Men det er jo mulig at windows scp klientene ikke støtter SSHv2?

 

Edit: trykkleifs

Endret av kattemat
Lenke til kommentar
Med SSHv1 kan du bruke SCP, som nevnt. Nå har SSHv1 seriøse sikkerhetshull så jeg vil tro din distro kjører SSHv2. Da er eneste mulighet bruk af SFTP, hvorpå du kan bruke den psftp-klienten nevnt over eller FileZilla.

Det tror jeg ikke stemmer. Jeg har lenge brukt SCP kun med SSHv2 og da både i FreeBSD/linux og i windows winscp/pscp. Det jeg derimot har opplevd problemer med er å bruke SCP mot maskiner som kjører F-secure SSH. Vet ikke hvordan det er nå, men i noen tilfeller har jeg måtte ta i bruk SFTP fordi SCP rett og slett nektet å fungere. Jeg kan forresten ikke fordra SFTP (kommandolinje-utgaven). Alle kommandoer har så utrolig begrenset funksjonalitet.. Men det er sikkert bare meg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...