Gå til innhold

Lumix DMC-FZ5 eller PowerShot Pro1


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har tenkt å kjøpe meg et nytt digital kamera,

 

Sett på disse to: Panasonic Lumix DMC-FZ5 og Canon PowerShot Pro1

 

Hvilken av disse vil dere anbefale?

Er det noen som har en av disse og kan si hvordan de fungerer?

 

Eller vil dere anbefale et helt annet kamera?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tatt Panasonic'en idag, men venter du et par uker kommer Canon PowerShot S2 IS - og da hadde jeg definitivt tatt den. Virker som et knall kamera med 12x zoom, AF-lampe, kjapt (nyutviklet prosessor), 5 mpx, 0 cm makro, ekstremt god videofunksjon (DV-cam killer?) og optisk bildestabilisator. ;)

 

Mer om dette kameraet her.

Lenke til kommentar
Tatt Panasonic'en idag, men venter du et par uker kommer Canon PowerShot S2 IS - og da hadde jeg definitivt tatt den.

Vel, det kan du godt si, men sånn kan man også fortsette i det uendelige. Venter du 2mnd, 3mnd. osv. kommer det ennå bedre kameraer. En gang så må man bare hoppe på!?

Lenke til kommentar
Tatt Panasonic'en idag, men venter du et par uker kommer Canon PowerShot S2 IS - og da hadde jeg definitivt tatt den.

 

Vel, det kan du godt si, men sånn kan man også fortsette i det uendelige. Venter du 2mnd, 3mnd. osv. kommer det ennå bedre kameraer. En gang så må man bare hoppe på!?

Enig i det, men hallo? Her er valget mellom å kjøpe et 1 år gammelt kamera idag eller å vente i 1-2 uker og kjøpe et splitter nytt? ;)

Lenke til kommentar

Nå er ikke FZ5 akkurat ett år gammelt da. Fikk de første eksemplarene inn i butikken i dag.

 

FZ5 er utrolig lite og nett med tanke på at det er 12x optisk zoom og har optisk bildestabilisator. Ville uten tvil valgt dette fremfor Powershot Pro 1 som er urtregt og stort i forhold. Ikke har det like bra zoom heller. Det har riktignok flere megapixler, men forskjellen på 5 og 7 megapixler er så lite at det ikke har noe for seg med mindre man har spesielle krav. Ville faktisk valgt FZ5 uten å vente på Powershot S2 IS også jeg.

Lenke til kommentar
Nå er ikke FZ5 akkurat ett år gammelt da. Fikk de første eksemplarene inn i butikken i dag.

Okei, blingsa litt på versjon-nummer der, beklager... :blush:

 

Men ville vel uansett valgt Canon Powershot S2 IS fremfor FZ5. Canon'en har det meste som Panasonic'en kan by på, men i tillegg har Canon også:

- Vridbar skjerm

- Et lite hakk større oppløsning på bilder

- Makrogrense på 0 cm (FZ5 har 5 cm)

- Ekstremt god videofunksjon m/ stereo lyd (DV-killer light?)

- Manuell fokusmulighet

- Norsk meny

 

Når det er sagt kan jeg være enig i at FZ5 ser litt lekrere ut da, og er jo litt mindre i fysisk størrelse. Er en god tusing billigere også.

 

Men tar gjerne imot argumenter for å kjøpe FZ5 også, har enda ikke helt bestemt meg for FZ5 eller S2 selv. ;)

 

Edit: Gah, skrivefeil.

Endret av voluz
Lenke til kommentar
1 Vridbar skjerm

2 Et lite hakk større oppløsning på bilder

3 Makrogrense på 0 cm (FZ5 har 5 cm)

4 Ekstremt god videofunksjon m/ stereo lyd (DV-killer light?)

5 Manuell fokusmulighet

6 Norsk meny

(Endret litt på innholdet i quoten for å tydeliggjøre hva jeg svarer på. Har lagt til nummer foran hvert argument)

 

1: Enig i at dette kan være nyttig

2: 5 megapixler er nok for de fleste. Du skal ha spesielle behov om du trenger mer.

3: Kan være greit, men jeg tror jeg aldri har brukt makrofunksjonen på mitt kamera.

4: Heller ikke noe jeg bryr meg om. Kvaliteten blir uansett alt for dårlig til at det kan erstatte et videokamera, og du kan heller ikke filme særlig lenge før kortet er fylt opp.

5: Det er nyttig, men spørsmålet er om man benytter dette.

6: Engelsk er faktisk det språket jeg foretrekker, fordi det er dette språket som brukes de fleste steder der man kan få hjelp og support. Da lærer men seg fortere de internasjonale termene.

 

For tusenlappen mindre kan jeg gjerne klare meg uten disse funksjonene. Når FZ5 er såpass mye mindre også, så synes jeg personlig at det er et bedre valg. Men alt ligger på personlige preferanser, og mange andre ville heller valgt Canon S2 IS.

Lenke til kommentar
1: Enig i at dette kan være nyttig

2: 5 megapixler er nok for de fleste.

3: Kan være greit, men jeg tror jeg aldri har brukt makrofunksjonen på mitt kamera.

4: Heller ikke noe jeg bryr meg om. Kvaliteten blir uansett alt for dårlig til at det kan erstatte et videokamera, og du kan heller ikke filme særlig lenge før kortet er fylt opp.

5: Det er nyttig, men spørsmålet er om man benytter dette.

6: Engelsk er faktisk det språket jeg foretrekker.

Sett med "ikke-Canon-øyne" er jeg forsåvidt enig i mange av (mot)argumentene dine. Jeg står for at vridbar skjerm er meget nyttig, mens jeg er enig i at 5 mpx er mer enn nok for Ola Nordmann.

 

Makrofunksjonen synes jeg også er nyttig. Ikke noe som benyttes veldig mye i det daglige, men er man litt hobbyfotograf er det alltid stilig å ta pangbra nærbilder av insekter og blomster. Fint at muligheten ER der isåfall. :)

 

Også enig i at det er lenge til et fotokamera vil ta over for et dedikert videokamera. Har selv et topp DVcam fra Sony og vil selvsagt aldri bruke mitt stillbildecam til å ta video. ;) Når det er sagt skal visst videofunksjonen på S2 være meget, meget bra da optisk bildestabilisator benyttes også under filming, man kan zoome opp til 10x zoom, stereo lyd med to mikrofoner osv. Video har virkelig vært et satsningsområde på dette kameraet, og videofunksjonen på S1 er også skrytt opp i skyene, da kan man tenke seg hva S2 har å by på...

 

Manuell fokus har heller jeg aldri benyttet meg av (heller ikke hatt mulighet). Og vil aldri gjøre det heller med mindre kameraet "jakter" etter fokusområde uten å oppnå det. Da kan det være fint å overstyre med manuell fokus. (FZ5 skal forresten etter sigende være litt moderat(!) plaget av å jakte fokus ved full tele.)

 

Engelsk er også det språket jeg foretrekker. Brukes både på mobil og kamera. ;) Men mange vil ha norsk da. :)

 

Men seff - alt kommer jo an på behov! ;)

 

Nå skal jeg tale meg selv litt imot, men FZ5 koster 500-1000 kr mindre enn S2, og i tillegg leveres FZ5 med lader og oppladbart batteri. S2 leveres med 4 engangsbatterier (type AA) og uten lader. Så FZ5 er helt klart billigere og fysisk mindre/lettere, men kanskje ikke bedre...? Det får vi ikke vite før testene kommer i mai. ;)

 

Finnes det noen eksakt dato for når Canon S2 IS kommer til Norge, Kameraet er forventet på markedet i mai, men er det her snakk om til Norge?

 

I følge ubekreftede datoer på div. nettbutikker så kommer kameraet til Norge mellom 12. mai og 27. mai i år. ;) De fleste heller mot 12.-15. mai, men har mer tro på mot slutten av måneden. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...