Gå til innhold

Overvåking av applikasjoner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har behov for å finne programvare som kan overvåke oppetid/tilgjengelighet på en serverpark, diskbruk, minnebruk samt oppetid/tilgjengelighet på applikasjoner som er installert på disse serverne.

Antall servere som skal overvåkes er et sted mellom 25 og 50, og platformer er hovedsaklig UNIX (IBM/AIX, HPUX, SUN Solaris og SuSE Linux), men også noen få Windows-maskiner (2000 Server/Server 2003).

Applikasjoner som skal overvåkes er Oracle databaser (9i og 10g) og evt. ulike varianter av application server.

Et viktig poeng er også at man enkelt skal kunne få ut rapporter - gjerne i et webgrensesnitt.

Det er ikke noe krav at programvaren skal være gratis, men bør heller ikke være for kostbare (<= $ 1000,-).

Jeg poster ikke dette fordi jeg er lat - man har søkt grundig på nettet, men ikke funnet noe av interesse. Kanskje noen her vet om en passende løsning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Applikasjoner som skal overvåkes er Oracle databaser (9i og 10g) og evt. ulike varianter av application server.

Hvis du har Oracle databaser, så har du vel mest sannsynlig også Oracle Enterprise Management. Er ihvertfall gratis med de Oracle-lisensene vi har her jeg jobber.

Med denne kan du jo overvåke alt av Oracle-databaser og applikasjoner. Kan også overvåke disker.

Ellers er jo SolarWinds noe å kikke på. Testa det for noen år siden, og det virka helt ok. Alt var web-basert. Greie rapporter. Ganske enkelt å sette opp.

Ellers har du jo litt bedre og kraftigere verktøy fra Concord og Unicenter NSM fra Computer Associates, men disse koster nok mer enn $1000 (Concord er forøvrig kjøpt opp av CA). Prisene regnes vel ut fra hvor mye man skal overvåke. Unicenter har også Oracle Management-software. Sjekk hos CA Norge for mer info.

mvh

Pantera

Skrevet

Mange takk for svar - skal sjekke SolarWinds senere!

(Enterprise Manager er helt klart et alternativ til overvåking av Oracle-databasene, men jeg er ute etter en applikasjon/programvare som kan overvåke 'resten' av servermiljøet også.)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...