Gå til innhold

Autofotografering med Canon 350D


Anbefalte innlegg

Jeg har en Canon 350D som jeg ønsker å bruke til autofotografering. :dontgetit:

Jeg finner ingen funskjon for dette i kameraet, og lurer på om noen kan hjelpe. Jeg ønsker å kunne programmere start, stopp og intervalltid mellom bildene. :hmm:

 

Lurer på om det finnes en fjernkontroll som passer med disse funskjonene på. :ermm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva er RemoteCapture? Mulighet for å styre kameraet via pc? :blush:

Jeg hadde ikke tenkt å ta med meg hele pc`n når jeg skal ut å fotografere..... :innocent:

 

Tidligere hadde jeg en Canon G5. Dette kameraet hadde den ønskede funskjonen.

Er det jeg som er treig, og ikke finner den i menyen?? :cry:

Lenke til kommentar
Hva er RemoteCapture? Mulighet for å styre kameraet via pc? :blush:

Jeg hadde ikke tenkt å ta med meg hele pc`n når jeg skal ut å fotografere..... :innocent:

 

Tidligere hadde jeg en Canon G5. Dette kameraet hadde den ønskede funskjonen.

Er det jeg som er treig, og ikke finner den i menyen?? :cry:

Tviler på at den funksjonen finnes på 350D.

Lenke til kommentar

Jeg har vært igjennom hele brukerveiledningen og det meste av menyer og funksjoner på kameraet. Det finnes nok ikke.

 

Jeg testet RemoteCapture i går. Her er det en timerfunksjon. Du kan sette antall bilder og tidsintervall mellom hvert og så går resten autoamtisk. Men da må du som nevnt ha med PC. En liten bærbar og lang USBkabel er nok tingen her.

Lenke til kommentar

Takker for hjelp.

Må innrømme jeg synest det er litt trist at Canon tuller slik. Denne funskjonen har jeg hatt på de fleste av mine kameraer. Det er helt klart at det ikke ville kostet Canon noe å lagt denne funskjonen inn i programmet på 350D :thumbdown:

 

Men dette er vel en av de få punktene Canons 350D har skåret dårlig på tester - at de ikke har utnyttet det digitale formatet godt nok. :cry:

 

Vi får håpe det kommer en firmeware oppgradering som fikser dette :love:

Lenke til kommentar
Takker for hjelp.

Må innrømme jeg synest det er litt trist at Canon tuller slik. Denne funskjonen har jeg hatt på de fleste av mine kameraer. Det er helt klart at det ikke ville kostet Canon noe å lagt denne funskjonen inn i programmet på 350D :thumbdown:

 

Men dette er vel en av de få punktene Canons 350D har skåret dårlig på tester - at de ikke har utnyttet det digitale formatet godt nok. :cry:

 

Vi får håpe det kommer en firmeware oppgradering som fikser dette :love:

Jeg vet ikke om noen andre dSLR med denne funksjonen. Det kan umulig ha hatt noe å si for utfallet på div. tester av 350D...

Lenke til kommentar

Canon har en kontroll TC 80N3 med timer som kan være noe i nærheten av det du er ute etter. Dessverre passer den ikke uten videre til 350D, mulig det går å bygge om kabelen slik at den passer 350D forutsatt at du har koblingsskjema på porten på 350D´n.

 

Jeg kappet kabelen på min RS-80N3 å satte på en stereo plugg slik at jeg kan bytte endeplugg til feks. parallellport eller forlengerkabel osv.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...
Takker for hjelp.

Må innrømme jeg synest det er litt trist at Canon tuller slik. Denne funskjonen har jeg hatt på de fleste av mine kameraer. Det er helt klart at det ikke ville kostet Canon noe å lagt denne funskjonen inn i programmet på 350D :thumbdown:

 

Men dette er vel en av de få punktene Canons 350D har skåret dårlig på tester - at de ikke har utnyttet det digitale formatet godt nok. :cry:

 

Vi får håpe det kommer en firmeware oppgradering som fikser dette :love:

 

 

Jeg undrer meg også over at det digitale formatet utnyttes så dårlig.

Intervall-foto er jo noe man bare drømte om før da man brukte film.

 

Panorama bilder var også en stor utfordring.

 

"Panorama-assist" begynner å bli vanlig, men utrolig nok er den langt enklere funksjonen "intervall-opptak" knapt å se ! Utrolig synes jeg ! :roll:

 

 

 

Her er en søkbar database for digitale kameraer. Det er bare å merke av "Time Lapse" (intervall-opptak) og de andre kriterier man ønsker, så kommer svaret: :-)

http://www.dpreview.com/reviews/compare.asp

 

 

Eksempel på litt morsom anvendelse av kamera med intervallopptak:

http://www.oreillynet.com/pub/wlg/7107

(monterte kameraet i bilen og "tok opp" hele kjøreturen)

 

 

Har selv et Nikon Coolpix 3700 som oppfyller alle kriteriene nevnt ovenfor, og har følgende intervall-funksjonalitet:

- Max 1800 bilder. Så må lagringskortet tømmes for å fortsette (eller man setter inn et nytt for å kunne fortsette uten avbrudd).

- Batteriet klarer 500 bilder, så 2 er påkrevd ved lange intervall-serier.

- Intervallene som kan benyttes er: 0,5min, 1min, 5, 10, 30 og 60min.

- Alle kameraets oppløsninger kan brukes ved intervall-foto. (Serdeles høy-oppløselig film er altså mulig å lage)

- På laveste oppløsning kan kameraet selv lage film av bildene fortløpende - ellers må egen software anskaffes/benyttes.. video-redigering-software.

- Eksponeringene kan låses på første bilde, eller hvert bilde eksponeres automatisk og uavhengig.

 

Et problem at kameraet ikke har manuell fokus, dermed blir blildene uskarpe i svakt lys.. f.eks. solnedgang og soloppgang, og natt.. Forsåvidt også et problem at korteste intevall ikke er kortere enn 30 sekunder.

 

Nikon Coolpix 3700 kom på markedet i 2003 og har vunnet en rekke "best i test" priser. Det ble nylig solgt for under 2000 kr i butikkene.

 

Kameraet bruker SecureDigital (SD) kort, og takler max 2GB (FAT-filsystem er antakelig begrensende).

 

Forøvrig med 2GB standard SD-kort blir det plass til 30 minutter video i beste kvalitet, som er imponerende 640-480-oppløsning med 30bilder/sek og lyd (ganske unikt)..

 

 

I år lanserte Nikon kameraene Coolpix S1 og S2 (sprutsikkert) som har tilsynelatende samme intervall-funksjonalitet og autofokus (ingen manuell fokus) som Coolpix 3700.

 

Coolpix S1

http://www.europe-nikon.com/sampleimages.a...d=1049&catId=82

 

Coolpix 3700

http://www.europe-nikon.com/sampleimages.a...Id=851&catId=82

 

Nikon har i tillegg litt dyrere digitale kompakt-kamera, med manuell fokus og mer tilleggs-utstyr, som har samme intervall-funksjonaliteten som ovenfor nevnte.

Coolpix 8400 og lignende.

 

Alle ovenfor nevnte har innebygget intervall-timer, men andre er avhengige av fjernstyring m intervall.. og andre kameraer har ikke mulighet til denne funksjonen i det hele tatt.

 

Såvidt jeg vet kan Canon og Pentax sine kamera (Canon s50 og s70 og A og G-serien) bare ta 99 bilder i intervall-serier. (mot 1800 hos Nikon-kameraene).

 

Antakelig kan mange speilrefleks-kameraer brukes til inervall-foto ved å kople til fjernutløser med intervall-timer. Nikon D2-kameraene (muligens andre) takler intervaller på få sekunder.. avhengig nesten bare av valgt lukkertid.

 

 

 

Jeg har ikke sjekket annet enn noen få Nikon, Pentax, og Canon-kameraer..

 

Håper på flere opplysninger i denne tråden (eller den andre) om hvilke kameraer som klarer hva når det gjelder intervall-opptak ! :-)

 

 

 

Postet samme svar i begge trådene jeg fant, som omhandler intervall-foto:

- Autofotografering med Canon 350D

- Hjelp til å finne passende kamera?

Lenke til kommentar
Takker for hjelp.

Må innrømme jeg synest det er litt trist at Canon tuller slik. Denne funskjonen har jeg hatt på de fleste av mine kameraer. Det er helt klart at det ikke ville kostet Canon noe å lagt denne funskjonen inn i programmet på 350D :thumbdown:

 

Men dette er vel en av de få punktene Canons 350D har skåret dårlig på tester - at de ikke har utnyttet det digitale formatet godt nok. :cry:

 

Vi får håpe det kommer en firmeware oppgradering som fikser dette :love:

Kan det rett og slett være timerutløsning du tenker på?? I såfall finnes det.

 

Dersom du kjøper en litt avansert fjernutløser, har disse mulighet for intervaller osv osv, har en selv til 20D, kan sette alt mulig på denne og kamera snatrer i vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...