Gå til innhold

Noen som har hatt erfaring med Peerless ?


Anbefalte innlegg

For meg er lydkvalitet og mye bassdrykk viktig, er veldig opptatt av det. Jeg tenkte for to år siden at en selvbygd høyttaler med egene valg av bassere og kassevolum så ville jeg kunne få det jeg ønsket meg!

 

Jeg begynt å leite på nettet etter programmer som kunne regne ut kassevolum til forsjellige bassere, med andre ord, finne den rette bassen og rette kassevolumet!

 

Jeg fant et program som viste meg en søyle over frekvensgangen på forsjellige bassere ved forsjellige kassevolumer.

 

Etter litt erfaring fra før av så kunne jeg si hvem diskant, mellomtone og bass som er et godt valg.

 

Jeg fant da ut at Peerless basselementer skulle være et godt valg til hjemmebruk.

Jeg fant det ut ved å lese på Eltek og Ljudia. De hadde skrytet veldig av peerless, ved den flotte lydkvaliteten som gir ganske godt dypbass (noe som jeg syns er viktig).

 

Jeg kjøpte meg to stykker Peerlees SLS 315 og mellomtone fra Seas og diskant fra Scan-Speak!

 

Når jeg fikk elementene og det selvutregna delfilteret så hadde jeg alerede bygd kassen ferdig..

Jeg var utrolig fornøyd med elementene. Kunne spille rimelig høyt å få en god lyd.

 

Jeg var forskitig med volumet, fikk vite hvor høyt jeg kunne ha volumet føre elementene ble varme. Etter en månde så begynte den opperste basseren å lage sprengte/ødelagte lyder, slå/vrenge seg.. Den slo bare ved lavft volum. Jeg kunne ikke skjønne hva det var, spolen til basseren hadde ikke blitt påkjent mye effekt (ikke mer en RMS nivået).

Så jeg demonterte bassern og fant ut at selve sentreringsopphenget hadde løsna fra spola. Så spolen var helt løs, den hadde revet med seg litt av s.opphenget. Spolen var ikke det minstre svidd.. Så jeg tenkte "Jaja, dette kan da fikses. Fikk da litt lim å limte det på plass igjen.

 

Jeg tenkte jeg kunne se hvordan den underste bassern hadde det. Den hadde ikke mye å gå på den heller føre den hadde løsna fra s.opphenget. Den hadde også fått med seg en god del av s.opphenget.

 

S.opphenget var etter min mening ikke av beste kvalitet. det var helt "porøst" (stivt og råttent). Det hadde med andre ord knekt.. Så jeg fikk limt sammen spolen med s.opphenget. Da alt fungerte fint igjen. Jeg dempet da volumet. Men etter noen uker så hadde det blitt verre. Det hadde sprekt hele greiene inni der.. Det var vel p.g.a at jeg hadde brukt superlim.

 

Etterhvert som det ikke var mulig å lime ting sammen igjen så bestilte jeg (så dum som jeg var) to helt like bassere (p.g.a kassevolumet osv). Det samme skjedde med de igjen. Da tenkte jeg at denne Peerless serien (SLS) var ubrukelig dårlig kvalitet på basserene.

 

Etter å ha solgt kassen til en kamerat slik at han kunne kjøpe samme elementer (jeg fortalte han hele griene, men han sa det ikke gjorde noe :no: ). Så bygde jeg meg en ny kasse. En litt større kasse som jeg brukte lang tid på å få fin o.l.

 

Den hadde et volum på 100 liter pr.basser med bassrefleks bestilte jeg med to Peerless SWR 315. Som ifølge mange kilder skulle ha kjempegod, lydkvalitet, fin og pressis bass. Perfekt til hjemmekinobruk.. Jeg bestilte Peerless igjen fordi lydkvaliteten var så god. Jeg trudde SLS serien noe litt billigreier som ikke de hadde brukt godt nok material for at den skulle vare.

 

Etter å ha satt inn basserene og mel., disk. Så var lyden enda bedre en før. Dypbassen var utrolig fin og topp lydkvalitet.

Så også at s.opphenget til SWR serien var bedre en SLS serien. Det var ikke noe porøst + at den hadde mer effekt (220WRMS)

 

Etter langt tid bruk med disse elementene så hadde jeg ikke noe problemer med dårlig material som bassen var laget av.

Jeg var veldig forskitig med volumet. Skjekket basserne for skader o.l underveis.

 

Tenkte at for å få noe som var av litt mer kvaliet så måtte du betale litt ekstra.

 

I dag så spilte jeg høyt, men kjente på elementene om de var varme. De hadde blit lonka (noe som høytalere skal bli), hvis det lukte svidd så har du spilt alt for høyt.

 

Plutselig begynte den underste bassern å lage en slålyd. Det måtte bare være at jeg hadde spilt for høyt slik at viklingene på spolen hadde blitt varme og mistett festet, slik at det skraper inntil magneten.

 

Faen, tenkte jeg da. Jeg har "sprengt" bassern. Men det lukta ikke svidd av den eller noe. Så jeg tenkte jeg kunne undersøke den litt.

Dro elementet igang med fingrene (dro den fram og tilbake). Det kom ikke noe skrapelyd da. Så jeg fikk åpna elementet helt ned til spolen. Den så helt fin ut.. Den hadde ikke blitt svidd. Lukta ikke svidd.

 

Hva faen ? Tok av en eller annen grunn å rista på høytalern (uten metalet rundt og magneten) Da det var en plastdings som hadde løsna som lo inne i støvhetta.

Jeg fikk den ut å så at det var en plastikkdel som var limt i midten av magneten som spolen er rundt (det fant jeg ut ved å se på den andre bassern som fungerte)

 

Det var en rund skive med en liten festepinne på seg. Som hadde lik omkrets som spolen. Spolen har bevegd seg rundt denne.

 

Hvertfall, fikk limt denne på plass og resten av høytaleren slik den var. Prøvde da basseren uten kasse og den var helt normal igjen..

 

Den hadde vel rista seg løs, jeg fant ut at det limet de hadde brukt til å feste denne plassdingsen med var bare et slags gummilim som var lett å rive av.. Med andre ord "dårlig" kvalitet!!

 

Jeg måtte bare si det. Har blitt ganske iritert når jeg hører så mye bra om Peerless så er det sånna småting som er av dårlig kvalitet..

 

Har ikke kjøpt nye bassere p.g.a dette. Fordi jeg syns peerless har en god lydkvalitet og det var mulig å mekke det.

 

Jeg har sikkert bare hatt veldig uflaks med elementene.

 

Oi, dette ble langt.. Jaja, :p

 

EDIT: Kan vel si at jeg har brukt mass penger på en kasse.. 6000 kr har det kommet på!!

Endret av Hevley
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

315 SWR er et bra element til prisen, har jo selvfølgelig greid å sprenge dette også, men det var mer eller mindre med vilje. Måtte til for at jeg skulle få ræva i gir og begynne på mitt eget hjemmekinosubprosjekt med en Eton HEX 620 10" :love:

 

Elementet sang på siste verset uansett da, så jeg pøsa på med full skuv fra en 350W forsterker på "Behind blue eyes" og det var så det skrangla i hele leiligheta!

 

Etter halve sangen sa det ploootselig stopp.

 

Kjøpte nytt element, stappa inn, prøvespilte for å forsikre meg om at alt var ok, solgte subben billig, badbing, badabom.

 

Nå er det bare å skrape sammen 6 laken til forsterkermateriell fra LC audio.

 

Mulig SLS - serien har noe større feilrate, men omfanget er overraskende med tanke på at Peerless har et godt rennommè på seg. Undre meg på hva Eltek har å si om dette jeg. Sendt dem mail om saken eller?

 

Bra det løste seg tilslutt for deg iallefall :)

Lenke til kommentar
315 SWR er et bra element til prisen, har jo selvfølgelig greid å sprenge dette også, men det var mer eller mindre med vilje. Måtte til for at jeg skulle få ræva i gir og begynne på mitt eget hjemmekinosubprosjekt med en Eton HEX 620 10"  :love:

 

Elementet sang på siste verset uansett da, så jeg pøsa på med full skuv fra en 350W forsterker på "Behind blue eyes" og det var så det skrangla i hele leiligheta!

 

Etter halve sangen sa det ploootselig stopp.

 

Kjøpte nytt element, stappa inn, prøvespilte for å forsikre meg om at alt var ok, solgte subben billig, badbing, badabom.

 

Nå er det bare å skrape sammen 6 laken til forsterkermateriell fra LC audio.

 

Mulig SLS - serien har noe større feilrate, men omfanget er overraskende med tanke på at Peerless har et godt rennommè på seg. Undre meg på hva Eltek har å si om dette jeg. Sendt dem mail om saken eller?

 

Bra det løste seg tilslutt for deg iallefall :)

Hehe, bra da :)

 

Jeg har ikke sent mail til Eltek. Det var så at jeg kjøpe de første SLS 12" på Ljudia, og de andre på Eltek..

 

Men fikk lyst til å sende de en mail. Har sendt en mail tidligere om en annen sak, men fikk aldri jeg svar!

 

SWR er et bra element.. Jeg syns virkelig det jeg også!

 

Det jeg skulle gjort når elementene ble dårlige var å sende de inn istede for å reparere på de selv.. Men så ut til å funke på SWR`en da :)

Endret av Hevley
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...