Gå til innhold

Bestille fra Fyndbörsen og slippe svensk mva.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Fant noen billige produkter hos den svenske nettbutikken Fyndbörsen. Jeg ser at de kan sende pakker som Poste Restante, dvs. at de sender til postkontor, og at man kan dra til det kontoret og hente pakken der. Jeg bor ikke langt fra grensa, og kunen tenkt meg å bruke denne "fraktteknikken".

 

Juridisk sett skal man dra til tollen ved Svinesund og få tilbakebetalt svensk mva. og betale norsk mva. Men, kan jeg bare kjøre gjennom kontrollen OG samtidig få dratt av svensk mva.? Er dette noe jeg må snakke med Fyndbörsen om?

 

Om dette går, sparer man MYE penger... :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du skal få tilbakebetalt momsen, kan du vel like gjerne få sendt det til Norge...? Nå vet ikke jeg hvor langt unna du bor grensa da :p

Det kan ta med deg varer for noen tusen kroner momsfritt over grensa som privatperson, så vidt jeg vet. Er ikke helt sikker på det nøyaktige tallet... Er vel med den metoden Post Restante blir enklest.

Lenke til kommentar
Du må spørre de om de kan trekke av den svenske momsen.

Men da må du forhåndsbetale fra Norge og de må sende som poste restante.

Og handler du for under 6000 kr så behøver du ikke innom den norske tolla..

Så det funker? Tenkte å kjøpe en flatskjerm på rundt 30.000,-...kan fort lønne seg å dra av svensk moms som er på 20% - om jeg husker riktig.

 

Så det er bare å sende en mail til Fyndbörsen om å få dratt av svensk moms og hente pakken i Strömstad? Jeg bor ved utkanten av Oslo, det er ikke mer enn halvannen times kjøring til Strömstad.

 

Takker for alle svar :D

Lenke til kommentar

Såvidt jeg vet så gjelder "Tax-free for tourists" kun på butikker som "er med" på det og du får uansett ikke igjen hele momsutgiften.

 

Jeg kjøpte meg no greier på Gadgetshop i London sist jeg var der og lurte i den forbindelse på det men det viste seg at jeg ikke ville fått igjen mer enn et par prosent og da gidda jeg ikke.

 

-C-

Lenke til kommentar

Stemmer. I Storbritannia er det slik at man må betale en viss avgift til et selskap hvis man vil fjerne momsen på produkter man kjøper. Det lønner seg bare dersom man handler svært dyre varer.

 

Så det er slik at Fyndbörsen må melde fra til det svenske skattevesenet om at de har fjernet momsen på et produkt, og at man vil få en regning fra Tollvesenet etterpå?

 

Kanskje jeg bare bør satse på å betale svensk moms og smugle TV'en over grensa og bli ferdig med det...sparer mye uansett. :)

Lenke til kommentar

Og det vet du eller antar du?

Jeg fikk ihvertfall trekt i fra momsen på en DVD brenner jeg kjøpte på en svensk webshop(kostet 6000 kr)De sendte den poste restante til Strømstad.

Sparte 2500 kr pga moms og litt billigere vare enn her.

Lenke til kommentar

Les hva som står på informasjonssidene til Fyndbörsen:

 

"Vi skickar varorna mot postförskott (oppkrav) där vi sänder paketet till ett postkontor (Poste restante) vid gränsen till Norge (Strömstad, Töxfors etc) där paketet hämtas ut utan tullavgifter. Detta är det billigaste alternativet eftersom frakten till Norge är väldigt dyr, framför allt på tyngre paket (se ovan).

 

I detta fall kan vi ej dra av svensk moms på priset, men om ni får betala norsk moms i tullen så kan ni skicka kvittot till oss så kan vi betala tillbaka den svenska momsen (20 % på priserna som visas på hemsidan) till er. Ni behöver alltså aldrig betala både svensk och norsk moms!

 

Är varan tillverkad inom EU så är det ingen tull men om varan är tillverkad utanför EU så får Du betala norsk tullavgift."

 

Dere må altså betale den svenske momsen, men hvis dere f.eks. får stemplet utførselspapirer, så kan dere få igjen den svenske momsen. Men da må dere nok belage dere på å betale norsk moms.

Lenke til kommentar

Ja da betaler jo du varen i Sverige,jeg betalte med nettbank i Norge.

Ligger kansje litt i gråsonen om hva som er lov dette men bestiller du fra et annet land innom EU så kan du ihvertfall få sendt varene til Strømstad uten moms.

Lenke til kommentar
Ja da betaler jo du varen i Sverige,jeg betalte med nettbank i Norge.

Ligger kansje litt i gråsonen om hva som er lov dette men bestiller du fra et annet land innom EU så kan du ihvertfall få sendt varene til Strømstad uten moms.

Hvis bedriften du handlet hos fortsatt driver slikt, så tviler jeg på at det holder åpent så veldig mye lenger.

Lenke til kommentar

Er du sikker i din sak Poppe? Har tenkt å bestille en Pioneer Plasma-TV på 31.990 SEK, noe som blir rundt 28.000 NOK. Hvis jeg i tillegg kan dra av 20% svensk mva. blir det mye å spare.

 

Har ikke hørt noe fra Fyndbörsen ennå, regner med å få svar i løpet av morgendagen.

Lenke til kommentar
Dere må altså betale den svenske momsen, men hvis dere f.eks. får stemplet utførselspapirer, så kan dere få igjen den svenske momsen. Men da må dere nok belage dere på å betale norsk moms.

Hmm...dette betyr altså at enten kan man:

 

- Sende pakken på vanlig måte fra Sverige til Norge, men da blir frakta svært dyr, man må betale norsk mva - men man får tatt av svensk mva.

 

- Sende pakken via Poste Restante, og slippe norsk mva. (hvis man er heldig i tollen), men man må betale svensk mva.

 

Stemmer dette? Vil det si at det Poppe sier er et engangstilfelle?

 

Takk for alle svar hittil :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...