Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Kjøpte Akkurat en brukt F5 på ebay. Skulle være strøken, og går også ut fra at den er det. Men burde jeg heller kjøpt meg noe digitalt?

Har ikke så mye peiling på foto egentlig.. Har lest noen bøker og tatt noen tusen bilder med digitalt kompakt kamera. Har et Fuji Finepix 602z fra før. Det er helt supert på "stilbilder" men hvis det er bevegelse er autofokusen alt for treg. Og jeg liker å ta bilder av ting i bevegelse.. Som biler, eller dyr. Har prøvd en D70 men ser man bort fra muligheten til å skifte ut objektivet syns jeg ikke den var spes bedre en Fuji'en.

Var innom en foto foretning og spurte litt ang digital vs analog. Der fikk jeg høre at man måtte ut med titusner av kroner for å finne en dslr som kunne måle seg med en vanlig slr hvis man så på bildekvalitet. F5'en kommer med noen linser, hvordan blir det å bruke disse på en dslr senre?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke de samme objektivene på F5 som på D70, og du kommer garantert til å ha masse glede av en F5, det er vel noe av det heftigste analog SLR har å by på.

 

Om du skulle ha gjort noe dumt måtte det evt. være å anskaffe deg et SLR som er så "high performance" at du om du skulle finne ut at du ønsker deg å gå over til digitalkamera igjen blir nødt til å bevege deg opp i prisklassen "god bruktbil" for å få noe som er i nærheten mht. AF-hastighet of hastighet på serieopptak (F5 har 8fps). :)

 

 

Det der med bildekvalitet film vs. digital er vel en diskusjon som fort får karakter av "Nikon vs. Canon" eller "Mac vs. PC" (altså med usaklige, kranglende og tidvis direkte injurierende innlegg :lol: ), jeg kan ikke gi deg det rette svaret der, dessverre.

 

Hva slags objektiver har du fått med (og om jeg tør spørre; hva betaler du?)

Lenke til kommentar

Har fulgt med på ebay en stund ogl a inn bud i rette øyeblikk.. Ikke helt sikker på frakt og sånt foreløpig. Men ca 5k pluss moms. Da får jeg med Nikon F5. Sigma 28-80F3.5, et Fish Eye av ukjent merke. 3 pakker med 30feet bulk. sort hvitt film. noe utstyr til å fylle filmen over i ruller. Samt som bonus fikk jeg også med Photoshop CS.

 

Stor omsetning av slike kameraer på ebay. Trikset for å vinne er å by bare noen dollar over bare 2 sekunder før auksjonen avsluttes. Den forlenges nemlig ikke slik som qxl gjør nor noen byr.

Lenke til kommentar
Var innom en foto foretning og spurte litt ang digital vs analog. Der fikk jeg høre at man måtte ut med titusner av kroner for å finne en dslr som kunne måle seg med en vanlig slr hvis man så på bildekvalitet.

'titusener' er vel litt drøyt, men ja, et DSLR koster langt mer enn et analogt ett i innkjøp. Forskjellen er jo at det ikke kommer noen løpende kostnader i form av film og fremkalling på et digitalt. Jeg har tatt rundt 2500 eksponeringer med mitt DSLR siden jeg fikk det for et drøyt halvår siden - da går det ikke lange tiden før man har tjent inn ekstrakostnaden ved å gå digitalt fremfor analogt.

 

En annen sak er at hadde jeg hatt analogt, ville jeg nok tatt langt færre bilder. Nå kan jeg ta seriebilder på 10-20 eksponeringer på rad uten å tenke meg om - for min del hadde dette vært uaktuelt om det var film i kameraet og ikke bare digital informasjon som kan slettes uten at det koster meg ett øre.

 

For meg som enda har mye å lære, så er det også uvurderlig å kunne se resultatet med det samme fremfor å måtte levere inn filmen, vente på fremkalling og så kunne vurdere om jeg kanskje burde undereksponert eller gjort andre ting for å forbedret bildet. Det er tungvindt å manuelt notere opp alle data når en tar bildene for så å matche disse til bildene en får igjen kanskje flere uker senere. Med digitalt er all informasjon innkludert i bildet, så det er enkelt å se hva man gjorde, og finne ut hva man evt. bør rette på til neste gang.

 

Men noe dårlig kjøp har du ikke gjort - og om CS er innkludert i den prisen, så er det nesten mistenkelig billig... skulle gjerne hørt hvilke avtaler de har med Adobe som gjør at de kan gi vekk PS CS på et kamera som koster rundt 5000...

Endret av Zork
Lenke til kommentar

Samtidig, som en bekjent av meg argumenterer, blir man nettopp ved at man ikke kan sjekke histogram o.l. "i feltet" og ved at hvert enkelt bilde koster penger tvunget til å være litt mer kritisk og reflektere litt mer over de beslutningene man tar..

 

Selv er jeg bare delvis enig i påstanden, jeg føler at muligheten til å kunne kontrollere eksponeringen med histogram og muligheten til å kunne sjekke "røghly" at fokus og farger er sånn det skal har stor betydning for læringsprosess så vel som resultatene - selv om jeg må si at jeg også med digitalkamera aldri vet helt om bildene holder mål før jeg ser dem på skjerm, for det er begrensa hva jeg klarer å lese ut av den "lille" skjermen bak.

 

Jeg mener at du kan kjøpe et databakstykke som holder rede på kamerainnstillingene for de siste ørten filmene, MF28 tror jeg det heter. Da kan du la notisblokka ligge hjemme. Gitt at du blir medlem i en fotoklubb med mørkerom kan du unngå at det skal ta flere uker til du får se resultatet, s/hv-film kan alle lære å fremkalle og det er visst ikke så ille å fremkalle fargefilm selv og, bare man lærer det (og et stort pluss å ha tilgang til en sånn Jobo-maskin, men mange klubber har det).

Lenke til kommentar

Hei Athrons og andre,

 

Vil bare nevne en ting for deg. Jeg har vunnet 200+ auksjoner på eBay, og jeg byr aldri (ikke i det hele tatt!) uten å vite "total shipping & handling" før jeg byr. Jeg tar vare på selgers mail som oppgir denne kostnaden, slik at hvis jeg opplever at selger plutselig legger på mer kostnader (har hendt noen ganger), kan jeg rapportere det til eBay og få ordnet opp. Etter min mening er det bare en måte å vinne auksjoner på, ved å "snipe". Det å gjøre dette selv ved å trykke "Bid now", kan være litt skummelt, det er usikkert hvor lang tid det tar å sende budet inn. Jeg bruker alltid en tjeneste som heter auctionsniper, fordi de da legger inn budet for meg på den tiden jeg har bedt dem om. De anbefaler ikke en kortere snipe-tid enn 7 sekunder. 2 kan du nok ha hell med, men du kan også bli uheldig og budet ditt kommer ikke til eBay's server i tide.

 

Det er masse penger å spare på eBay, men vær klar over at vi er ansvarlige for all moms og toll som kan komme på. Og man bør aldri spørre en amerikansk selger om å lyve på tollskjema, for det er faktisk en forbrytelse de kan få ganske streng straff for der (det er en "felony", ikke en "misdemeanor"). De kan også rapportere en til eBay for å spørre, og man kan risikere advarsel/suspensjon. Suspenderer de, er det som regel for alltid.

 

Jeg kjøper mer fra USA enn fra storbrittania (ebay.co.uk), fordi prisene er lavere, utvalget større og totale forsendelseskostnader er normalt også lavere. Særlig hvis det veier over 2 kg er transport fra UK dyrt! Likevel kjøpte jeg nettopp kamera på ebay UK, et Canon EOS og ei linse, og kjøpte også ei Fisheye linse fra USA til det. Så nå håper jeg at jeg snart er klar til å begynne å ta gode bilder av kjæledyr, det jeg har mest lyst til å gjøre. Et dslr var bare for dyrt for meg. Har lånt et Nikon D100, og det var sååå utrolig morsomt, men et slikt ligger nok langt frem for meg. Følger med på auksjoner for div. dslr, slik at hvis det skulle dukke opp noe, er jeg klar. I prosessen med å kikke har jeg fått 6 brukere suspendert fra eBay, for å poste svindel-auksjoner (hvis det høres ut til å være for godt til å være sant, er det som regel det!)... En må jammen være oppmerksom på hvordan ting virker og hva som bare ikke kan stemme. En lærer masse om de tingene ved å følge med i eBay's Answer Center...

 

God pinse - og takk for et interessant forum!!! :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...