Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med printserver i lan


Anbefalte innlegg

Her er case'n.

 

Skal installere en dlink printserver (DP-301U, lan->usb) i et lite kontorlandskap. Routeren er en Dlink di-604, med Telenor ADSL. I utgangspunktet en rimelig grei oppgave, men det dukker opp noen rare problemer.

Nettverket var i utgangspunket DHCP, noe printserveren (heretter PS) skal støtte. Men uansett hvilken port eller rekkefølge jeg setter den i, får den ingen ip fra routeren. (jada, jeg satt den opp for dhcp)

"Javel, tenkte jeg, da blir det statisk". Setter opp router og maskinene deretter, og så skjer det jeg ikke skjønner. Uansett hvilken pc jeg pinger PSen fra, får jeg 75% packetloss. Hvilken pakke som kommer frem varierer, men det ender alltid med 75% loss. Prøver deretter med en krysset kabel, direkte fra en pc, og da går alt som normalt. Setter den tilbake i routeren, og er tilbake til 75% loss :(

Finnes det noe logikk i dette her? Routeren fungerer prikkfritt ellers, og med krysset kabel virker også PSen slik den skal, så det ser ikke ut som noen av komponentene er ødelagt.

 

Noen idèer anyone?? På forhånd takk for all hjelp!

Endret av gummitarzan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den står rett i routeren. En port til PS, de tre andre til maskiner. (og selvfølgelig wan til modemet)

Begge produktene er også D-link, slik at man skulle unngå kompabilitetsproblemer mellom forskjellige leverandører (Selv om det i teorien også skulle være unødvendig)

 

Og hadde det vært helt dødt hadde det nesten vært bedre, for jeg har vridd skallen litt nå uten å komme på noe som helst som skal tilsi at 1 av 4 pakker kommer gjennom.

Lenke til kommentar

Du svarer ikke på om du har prøvd en annen patchkabel, som du vet fungerer. F.eks. en av de som går til de tre maskinene.

 

En annen ting som kan skape problemer, er om de to enhetene (router og PS) har problemer med å bestemme hastigheten de skal operere på. Sjekk om du har mulighet til å låse en eller begge til en bestemt hastighet. Hvis du ikke har siste firmware til enhetene, prøv også å oppdater denne.

Lenke til kommentar

Har prøvd ny kabel ja, uten resultat. Den duplex ideen er ikke dum, skal prøve det imorgen. Ang firmware, og dette gjelder egentlig alle dlink produkt, står det på US sida deres at firmware kun må brukes i USA, og på den norske sida finner jeg ingen firmware. Hvordan går det å bruke den amerikanske firmware'n?

Lenke til kommentar

Amerikansk firmware for trådløst utstyr bør ikke brukes, siden de har noe forskjellige frekvensbestemmelser enn i Europa. Har du prøvd britisk D-Link? Hvis det er firmware for PS'en, så kan jeg ikke se at det kan skade, med mindre det er annen hardware over there. D-Link har en tendens til å ha maskinvare med samme navn, men forskjellige versjoner med egen firmware.

 

Edit: Hvis du ikke kan låse porthastigheten på enhetene, prøv så sett en HUB eller switch mellom de, hvis du har noe sånt liggende.

Endret av sofTest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...