Gå til innhold

Hjelp til Mysql oppsett for ny bruker.


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har brukt linux et par år, men har ikke brukt mysql enda, på grunn av at jeg jobber litt med hjemmesider så har jeg da behov får en mysql database.

 

Jeg kjører nå 2stk Fedora Core 3 servere som webservere, og har lagt inn mysql der, via apt-get.

 

Hvordan kan jeg da legge til en database og en bruker for feks phpnuke og lignende. Er det bare å legge til en bruker så ordner phpnuke resten når den har fått tilgang til databasen? hvis ikke, evt hvordan gjør jeg det.

 

Finnes det også noen norske how-to's? eller noen gode engelske, har kikket litt på engelske.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+432

Logg inn som root (eller bruk su)

og skriv:

 

su mysql

mysql

 

Nå kommer det opp en kommandolinje for mysql. Legg inn kommandoer her, eller last ned phpMyAdmin og pakk det ut i document rooten.

Lenke til kommentar
Logg inn som root (eller bruk su)

og skriv:

 

su mysql

mysql

 

Nå kommer det opp en kommandolinje for mysql. Legg inn kommandoer her, eller last ned phpMyAdmin og pakk det ut i document rooten.

Okay, da lurte jeg på hvilke kommandoer jeg skal skrive for å legge til bruker/passord samt database navn. og om jeg må gjøre noe mer enn det for at databasen skal "passe" til alle php cms (content management system).

 

 

Takker på forrhånd for alle svar.

Lenke til kommentar

Tør du å bruke webmin er det supert til å administrere mysql (brukere og styr). Til tabellene så lar man brukerene logge seg inn via phpmyadmin (sett blowfishkoden og endre fra config til cookia på den ene linja i php.inc.conf eller hva fila heter så skal det være oppe)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...