Gå til innhold

12V og 5V på 4pins drevkontakt...


Anbefalte innlegg

Hvis man ved et rent uhell skulle komme til å bytte om på disse ledningene, kan det da være nok til å knerte en harddisk helt?

jeg monterte kabelstrømper igår, og jeg så at jeg hadde greid å plassere 12V og 5V ledningene omvendt på den ene drevkontakta da jeg starta opp PC-en igjen. Jeg skrudde av PC-en, bytta om ledningene, satte i kontakta igjen og startet PC-en på nytt. Alt så ut til å gå greit, da det brått begynte å ryke fra den ene harddisken min.

Er det mulig å få fiksa harddisken hvis det skulle være kun kontakta på harddisken som er svidd? Eller er det mest sannsynlig at hele harddisken har gått til helur og det ikke er noe håp for å få tilbake innholdet?

Det lå fem-seks års arbeid med musikkproduksjon på akkurat den disken, så det er en temmelig stor katastrofe hvis den er helt ødelagt. :(

 

Takker for svar...

Endret av Trylleblyant
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du er veldig heldig hvis harddisken din har overlevd, den komponenten i harddisken som bruker 5v (er det motoren tru?) har helt sikkert ikke tålt 12 v

Det var det jeg var redd for.

Liten tue kan velte en trailer, som det så fint heter... Utrolig surt å miste alt det arbeidet pga en liten slurvefeil. :no:

Jeg har iallefall lært, og skal aldri kødde med drevkontakter igjen...

Lenke til kommentar

Jeg har ødelagt en cd-brenner og en harddisk på denne måten.

Etter jeg ødela Cd-brennern så har jeg blitt nøye på å sjekke at rød er på venstresiden og har ikke vært noe redd for å ødelegge mer siden jeg alltid sjekker før jeg starta.

Men klarte likevel å tviste den røde kabeln der den gule skulle vært, og hardisken min begynte faktisk å brenne (med flammer og det hele)

Fikk ny harddisk av elkjøp så jeg er fornøyd :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...