Gå til innhold

scsi vs sata


Anbefalte innlegg

Er det noen som vet åssen sata disker i en server er i forhold til scsi disker. Alt koker ned til kroner øre så det er jo en del å spare ved å velge sata.

Jeg tenker generelt, sql, web eller ftp server med sata.

 

Er det noen som har noen erfaringer med dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Til ditt bruk holder SATA i lange baner. SCSI er strengt tatt for servere med stor aktivitet på diskene, og der lese- og skrivehastigheter skal være så kjappe som overhodet mulig. Du vil neppe klare å belaste serveren så mye at du vil ha merke noen forskjell. Så min anbefaling er SATA (med mindre du veldig gjerne vil bli kvitt en 3-4000).

Lenke til kommentar

Sata er jo enda så nytt at det finnes vel ikke så mye erfaringer i levetid på det enda. Scsi har jo vært i mange mange år og tror nok alle er enige at SCSI generelt har mye lengre levetid en PATA disker iallefall. Nå leveres jo SATA disker til nyere servere og SAN så skulle tro at din beste løsning her var SATA da det som sagt er billigere....og ikke så støyete ikke minst

Lenke til kommentar
Er det noen som vet åssen sata disker i en server er i forhold til scsi disker. Alt koker ned til kroner øre så det er jo en del å spare ved å velge sata.

Jeg tenker generelt, sql, web eller ftp server med sata.

 

Er det noen som har noen erfaringer med dette?

Det kommer ann på hvor stor trafikk du regner med å ha mot serveren og selvfølgelig hvor mye penger du har til rådighet. SATA disker og kontrollere er jo mye billigere enn tilsvarende for SCSI. Har du mye penger og du vet at det kommer til å bli mye I/O mot disksytemet på serveren så er jo SAS (Serial Attached SCSI) det nye og "hotte". Hvis ikke så holder det i laaaange baner med SATA.

 

Hvis du søker på nettet (SATA vs SCSI) så finner du myyyyyyyyye informasjon. F.eks. http://www.tweakers.net/reviews/557/29.

 

Uansett hva du bestemmer deg for så må du også ta stilling til om du har råd å miste data ved evt. diskkrasj. Hvis svaret er nei så må du i hvertfall velge en RAID løsning, samme om du går for SATA eller SCSI eller SAS.

Lenke til kommentar
Til ditt bruk holder SATA i lange baner. SCSI er strengt tatt for servere med stor aktivitet på diskene, og der lese- og skrivehastigheter skal være så kjappe som overhodet mulig. Du vil neppe klare å belaste serveren så mye at du vil ha merke noen forskjell. Så min anbefaling er SATA (med mindre du veldig gjerne vil bli kvitt en 3-4000).

Hvordan vet du dette? Vet du noe ikke vi vet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...