Gå til innhold

600l/t-pumpe på BigWater


Anbefalte innlegg

Hvis man ser bort i fra selve nippel-koblingen til pumpen: Hvordan vil BigWater egentlig fungere dersom man tredobler trykket med en 500 eller 600l/t-pumpe? Eller hva med en 1200l/t? Blir det for mye motpress for pumpen, vil koblinger og slikt tåle det? Er jo ikke akkurat veldig stort diameter på slangen.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du tredobler nok ikke trykket, så du behøver ikke være redd for at slanger og slangekoblinger ikke skal holde.

Gjennomgående har de fleste av pumpene vi bruker, en løftehøyde på mellom 1,2 og 1,8meter, dvs 0,12 til 0,18bar. Dette gjelder høyst sannsynlig også for orginalpumpa, og dermed blir ikke trykkforskjellen stor.

Derimot vil vannmengden (ltr/min) gjennom systemet øke endel. Med utgangspunkt i den beskjedne mengden orginalpumpa gir, så skal du ikke se bort fra at du kan oppnå noe lavere CPU-temperatur, ved å øke flow i systemet.

 

Inja, du tar nok litt feil der. Om vannet går fortere gjennom radiatoren, så er ikke det det samme som at vanntemperaturen blir høyere!

Lenke til kommentar

Den kan du helt sikkert bruke, men du må antakelig bytte niplene på tanken.

De er i utgangspunktet beregnet for 10mm slange, og så vidt jeg vet har BW-settet 8mm?

Det er vanskelig å si hvor mye mer du kan tjene på å velge den største pumpa, det tør jeg ikke tippe på.

 

Om pumpa er integrert i tanken, vil den løsningen kunne dempe mekanisk støy fra pumpa ja. Men det er egentlig ikke problemet.

Det som er litt "vanskeligere" mtp støy, er "50Hz-brum" / vibrasjoner fra alle 230v pumper, som også disse er.

Tyngden av vannet / tanken, vil redusere vibrasjonene i ganske stor grad, med vær forberedt på å plassere pumpe/tank på et underlag av 5-6mm skumgummi. Det gjør susen!

Lenke til kommentar

hm.. jeg brukte 8 stk. møbelknotter (sånne man har under stoler, bare at mine var av gummi og var 1 cm. høye) dette fungerte meget bra :)

 

men er det det tryggeste å sette en så kraftig pumpe på BW når det er meget stor sjanse for at plexien sprekker (tenker utifra det mange har fortalt om BW)

Lenke til kommentar

Som Skrue sa, så blir det en hel del vibrasjoner, bråkte litt mer en ventet. Hadde pumpa i 3-4 dager, før det begynte å lekke ved GPU blokka. Så jeg fikk ikke så lang erfaring med den.

 

Edit; er for øvrig en 50-lapp billigere på Microplex, om det har noe å si.

Endret av tori13
Lenke til kommentar

Det har ingen ting å si om den er 50kr billigere på microplex fordi det vil koste mer å få den fraktet derfra.

 

Hva er anbefalingene angående vibrasjon? Kan tenke meg til at den 600l/t-pumpe da er bedre enn enn 1200?

 

Jeg har forresten ikke noe svært kabinett heller, så er begrensede muligheter for feste.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Da bestiller jeg denne: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=ALPHA15115

 

Dersom noen ikke vil anbefale meg dette, gi beskjed så fort som mulig.

I og for seg en helt grei løsning.

Men vær klar over at den tanken / pumpa er vesentlig større enn BW´s, så det kan hende du må slite litt for å få plass til den inne i kabinettet.

Tenk også på at gjengedimensjonen i tanklokket for montering av niplene har en annen dimensjon enn de som brukes i BW-settene, så de kan ikke brukes om hverandre.

Microplex har forøvrig en nippelkombinasjon som passer både i tanklokk og til slange.

Lenke til kommentar

Jeg statser på å bruke 3/8" ID og 1/2" OD-slange mot den, siden jeg allerede bruker det i CPU-blokken (med overganger), og regner med å bruke det til andre ting jeg skal koble på.

 

Det følger vel ikke med nipler på en slik sak?

Lenke til kommentar
men er det det tryggeste å sette en så kraftig pumpe på BW når det er meget stor sjanse for at plexien sprekker (tenker utifra det mange har fortalt om BW)

Les post #3, igjen.....

ja jeg leste den, men som sagt så er ikke plexien til TT kjent for å holde så mye... er masse fredagsprodukter blant de, så derfor var jeg skeptisk til å sette en så "kraftig" pumpe på dette settet...

Lenke til kommentar

Ja, og nærmere bestemt den som heter -0404 .

Kan jo være greit å få med seg det også.

Slangeklemmer i ordet´s vanlige forstand ville jeg vært forsiktig med, på en såpass beskjeden slangedimensjon.

Bruk heller et par tynne strips, det er mer enn godt nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...