Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Deling av internett med ADSL, men hva med kommunikasjon mell


Anbefalte innlegg

I morgen kommer jeg til å gå til anskaffelse av en SMC Barricade router, for deling av internettoppkobling for tre-fire maskiner, men hvordan stiller det seg med kommunikasjon maskinene imellom?

Om man f.eks ønsker å spille mot hverandre i et slikt oppsett, vil dette fungere via en slik løsning?

 

Som dere antagelig forstår er jeg ganske grønn når det gjelder slikt, og søker derfor et svar hos dere med mere peiling på sånt.

Ser frem til svar på dette! :smile:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

joda, SMC routeren skal ha alt nødvendig for at du kan spille imellom maskinene dine uten problem, ganske så rett ut av 'boksen'. det du trenger av protokoller er 'deling av filer og printere' og TCP/IP og du skal da ha alle maskinen tilgjengelig i ett nettverk.

 

kan hende du må legge til IPX for støtte for eldre spill som ikke går over TCP/IP men ellers så skal det ikke vere noe problem

Lenke til kommentar

Den routeren du ser på er sikkert den med 4 LAN porter og en ADSL port ?. Vel jeg går ut i fra det.

 

Dem 4 LAN portene kunne like gjerne vært en switch.

Så setter du opp IP addressene og subnettet som du gjorde før du hadde router vil nettverket fungere akkurat som før.

Forskjellen blir bare at du setter opp Gatewayen som ipen til ruterene på alle maskinene. Hvis du vil gjøre dette simpelt kan du jo bare sette opp en DHCP server...

 

En gateway er der maskinene hendvender seg når dem ikke finner ipaddressen på det lokale nettet (LANET).

 

Da vil routeren ringe opp ISP'EN din

(Telenor, Enitel e.l) så er du på internett. Vel, du må først stille inn hvilket telefonnummer det skal ringe, og brukernavn / passord.

 

Vel, dette er iallefall teorien bak en router, har aldri sett på en uber brukervenlig ADSL hjemme router i mitt liv, men...

 

kruger

 

*kan være endel feil her nå, klokken er 2 og jeg er TrØtt :smile:

 

[ Denne Melding var redigert av: kruger på 2002-07-10 01:59 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-10 01:58, kruger skrev:

Da vil routeren ringe opp ISP'EN din

(Telenor, Enitel e.l)


 

Ringe opp ISP'EN?

 

Sikker på at han må gjøre det da? Ikke alle ISP'er som krever at du ringer opp.

 

NextGenTel for eksempel... der behøver du ikke ringe opp eller noe sånt tull. Lettere å dele ADSL er det også med NGT så har du det så er det stort sett bare "tut og kjør". Med Telenor eller lignende så må det litt mer tukling til for å få det til.

Lenke til kommentar

Hm, får ikke sakene til å fungere? Støttes ikke SMC7004ABR av Win XP?

Det går helt fint å pinge routeren, men ikke snakk om at jeg får opp noen meny for routeren i Explorer?

Alle parametre skal være på plass, så som

IP: 192.168.2.29

Subnet Mask: 255.255.255.0

Def. gateway: 192.168.2.1

ifølge kommandoen IPCONFIG /RENEW.

 

Men om jeg skriver inn IP-adressen i Explorer, så får jeg som sagt ikke frem noen meny for routeren.

Kan det være feil i routeren, eller er det jeg som har "tommelen midt i hånda" her?

 

Anyone?

Lenke til kommentar

Dersom ruteren har en innebygget web-basert konfigurering, burde det ikke være vanskeligere enn å skrive inn ip-addressen i Internet Explorer, nei...

 

Prøv først å skrive inn følgende i et kommandolinje-vindu:

 

ping 192.168.2.1

 

Noen respons?

 

Min ville gjetning er at du prøver å koble deg til din egen ip-addresse...?

 

:smile:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-12 00:16, Kong_Ari skrev:

Dersom ruteren har en innebygget web-basert konfigurering, burde det ikke være vanskeligere enn å skrive inn ip-addressen i Internet Explorer, nei...


Prøv først å skrive inn følgende i et kommandolinje-vindu:


ping 192.168.2.1


Noen respons?


Min ville gjetning er at du prøver å koble deg til din egen ip-addresse...?



 

Hm, respons? *prøve* Nei faktisk ikke! "Request timed out"!

Hva i all verden har jeg gjort galt? Er _ikke_ sterk på sånt! :sad:

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-12 00:23, Katoona skrev:

Til Skrue: kjøp deg Playstation 2, da finner du kanskje gamepad'en, hehehehe.



 

Takk Katoona, det der hjalp virkelig!

Men det er en stund siden jeg forlot sandkassa, og i min enfoldige tro på at jeg sikkert vil få hjelp til problemet mitt, vil jeg tro at jeg får bedre svar enn ditt..... :razz:

Lenke til kommentar

kjører du noen form for firewall-prog på noen av maskinene? bruker selv zone alarm, og da var det kun muligheter for å pinge fra den pc'en med za på, men ikke andre veien. ikke før jeg endret litt på innstillingene til ZA.

 

spørs om det ikke kanskje også er en innebygget firewall i routeren din. les litt i manualen om hvordan man åpner litt porter og forskjellig

 

en ting til: det er 2 måter å sette opp en router i et nettverk på. den enkleste måten er jo at routeren får en dcph-rolle (det blir den som styrer ip-adr + subnetmask mm). vet ikke om det kan by på litt prob med spill.

 

den andre måten er å sette ip-adr på pc'ene: eks

pc 1: 192.168.0.1

pc 2: 192.168.0.2

pc 3: 192.168.0.3

pc 4: 192.168.0.4

alle sammen på subnettmask 255.255.255.0

Lenke til kommentar

Roaldhansen: Takker for innspill!

Saken er den at jeg har ikke engang kommet så langt at jeg har fått kontakt med routeren! Dvs. jeg kan godt pinge den i "command", men kommer aldri inn i konfigurasjonsmenyen for denne?

Denne skal jo greit komme opp ved å skrive inn IP´n til routeren i Explorer, men ikke snakk om at det lar seg gjøre!

Har forsøkt forskjellige adresser som foreslått her, men resultatet er det samme.

Begynner å lure på om det kan være noe galt med routeren, men kvier meg litt for å påstå det.

Som regel er det jo brukeren som knoter, og her knoter jeg svært!

Tror jeg da? Har en maskin med Win98, skal prøve om jeg kommer igjennom på den.

Men foreløpig er det som sagt "umulig" i min maskin, med WinXP?

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-13 16:01, JohnnyKnoxwille skrev:

Du har Telenor ADSL og WinXP?


 

Riktig!

En "dum" kombinasjon? Skjønt jeg tror ikke det er årsaken til problemene.

Man skal vel kunne logge seg på routeren uansett?

Og det får jeg altså ikke til....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...