Gå til innhold

Windows 2k Adv. Server og Citrix Metaframe


enl

Anbefalte innlegg

Har en server som kjører Windows 2000 Advanced Server og Citrix Metaframe. Serveren står som domeneserver for husets 5 PC'er, og fungerer også som nedlastings- og filserver.

 

Det jeg lurte på var hvilken innstilling av "Application Response" som gir den beste ytelsen når jeg bruker Citrix Metaframe. Bør ytelsen være optimalisert for programmer eller bakgrunnstjenester?

 

Serveren er forøverig en AMD Athlon XP2200 med 1GB RAM.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har en server som kjører Windows 2000 Advanced Server og Citrix Metaframe. Serveren står som domeneserver for husets 5 PC'er, og fungerer også som nedlastings- og filserver.

 

Det jeg lurte på var hvilken innstilling av "Application Response" som gir den beste ytelsen når jeg bruker Citrix Metaframe. Bør ytelsen være optimalisert for programmer eller bakgrunnstjenester?

 

Serveren er forøverig en AMD Athlon XP2200 med 1GB RAM.

Hm. Hvorfor har du egentlig installert Citrix på en server hjemme? Citrix er jo fryktelig dyr programvare...........

 

Hvis maskinen fungerer som en nettverksserver så burde instillingen være bakgrunnstjenester.

Lenke til kommentar

Jepp, Citrix er dyr programvare, og er det beste du kan få til Windows når det gjelder terminaltjenester. Hva jeg skal med Citrix er vel min egen sak, men jeg kan si at serveren også fungerer som terminaltjener. Dessuten er Citrix mye raskere en Windows' innebyggede RDP-tjeneste. Uansett takk for svaret :)

Lenke til kommentar
Har en server som kjører Windows 2000 Advanced Server og Citrix Metaframe. Serveren står som domeneserver for husets 5 PC'er, og fungerer også som nedlastings- og filserver.

 

Det jeg lurte på var hvilken innstilling av "Application Response" som gir den beste ytelsen når jeg bruker Citrix Metaframe. Bør ytelsen være optimalisert for programmer eller bakgrunnstjenester?

 

Serveren er forøverig en AMD Athlon XP2200 med 1GB RAM.

Denne står som standard background services i serverutgave og skal ikke endres enten du installer Citrix eller ikke :-) Håper du fikk avklart det du ville vite

Lenke til kommentar
Det som faktisk er så "gøy" med Citrix ICA og RDP er at du faktisk må kjøpe lisenser for både microsoft terminalserver og Citrix lisenser :p

 

Men Citrix Ruler uten tvil. Et fast tilkoblingspunkt for alle programmer gjennom Web interface

Vet, er noe dritt i grunn :ermm: Menmen, de må jo ha penger de også :whistle:

Lenke til kommentar
Har en server som kjører Windows 2000 Advanced Server og Citrix Metaframe. Serveren står som domeneserver for husets 5 PC'er, og fungerer også som nedlastings- og filserver.

 

Det jeg lurte på var hvilken innstilling av "Application Response" som gir den beste ytelsen når jeg bruker Citrix Metaframe. Bør ytelsen være optimalisert for programmer eller bakgrunnstjenester?

 

Serveren er forøverig en AMD Athlon XP2200 med 1GB RAM.

Programmer.

 

Når "application response" står til "Background services" så gis det litt høyere prioritet til programmer som kjører som services mens "applications" gir litt høyere prioritet til programmene som brukerne kjører. For terminalservere er det alltid "applications" som gjelder.

 

Litt overkill av programvare på serveren din? Hvis du har Citrix så trenger du ikke Advanced Server, og hvis du har bare en server så trenger du egentlig verken Citrix eller Advanced Server.

Lenke til kommentar
Nei som Citrix server skal du kjøre performance i background services på grunn av ica servicen som kjører i bakgrunnen

ICA-"servicen" finnes ikke. Behandlingen av ICA-trafikken er implementert som en driver i kjernen og er upåvirket av denne innstillingen. Mulig du tenker på Terminal Server-servicen, men den har en heller tilbaketrukket rolle på en terminalserver.

 

Terminal Server-servicen står for mindre enn 2% av belastningen og brukerprogrammene for mer enn 90%. Vi datafolk har en tendens til å skru opp alt som hjelper servertjenestene på bekostning av brukerne men på en terminalserver blir det feil, her er det bare brukere. Hjelp brukerne dine og skru "application response" til "applications".

Lenke til kommentar

Terminalserver skal ha applications som application response

 

Den "Ica servicen" mente jeg generelt ICA servicene beklager rotet

 

Angående om det skal kjøres i applications eller background så er det sikkert delte meninger her. Ifølge Citrix sine supportsider og forum refererer alle til background services

 

Noe mer kan jeg ikke argumentere for background services. Men det som er like viktig er å sette denne settingen på file and printersharing servicen på nettkortet. Der kan du velge om serveren brukes som filserver eller terminalserver

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...