Gå til innhold

To tver tilkoblet en pc?


krusk

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg holder på med å rigge opp to plasma-tver til en pc på en russebuss.

 

Problemet er at jeg kun har en s-video utgang av skjermkortet. Jeg dro byen rundt for å lete etter en s-video-splitter, så jeg får koblet til begge tvene via s-video. Men nei, det var umulig å få tak i. Jeg har også lett litt på komplett.no, fant ikke noe som kunne brukes der heller tror jeg....

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik splitter? Eller noen som vet hvordan jeg kan løse problemet på en annen måte (f.eks. vga til s-video, eller noe annet smart???) ? Trenger bare få to tver til å vise bilder fra en pc.

 

Har tenkt litt på å kjøpe et billig pci-skjermkort med tv-ut, og bruke to skjermkort, men det virker litt unødvendig tungvint. BTW, skjermkortet jeg bruker nå er et radeon 9600pro.

 

All hjelp velkommen, trenger råd kjapt, systemet bør stå ferdig i morgen... :no:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke andre tilkoblinger har du på plasmaen?

Muligens du kan koble s-video inn på en og kabel videre fra det til den andre på en anna utgang feks. scart mellom plasmaene

 

Er litt lettere vist du sier hvilke skjermer det er snakk om

Endret av taz
Lenke til kommentar

Kan du ikke bare lage den splitteren selv?

 

Kjøp to S-video-kabler, klipp den ene i to, snitt den andre forsiktig på langs (ca 10cm), plukk forsiktig frem hver enkelt leder , ta forsiktig av isolasjonen og lodd på enden av den andre kablen. Pass på at fargene stemmer over ens så koblingen blir riktig. Så taper du bare over hver av loddingene, og taper grundig rundt hele koblingen. Sikkert gjort på en halvtime, altså mye raskere, og billigere enn å kjøre byen rundt.

Lenke til kommentar

Takk for raske svar.

 

Skjermene det er snakk om ern 42" sony med tre scart-innganger, men kun en av dem har s-video-kompatibilitet, så kan bare bruke den. HAr testet denne skjermen, fungerer ypperlig. Den andre er en 22" LG, med kun en scart-inngang. Har ikke testet denne skjermen opp til pcen, men regner med at den er s-video-kompatibel.

 

Angående ditt forslag, taz, er det litt vanskelig (og dyrt), fordi skjermene er ca 15 meter fra hverandre, og jeg har ikke så lange scart-kabler. Derimot har jeg tilstrekkelig med s-video-til-scart-kabler. Men hvis du er sikker på at det går, skal jeg prøve.

 

Har tenkt litt på forslaget ditt Simen1, og foreslått det for elektrikerene på bussen. Men de var lite positive, de mente det ville svekke signalkvaliteten betraktelig. Jeg har ikke peil på lodding og sånt i forhold til signalkvalitet, men skulle tro de har det. Men hvis du er sikker på at det virker, uten en betraktelig degradering av kvaliteten, er det en løsning jeg vil prøve ut. :yes:

Lenke til kommentar

Tror det skal fungere...

 

Vist du kobler PCen inn på den ene scarten men en overgang s-video-til-scart så mener jeg du vil få signal ut på en av di andre scart tilkoblingene.. Mulig du får ut på scarten vist du bruke s-video inn og..

 

Har en lignende kobling hjemme hos meg..

 

Har UPC kabel tv (analog) og for å kjøre dette igjennom forsterkeren min (lyd og bilde) så har jeg koblet UPC dekodeten til tv med antenne kabelen og så scart til forsterkeren og scart fra forsterkeren tilbake til tv.

 

Da går bilde og lyd fra dekoderen (analogt) til tven(tuneren) ut på scart 1 til forsterkeren og fra forsterkeren inn på scart 2 på tv.

TV og DVD kommer da på AV 2 på tven

DVD o.l er koblet til forsterkeren

 

Fungerer utmerket..

 

Men somregel er bare en av scart kontaktene inn/ut

 

Å bruke s-video-til-scart-kabler skulle bli det samme som en scart kabel..Så det skulle fungere fint,og siden du har det liggende så ville jeg prøvd det.

Endret av taz
Lenke til kommentar

Spleising og lodding vil nok redusere signalkvaliteten, men jeg tror ikke det er snakk om noe drastisk reduksjon. Jeg tror nok at lengden på 15 meter med S-videokabler vil utgjøre et større tap i signalkvalitet enn selve loddingen.

 

Jeg ville ha testet bildekvaliteten med en lang og en kort S-videokabel for å se hvor mye lengden på kabelen påvirker signalkvaliteten og også testet før og etter lodding. Hvis lengden på hele 15 meter blir et problem så kan dere bytte det ut kablene med noe som har bedre signaltap. F.eks en bunt med coax-kabler der kappa kun er skjerming og hver av senterlederene er en av lederene fra S-video-kabelen. Eneste ulempen er at coax er litt dyrt.

 

Jeg har selv erfaring med spleising av nettverkskabler på denne måten og det har gått helt fint. Dvs. en 3 meter lang TP-kabel holdt fortsatt 100Mbit/s overføringshastighet etter ar jeg klippet over den på midten og byttet om noen ledere så den skulel bli en krysset nettverkskabel. Denne omkoblingen var ikke loddet en gang, bare tvinnet sammen, og siden jeg ikke hadde med meg elektrikertapen tok jeg det jeg hadde for hånden: vanlig blank tape for kontorbruk. Overføringen gikk like raskt som før. Jeg tror S-videokabelen har lavere frekvens på signalet så det bør nok gå ennå bedre.

 

En annen mulighet dere kan sjekke ut er om dere kan bruke TV-ut fra PC'n til den nærmeste skjermen og heller sette opp et nettverk men en annen PC med TV-utgang nært den andre skjermen. Skjermbildet kan klones over nettverket til den andre skjermen via et program. (Programmet var forøvrig testet her på HW.no for et par år siden, så du skal kunne finne det blandt alle testene.)

Lenke til kommentar
Hei

 

Jeg holder på med å rigge opp to plasma-tver til en pc på en russebuss.

 

Problemet er at jeg kun har en s-video utgang av skjermkortet. Jeg dro byen rundt for å lete etter en s-video-splitter, så jeg får koblet til begge tvene via s-video. Men nei, det var umulig å få tak i. Jeg har også lett litt på komplett.no, fant ikke noe som kunne brukes der heller tror jeg....

 

Noen som vet hvor jeg kan få tak i en slik splitter? Eller noen som vet hvordan jeg kan løse problemet på en annen måte (f.eks. vga til s-video, eller noe annet smart???) ? Trenger bare få to tver til å vise bilder fra en pc.

 

Har tenkt litt på å kjøpe et billig pci-skjermkort med tv-ut, og bruke to skjermkort, men det virker litt unødvendig tungvint. BTW, skjermkortet jeg bruker nå er et radeon 9600pro.

 

All hjelp velkommen, trenger råd kjapt, systemet bør stå ferdig i morgen...  :no:

http://av-connection.com/Functions/Product...=24&ClassID=240

 

Er det en sånn du trenger?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...