Gå til innhold

Nå har jeg kjøpt meg kamera


Anbefalte innlegg

Det ble et Canon EOS 350D. Hakke filla peiling på fotografering, men det tenker jeg å gjøre noe med. Følgende har jeg investert i:

- EOS 350D m/KIT linsa til Canon 18-55mm (fotovideo butikken 7970,-)

- 2GB CF Kingston Elite Pro (Digital Impuls 1395,-)

- Cokin UV-MC Mineral glass filter (fotovideo butikken 349,-)

- Lowepro TLZ 1 Topload bag (fotovideo butikken 359,-)

 

Totalt: 10.073,-

 

Vet at det ikke er det billigste man får tak i, men jeg liker å gå til butikken og handle når jeg har muligheten til det. Dessuten har FotoVideo og DigitalImpuls dyktige medarbeidere. :w00t:

 

Litt klar for å ta bilder nuh! :dribble:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Filteret har visstnok ingen annen funksjon enn å beskytte linsa. Er vel strengt tatt ikke nødvendig på et så billig objektiv, men det var jo ikke så dyrt heller.

 

Filteret kan muligens hjelpe på dager med mye dis e.l., men hva vet vel jeg. Det sa nå i alle fall han som solgte meg kameraet. Jeg gikk fem på ;)

Lenke til kommentar
Filteret kan muligens hjelpe på dager med mye dis e.l., men hva vet vel jeg. Det sa nå i alle fall han som solgte meg kameraet. Jeg gikk fem på ;)

Kan hjelpe litt i høyder over 1000 meter, da uv-strålingen som øyet ikke kan oppfatte, kan ses som en slags dis på bilder. Så det hjelper ikke mot dis, men kan hjelpe mot at UV stråling lager dis på bildene dine.

Lenke til kommentar
Kan hjelpe litt i høyder over 1000 meter, da uv-strålingen som øyet ikke kan oppfatte, kan ses som en slags dis på bilder. Så det hjelper ikke mot dis, men kan hjelpe mot at UV stråling lager dis på bildene dine.

Mener å ha sett dette fenomenet nevnt et par ganger i det siste i forbindelse med digitalkamera, men er fortsatt litt usikker. Mente dette fenomenet først og fremst var fremtredende ved bruk av film, og ikke i digitalfotografi?

 

Kan godt sjekke det opp selv, men hvis du vet det er sånn er det ikke noe å diskutere! :)

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Grattis med kameraet!

 

Jeg fikk mitt igår. Har ikke rukket mange bildene ennå, men jeg skal nok ut og gå en tur i helga. (har også kjøpt 350).

 

Synes kameraet virker ultrasmooth. Var litt redd for plæstik-finishen, men etter å ha holdt det en stund i hånda, har jeg bestemt meg for at den ikke er "billig". Virker relativt solid, og vekten er jo dritbra. Ikke tungt i det hele tatt. Plasten gir nesten en litt sånn komposittfølelse, og den er litt ru å ta på, liksom. Til de som måtte lure på det.

 

Ellers lurer jeg på: HVA er en god bok. Kan noen hoste opp en tittel til Proturbo og meg selv?

 

Skal ut og kjøpe meg et UV-filter (linsebeskytter... ;-)) og et polariseringsfilter. Liker blå himmel og sjø. Men hvilken størrelse er det i grunnen som passer til Kit-linsa som følger med (18-55)? Proturbo, det vet vel sikkert du, som har kjøpt filter sjøl?

 

Stå på og knips i vei! Lykke til!

 

 

 

 

R.G :w00t:

Endret av rugro
Lenke til kommentar

En god bok er "digital fotografi i praksis", som de blant annet selger på fotovideo. Finnes sikkert masse annet bra også. Men jeg har kjøpt denne, og synes den er suveren. Ganske lettfattelig, uten å bli for enkel. Tror de aller fleste nybegynnere vil bli svært fornøyd med denne!

Lenke til kommentar
kan hjelpe mot at UV stråling lager dis på bildene dine.

Mente dette fenomenet først og fremst var fremtredende ved bruk av film, og ikke i digitalfotografi?Kan godt sjekke det opp selv, men hvis du vet det er sånn er det ikke noe å diskutere! :)

Sjekk det gjerne opp... kan være at jeg tar feil da jeg ikke har prøvd det ut i praksis.

Lenke til kommentar
Skal ut og kjøpe meg et UV-filter (linsebeskytter... ;-)) og et polariseringsfilter. Liker blå himmel og sjø. Men hvilken størrelse er det i grunnen som passer til Kit-linsa som følger med (18-55)? Proturbo, det vet vel sikkert du, som har kjøpt filter sjøl?

 

Det står Cokin U.V.-MC 58mm på filteret.

 

Tror jeg må kjøpe meg den boka der, ja ;)

Lenke til kommentar

Ble Hoya-filtre. Begge deler, både UV og pol. Det som er kult med polariseringsfilteret er at det kan roteres. Satt ikke helt godt på objektivet, men det er bare å være litt nøye når man skrur det på.

 

Har forresten bestilt meg den boka til han Fjørtoft-karen. En ting er at jeg alltids skal klare å lære meg å stille inn kameraet mitt, men NÅR skal jeg bruke de ulike innstillingene? Derfor kjøper jeg meg en bok og prøver å finne ut litt mer.

 

Dette er gøy!

 

:)

R

Lenke til kommentar
Ble Hoya-filtre. Begge deler, både UV og pol. Det som er kult med polariseringsfilteret er at det kan roteres. Satt ikke helt godt på objektivet, men det er bare å være litt nøye når man skrur det på.

 

Har forresten bestilt meg den boka til han Fjørtoft-karen. En ting er at jeg alltids skal klare å lære meg å stille inn kameraet mitt, men NÅR skal jeg bruke de ulike innstillingene? Derfor kjøper jeg meg en bok og prøver å finne ut litt mer.

 

Dette er gøy!

 

:)

R

Hvilken bok er det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...