Gå til innhold

Ram Upgrade til iBook g4 12. Ghz. Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe en iBook (etter oppdateringen som er like rundt hjørnet)

 

Men 256 mb minne blir litt lite når Tiger vistnok krever 256 bare for å kjøre det alene. Jeg tenkte å legge inn en 512 brikke eller 1 gb.

 

Hvor mye ram vil jeg trenge for å kjøre photoshop greit og andre apps samtidig?

 

Vil det holde med 768 til sammen eller burde jeg gå for 1.25 gb til sammen?

 

Noen som vet om webshops rundt om i verden som leverer til Norge til en rimeligre penge enn av det vil koste i norge?

 

på mpx vil de ha 272$ av meg eller 1700 kr for 1 gb modulen.

 

link: http://mpx.no/aspx/produkter.aspx?t=0&g0=7&g1=19&pubgrp=1

 

Men på denne siden her tar de bare omtrent halvparten.. Er det stor forkjell på kvaliteten og ytelsen på disse brikkene, eller vil jeg merke liten forskjell i praksis?

 

All hjelp tas imot med åpent sinn :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Jeg har satt Crucial 512MB i min kjærestes iBook. Det fungerer som bare det. Så får du vurdere om du i det hele tatt trenger mer enn det. Er det heavy billed- eller videoredigering du driver med, kan du få bruk for mer enn 768MB, men for den jevnlige bruker skulle dette holde fint.

 

Det er dumt å betale for mye til Mac eller andre som selger "Mac-minne", når du kan få like godt til halve prisen ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det gjør nok det ja. Apple bruker vel Kingston til sitt original-minne, men som sagt har Crucial og "vanlig" Kingston-RAM fungert flott for flere her.

 

Du skal vel ha DDR SO-DIMM PC2700 til din PowerBook, og da mener jeg nok Crucial og Kingston skulle gå helt fint.

 

Hvis du sjekker både Crucial og Kingston sine minnekonfiguratorer, har begge produsentene forslag til RAM-brikker de garanterer skal passe i en iBook/PowerBook.

Lenke til kommentar

www.crucial.com eller www.komplett.no der Komplett bruker Crucials minnekonfigurator.

 

På www.mpx.no finner du Kingston under minnekonfigurator. Men her får man opp "original" Apple-RAM som er en del dyrere.

 

 

Kjøler passe inni PowerBooken? Nå henger jeg ikke helt med her... Så lenge det er DDR SO-DIMM skal det passe fint i en PowerBook

Lenke til kommentar

Spørs jo hvor mye minne man skal ha i Powerbooken det om Memory Corp. er "overveldende" eller ikke. Når det allerede er innebygd 256 mb fra før så blir det en grei mengde. Er noe annet om man har en 15" eller større som har plass til flere brikker i forhold til 12" som har plass til en. I teorien skal de fleste modulene passe, en 400 mhz blir satt ned til 333 mhz uansett, så ser ikke vitsen i akkurat det.

 

Ram med de her funksjonene passer ikke:

EDO ram

PLLs

parity

ECC

Endret av nikhuse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...