Ernie Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 (endret) Sitter og grubler litt. Hva er det som ligger av kode bak et GUI-bibliotek som f.eks QT? Har ikke tenkt å lage et eget bibliotek, men det hadde vært litt artig å vite litt om det. Endret 26. april 2005 av Ernie.
☀ ❄ Skrevet 26. april 2005 Skrevet 26. april 2005 Ta en kikk på kildekoden til Qt, da vel Uansett, det er ikke noen spesiell magi ved det. GUI-biblioteker består ofte av flere lag, f.eks. noe slik som: Selve biblioteket -- grensesnittet til programmereren -> Abstraksjonslag -- gir selve biblioteket et felles grensesnitt til de plattformspesifikke delene -> Plattformspesifikke deler, som sørger for å kommunisere med f.eks. X eller den delen av Windows som styrer grafikken. Under der igjen har du kjernen, som gir (f.eks.) X tilgang til skjermen. Dette bildet (hentet fra Qt Product Overview) illustrerer det hele ganske godt:
Ernie Skrevet 28. april 2005 Forfatter Skrevet 28. april 2005 Har jeg forstått det riktig at man da f.eks på Windows-plattformen koder mot Win32 API?
☀ ❄ Skrevet 28. april 2005 Skrevet 28. april 2005 (endret) Qt bruker det sannsynligvis som «back end», ja. Edit: Men jeg vet ikke, da jeg ikke vet hvilke muligheter Windows har å by på når det gjelder grafisk programmering. Endret 28. april 2005 av Myubi
kjetil7 Skrevet 29. april 2005 Skrevet 29. april 2005 Qt bruker garantert Win32 API under abstraksjonslaget for å gjøre platformspesifikke kall.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå