Gå til innhold

Hvilken religion, og hvorfor?


Anbefalte innlegg

Hvorfor tror en religiøs person at hans/hennes religion er mer korrekt enn en annen type religion? Videre, hvorfor tror denne personen at religion/religionen er korrekt i det heletatt, i motsetning til å tro at det meste kan forklares vitenskapelig istedenfor? :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror det er en salig blanding av ignoranse og arroganse... :p

 

..men seriøst, er det noe som er vanskelig så er det å snakke "fornuft" med en som er frelst, den personen har erfart noe åndelig, om det er under en høyspentledning eller i ytterste nød vites ei, men denne sikkerheten mange utstråler er falsk, ettersom tro og tvil går hånd i hånd.

 

Vitenskapen gir ingen mening, den bare forklarer.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Hvorfor tror en religiøs person at hans/hennes religion er mer korrekt enn en annen type religion? Videre, hvorfor tror denne personen at religion/religionen er korrekt i det heletatt, i motsetning til å tro at det meste kan forklares vitenskapelig istedenfor? :hmm:

Fordi at vi er mennesker, ikke Gud. Og med mindre vi kan fri oss fra vår arroganse så vil ingenting forandre seg.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd å stille følgende spørsmål til en del kristne:

-"Hvorfor er det akkurat bibelen som har alle svar? hvorfor ikke koranen?"

 

-"Fordi det er bibelen." / "Fordi det står 'du skal ikke ha andre guder enn meg, og det gjør det ikke i noen annen bok'"

 

 

hvis svaralternativ nr#2, sier jeg:

-"Jaja, hva med den lappen jeg har her? Her står det 'du skal ikke ha andre guder enn meg'?"

 

-"Nei, det er ikke bibelen"

 

:hmm:

Lenke til kommentar
Jeg er en (av de få?) som har bestemt meg for at de fleste (om ikke alle religioner) tilber samme Gud. Min Gud er din Allah, og vi tilber ham på forskjellige måter, derfor ser jeg ikke på din religion som "dårligere".

 

Hvilken gud tilber du da? Jeg tror kanskje du burde dra opp boka, så innser du at f.eks den kristne og muslimske guden er to VIDT forskjellige guder.

 

Og ikke alt kan forklares med vitenskap, vettu.

 

Selvfølgelig kan det det. Alt som ikke kan forklares vitenskapelig er per definisjon overnaturlig, og kan derfor ikke eksistere. Dersom gud virkelig eksisterte ville han per definisjon ikke være overnaturlig. Det er et gammelt, og dårlig ordtak, som sier at ikke alt kan forklares med vitenskap. Men det er altså selvfølgelig feil.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke hvorfor folk kaller Gud Gud og Allah når han heter noe annet :hmm: .

 

Og alt kan forklares med vitenskap, det som ikke kan forklares kan ikke bevises at det eksisterer, men, man kan vel tro på det fordet(mytologi, yay).

 

Og alle religioner tilber ikke samme gud, det er rett og slett umulig.

Lær deg mytologi du, da skjønner du hva jeg mener.

Endret av Samael
Lenke til kommentar
Og alle religioner tilber ikke samme gud, det er rett og slett umulig.

Hvorfor er det umulig at de forskjellige relegionene kan være utrykk for samme kraft/gud/ånd?

Fordi ikke all religioner tror på de samme prinsippene, derfor.

Endret av Samael
Lenke til kommentar
Og alle religioner tilber ikke samme gud, det er rett og slett umulig.

Hvorfor er det umulig at de forskjellige relegionene kan være utrykk for samme kraft/gud/ånd?

Fordi ikke all religioner tror på de samme prinsippene, derfor.

Men svært mange prinsipper går igjen. Dessuten, er retninger innen kristendommen som har forskjellige prinsipper også. Men de tror på den samme guden.

 

Eg spør det samme igjen: Hvorfor kan forskjellige relegioner være forskjellige utrykk for samme gud/kraft? Ikke nødvendigvis alle relegioner, for fks. budhisme har jo ikke en gud i den forstand, men ta abrahams-relegionene. De er jo påfallende like. Og Hinduisme med sine tusenvis av guder kan jo være utrykk for samme gud.

 

PS: Tror ikke på noe selv. ;)

Endret av TLZ
Lenke til kommentar

Men religioner som Shintoisme og Hellenisme tror ikke på noen spesielle prinsipper, det er bare guder som ble skapt, ikke alle religioner tror på en slags "kraft" som skapte verden, men ja, for det meste så er kilden det samme, men ideologiene og prinsippene er forskjellige, det er også gudene.

Lenke til kommentar

Jeg er agnostiker. jeg mener at en hver person som påstår at han har sikker viten om noe gudommelig lyver. Fordi det er umulig for å ett menneske å inneha "gudommelig" informasjon

Jesus var sikkert en fin person, men noe guds sønn var han så definitivt ikke. I dag ville vi nok også ha kalt han en terrorist (om vi var romere) Mohamed var en fyr som tilbringte litt for mye tid i huler og antagelig var borti ørkenens svar på fleinsopp. Men som politiker var han ikke så værst, poenget var vel å samle kristene og jøder og alle andre under en religion?

At folk tror på en religion er ikke så rart egentlig, folk ønsker å få svar på deres spørsmål og å finne en mening med livet. Det kan en religion gi dem.

At samtlige religioner bommer, det er en annen sak.

 

Om man skal tro på noe, så får man tro på noe som ønsker å komme frem til sannheten: vitenskap

 

Det mest latterlige med religioner er deres undertrykking av kvinner og hemning av sexualitet.

Ekstreme islamske fundamentalister tror de kommer til himmelen og får ett visst antall jomfruer om de begår terrorhandlinger, right?

Dette demonstrerer jo hvor mye de har misforstått, ikke mye moro med en jomfru...

Endret av Glortelion
Lenke til kommentar
Ekstreme islamske fundamentalister tror de kommer til himmelen og får ett visst antall jomfruer om de begår terrorhandlinger, right?

De blir hvertfall lurt til å tro at om man ofrer livet i en terrorhandling, men samtidig får drept en del ikke-muslimer, står det 7 jomfruer og venter på deg i "neste etasje".

Lenke til kommentar

Glortelion: Du hadde noen fine poeng ang religioner. I kristendommstimen ble dere agnostikere kategorisert slik:

 

Agnostiker: "Vi kan ikke vite om Gud er til eller ikke"

 

Videre lurer jeg på hvilket forhold har dere til livets mening og kjærlighet fesk?

 

Andre kristne som jeg kjenner ser ikke vitenskapen på som en "uvenn". De mener at det går an å praktisere vitenskapen som en gave fra gud til folket. Ved å forske på skaperverket "hyller" en gud.

Lenke til kommentar

Vel.. jeg er i mot all organisering, så jeg har selvstendig funnet ut at jeg er en agnostiker (med en god del ateisme i meg) og har ikke så altfor mye kunnskap om det egentlig.

 

For meg så er meningen med livet å nyte det. Om man klarer å leve ett liv man er fornøyd med og samtidig bidrar til at verden er ett bedre sted å leve den dagen man dør enn den dagen man kom inn, så burde vel det være godt nok, right?

 

Kjærlighet er en vidunderlig ting, om man bare klarer å finne den.

Personlig så mener jeg at om det finnes en gud så er definitivt en av gavene fra den guden sex. Så lenge alle som er involvert i en sexhandling ønsker det og nyter det, så finnes det få grenser få hva man kan gjøre :p

At så mange religioner lovpriser sexuell avholdenhet og å holde seg unna kroppens nytelser og fristelser syns jeg er idiotisk.

Hvorfor skulle det føles så bra hvis det ikke var meningen at vi skulle gjøre noe med det? :p

Lenke til kommentar

Du høres ikke helt sikker ut på hva du er.... vel, for å gjøre det klart:

Ateist: Avviser klart all form for "overtro", være det guder, mystikk, etc.

Agnostiker: En som ikke tror, men heller ikke avviser at det KAN finnes noe. "Du tror det ikke før du får se det".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...