Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Tp kabel får lang??


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Den 2002-07-08 20:06, oltis skrev:

Desom den fungerer på ISDN vil den sikkert fungere på ADSL. ISDN skal ikke være mer enn 10 meter og TP ikke mer enn 100, men man vet jo aldri.


 

Jepp... ISDN går fint... tror ISDN skal gå 100 m om NT1 boksen er rett instilit... (er noen dip-switcher om du åpner den)

But anyway;

 

På Cat 5 UTP (det du mest sansynligvis har, Uskjermet TP-kabel som er sertifisert for 100MHz, mao du kan kjøre 100mbit og vel så det)

 

back to the point... ofte står det 200 M, og det går ofte... men helst hold deg under 185 meter, så skal det gå fint.. :smile:

 

Og worste case scenario: det funker ikke

(kabelen er straigth forward... ikke noe vriing eller manglende ledere?)

 

Godt nok svar?

Lenke til kommentar

Gikk nettopp IKT-Driftsfag, og vi lærte litt om det der...

 

En vanlig UTP kat.5 kabel har en makslende på 100m (uten forsterker av noe slag i mellom)

 

Dette er I TEORIEN.

 

I PRAKIS kan man godt greie 200m, men man kan få merkelig problemer grunnet pakketap, ol.

 

Så her er det faktisk litt opp til kabel/nettkort osv... man kan jo være heldig! :smile:

Lenke til kommentar

Selv har jeg strukket 120-130 meter TP kabel, og det fungerte ikke i begynnelsen med 10mbit half-duplex . Dette var med "standard" plugging av kabelen, og etter gjentatte forsøk med omplugging. Så snakket jeg med en elektriker som sa at pluggingen av kabelen, dvs. hvordan lederne ligger har mye å si. Han gav meg en spesiell instruksjon for rekkefølgen av ledere i pluggen, og vips 10mbit half-duplex..MEN. Dette er så lenge siden at jeg har glemt hvordan pluggingen var..Om man leter på nettet finner man nok noe om dette. Om alt går til h. kan du jo skaffe deg en repeater eller en billig hub som du setter midtveis om du greier det, da er det 0 problem. Du vil nok slite med å få 100mbit half-duplex eller full duplex til å funke tror jeg uansett med et så langt strekk.

Lenke til kommentar

Mange rare teorier om TP kabler her ser jeg :smile:

Jobber selv med installasjon av både ISDN, ADSL, LAN, WLAN osv.. til daglig. Jeg er ingen professor på området, så jeg utrykker meg her ganske generellt:

 

Hvis du plasserer ADSL modemet på låven så har det ingen begrensning (ikke før det er snakk om kilometer) - 100 meter til eller fra på linjesiden har ingenting å bety! Hvis det derimot er på Ethernet utgangen, som følger CAT5 standarden, er det ifg. standarden max 100meter inkl. pathesnorer (tror jeg). Men uansett vil det virke - bare at du vil miste litt hastighet. f.eks. at du klarer max 85Mbit istedet for 100Mb. Det er viktig og terminere kabelen riktig slik at denne følger CAT5-standarden! Dette pga. revolveringen i kabelen. Uansett burde du greie 10Mbit da dette går på Cat3 (=rævva kabler og koblinger)

 

120meter UTP har jeg selv testet med FLUKEs heller kostbare testinstrument og det helt uten problem (eneste feilutslaget man får på testeren er nettopp lengden(!)).

 

På denne linken har du koblingsskjema for RJ45-pluggen: http://www.elko.no/elko/userhtml/dokumenta.../Kobl6104_1.gif

 

Husk å ikke klem, vri, strekk , "knyt" osv.. kabelen da den ikke er beregnet for dette. Hvis du har lagt den i lufstrekk fra hus til låve er det stor sjans for at den ikke holder cat5 standarden lengre (pga strekk) men burde funke uansett..

 

Grunnen til at ISDN funker men ikke ADSl kan være pga. termineringsmotstandene som står i ISDN-kontakten din? (vet ikke helt hvordan du har koblet.)

 

Håper noe av dette hjalp!? *puh*

 

Mvh, Stian (www.tel-nett.no)

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-09 20:53, Mezzy skrev:

Hvis du plasserer ADSL modemet på låven så har det ingen begrensning (ikke før det er snakk om kilometer) - 100 meter til eller fra på linjesiden har ingenting å bety! Hvis det derimot er på Ethernet utgangen, som følger CAT5 standarden, er det ifg. standarden max 100meter inkl. pathesnorer (tror jeg).


 

Var ganske sikker på at Cat5 standaren var 90 meter jeg. pga. jeg fikk en liten feil på eksamen når jeg sa 100...

 

Men de 10 meterene skiller jo ingen ting i dette tilfelle :roll:

Lenke til kommentar

Jeg har fått vite av en som jeg mener å ha greie på tingene at ved (telenor) ADSL kan man ha 100m tp før modem'et og 150m etter. Kjørte ca 80m X 25m (koblet sammen med "hun-hun" adabter) etter modem pluss 25m før modem, uten noen problemer. :smile:

 

_________________

Amatøren

 

[ Denne Melding var redigert av: Marzo på 2002-07-10 03:54 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-07-09 21:31, Cyrus skrev:

Quote:


Den 2002-07-09 20:53, Mezzy skrev:

Hvis du plasserer ADSL modemet på låven så har det ingen begrensning (ikke før det er snakk om kilometer) - 100 meter til eller fra på linjesiden har ingenting å bety! Hvis det derimot er på Ethernet utgangen, som følger CAT5 standarden, er det ifg. standarden max 100meter inkl. pathesnorer (tror jeg).


 

Var ganske sikker på at Cat5 standaren var 90 meter jeg. pga. jeg fikk en liten feil på eksamen når jeg sa 100...

 

Men de 10 meterene skiller jo ingen ting i dette tilfelle
:roll:

 

 

Det regnes 90m + 10m patche-snorer... :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...