Gå til innhold

Sonoma-basert eller ei og gode skjermer(farger)?


ion

Anbefalte innlegg

Jeg er en ganske aktiv PC-bruker, men har foreløpig bare stasjonær maskin. Har lenge tenkt på å kjøpe bærbar, men utsatt det med tanke på at jeg ville trenge den mer når jeg starter å studere. Jeg er ingen aktiv spiller, men bruker PC mye til grafisk arbeide (bla. Photshop, Indesign, Illustrator) og noe lek med videoredigering i tillegg til vanlig surfing og musikk.

Jeg er innstilt på å bruke forholdsvis mye penger på innkjøpet (et sted mellom 10 000 og 20 000), men likevel ikke mer enn det som trengs for at maskinen skal takle mine oppgaver godt.

 

Jeg har i den sammenheng sett på noen Acer bærbare. Før Sonoma-teknologien kom så jeg på Acer 800x-maskiner, kanskje spesielt 8005LMi. Etter at Sonoma kom er det kommet en Acer 810x-serie som tydelig mynter seg på samme brukergruppe som 800x. Her ser 8103WLMi mest aktuell ut. Er det vært pengene å kjøpe en Sonoma-basert maskin? For meg ser forskjellen ut til å være skjerm, skjermkort og FSB.

 

Ellers så kan jeg stille et generelt spørsmål. Da jeg jobber mye med bilder og annet grafisk arbeide betyr rett framstilling av farger og nyanser mye. Hvordan er så skjermene på de to overnevnte maskiner i forhold til andre. Hvilke maskiner har best skjermer i så måte?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jobber du mye med bilder og grafisk arbeide bør du vuredere en 17", f.eks Dell Inspiron 9300. :)

 

Den har WUXGA (1920x1200) skjerm, Pentium M 1.6-2.13ghz, DDR2, Go6800 og veier ca. 3.4kg om jeg husker riktig.

Stor skjerm er positivt, men sitter dessverre på en litt gammel CRT-skjerm på den stasjonære som kjører 1024x768, så tror ikke jeg trenger et så stort hopp. Bedre skjermkort trenger jeg nok heller ikke, da jeg spiller lite. Og i tillegg er nok 3,6kg litt for mye. Har jo tross alt stasjonær fra før.

Lenke til kommentar

Sonoma har nok ingen stor betydning i seg selv for ditt bruk. Men skjermen på 8000 serien er ikke bra nok til grafisk arbeid. Jeg sitter selv på en 8003 idag, og den er blass i fargene. Dette bildet av maskinen ved siden av min 20" LaCie gir en ide:

 

done.JPG

 

De nye Acer skjermene har jeg ikke sett.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Sonoma har nok ingen stor betydning i seg selv for ditt bruk. Men skjermen på 8000 serien er ikke bra nok til grafisk arbeid. Jeg sitter selv på en 8003 idag, og den er blass i fargene. Dette bildet av maskinen ved siden av min 20" LaCie gir en ide:

 

http://www.telegeir.com/Hardware/done.JPG[/img]

 

De nye Acer skjermene har jeg ikke sett.

 

Geir :)

Har du noe godt forslag til maskin med bra skjerm da?

Lenke til kommentar

Har nesten bestemt meg for dette:

 

Acer Travelmate 8005LMi kr. 13.995,-

Samsonite Ryggsekk, 15" grå/blå kr. 699,-

Acer Easyport III Portreplicator kr. 1.175,-

Belkin KVM Switch 2 maskiner kr. 363,-

Logitech Premium Opt. Wheel Mouse kr. 155,-

Sum kr. 16.387,-

 

Det eneste som knuger meg nå er den typiske frykten for at Sonoma-maskinene vil dette mye i pris fram til høsten (aug-sept), typisk at Acer TM8103WLMi kommer ned i kr. 14.000,- fram til da.

Noen som har oversikt om det skal være noen store internasjonale datamesser i tiden fra nå til september? Da bruker det jo alltid å komme mange nye modeller som gjør at det som allerede er på markedet faller i pris.

Lenke til kommentar

Ikke hør på pisspreiket her om at Inspiron serien har gode skjermer! Kun Dell Precision M serie har gode skjermer og disse er utenfor din prisramme. Inspiron 9200-9300 skjermene er katastrofale.

 

Er du seriøs med hensyn til grafisk bruk så hold deg unna alt som heter Gloss skjermer og X-brite også. Disse sminker bare bildet fryktelig mye slik at enhver 14is skal hoppe i taket av overdrevne farger og kontrastforhold. Dessuten er det jo meningsløst å se på refleksjoner fra hele omverden.

 

Jeg har selv Acer 8103 med 2 GB ram og 7200RPM HD, og den tar imot alt jeg gir den av grafisk og 3D arbeid uten problemer. Den oppfører seg eksemplarisk med hensyn til støy og er BÆRBAR.. 3 cm tykk og under 3 kilo tung.

 

Jeg mener du gjør en tabbe i å kjøpe en maskin som er over et år gammel i Travelmate 8005. 8103 er bare 1500,- dyrere og sonoma plattformen har såpass mange fordeler at det er det riktige valget. Kanskje du ser på det som overkill nå, men all erfaring med denne slags type arbeidsoppgaver sier at maskinen din vil føles treeg allerede etter et år og to. Hvorfor da allerede legge til et år fra starten av?

 

Det finnes bare et ankepunkt i mine øyne, og det er at skjermen er øørlite for mye mot blått, men dette er minimale fargeproblemer sammenlignet med tilsvarende produsenter, og skjermoppløsningen er i mine øyne perfekt med 1680 x 1050. God plass til menyer og toolbars uten å måtte krympe arbeidsflaten i f.eks illustrator og photoshop. Jeg anbefaler deg selvsagt å vurdere en skikkelig ekstern skjerm hjemme. Jeg har koblet den opp mot en Apple 20" Cinema Display via den gode DVI porten på laptop'en og bildet her er MEGET godt, (mot CRT kvalitet).

Lenke til kommentar
Ikke hør på pisspreiket her om at Inspiron serien har gode skjermer! Kun Dell Precision M serie har gode skjermer og disse er utenfor din prisramme. Inspiron 9200-9300 skjermene er katastrofale.

 

Er du seriøs med hensyn til grafisk bruk så hold deg unna alt som heter Gloss skjermer og X-brite også. Disse sminker bare bildet fryktelig mye slik at enhver 14is skal hoppe i taket av overdrevne farger og kontrastforhold. Dessuten er det jo meningsløst å se på refleksjoner fra hele omverden.

 

Jeg har selv Acer 8103 med 2 GB ram og 7200RPM HD, og den tar imot alt jeg gir den av grafisk og 3D arbeid uten problemer. Den oppfører seg eksemplarisk med hensyn til støy og er BÆRBAR.. 3 cm tykk og under 3 kilo tung.

 

Jeg mener du gjør en tabbe i å kjøpe en maskin som er over et år gammel i Travelmate 8005. 8103 er bare 1500,- dyrere og sonoma plattformen har såpass mange fordeler at det er det riktige valget. Kanskje du ser på det som overkill nå, men all erfaring med denne slags type arbeidsoppgaver sier at maskinen din vil føles treeg allerede etter et år og to. Hvorfor da allerede legge til et år fra starten av?

 

Det finnes bare et ankepunkt i mine øyne, og det er at skjermen er øørlite for mye mot blått, men dette er minimale fargeproblemer sammenlignet med tilsvarende produsenter, og skjermoppløsningen er i mine øyne perfekt med 1680 x 1050. God plass til menyer og toolbars uten å måtte krympe arbeidsflaten i f.eks illustrator og photoshop. Jeg anbefaler deg selvsagt å vurdere en skikkelig ekstern skjerm hjemme. Jeg har koblet den opp mot en Apple 20" Cinema Display via den gode DVI porten på laptop'en og bildet her er MEGET godt, (mot CRT kvalitet).

Det at maskinen er på vei ut bekymrer meg også, men prisforskjellen avskrekker meg litt. Ser ikke helt hvordan du kommer fram til at maskinen (8103WLMi) bare er 1500,- dyrere enn 8005MLi. Den går jo for tiden for mellom 16500,- (på mindre kjente nettbutikker) og 17500,- (på større og mer kjente nettbutikker), mens 8005LMi går for 14000,-. Det vil si en prisforskjell på mellom 2500 og 3500. I tillegg er dockingløsningen til den nye maskinen en tusenlapp dyrere.

 

Jeg skulle så gjerne ha hatt alt det som kommer med den nye maskinen, men må også se på hvor mye jeg får igjen for pengene, og jeg har kommet fram til at 8103 er litt for lite igjen for pengene. Det er derfor jeg også lurer litt på utsiktene. Trenger maskinen mye først til høsten (aug/sept), men er fristet til å kjøpe den nå.

Lenke til kommentar
(...)

Jeg mener du gjør en tabbe i å kjøpe en maskin som er over et år gammel i Travelmate 8005. 8103 er bare 1500,- dyrere og sonoma plattformen har såpass mange fordeler at det er det riktige valget. Kanskje du ser på det som overkill nå, men all erfaring med denne slags type arbeidsoppgaver sier at maskinen din vil føles treeg allerede etter et år og to. Hvorfor da allerede legge til et år fra starten av?

(...)

I forbindelse med Sonoma eller ei fant jeg en god artikkel på Tom's Hardware Guide ( http://www.tomshardware.com/mobile/20050119/index.html ). Utfra denne og det generelle inntrykket jeg har av hva som er nytt i Sonoma-plattformen tror jeg ikke det er verdt pengene i dette tilfellet. Det eneste jeg ser at jeg kan komme til å savne er støtten for Express Card gjennom dockingstasjonen. Ellers er forskjellene for små tror jeg.

Lenke til kommentar

Nå er den bærbare bestilt og jeg gleder meg noe voldsomt =).

Endte opp med dette:

 

Acer Travelmate 8006LMi kr. 14.995,-

Samsonite Ryggsekk, 15" grå/blå kr. 699,-

Acer Easyport III Portreplicator kr. 1.175,-

Belkin KVM Switch 2 maskiner kr. 386,-

Logitech Premium Opt. Wheel Mouse kr. 173,-

Logitech Ultra X Flat Tastatur kr. 245,-

Sum kr. 17.673,-

 

Endte opp med 8006LMi i stedet for 8005LMi da Mpx.no gikk tom for førstnevnte. Etter å ha lest diverse tester på nettet og snakket med noen i omgangskretsen som bruker Acer bærbar ble jeg sikker nok til å svi av så mange penger...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...