Gå til innhold

Øke oppløsning på bilder


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nja.. Du kan jo gå på "image size", skru på "bicubic interpolation", og skrive inn ønsket størrelse. Men bildet vil jo ikke bli noe bedre av det. Det kommer ikke inn flere detaljer, og så videre. Når utgangspunktet er dårlig, som et webkamerabilde, så synes det og ekstra godt når du forstørrer bildet.

Lenke til kommentar
Til å forbedre et forstørret bilde kan du kanskje bruke et program som dette?

Som det står i beskrivelsen av programmet fungerer det likt som den innebygde funkjsonen i Photoshop.

 

Alt den gjør er å interpolere (en fancy måte å finne snittet mellom to verdier på), noe alle program gjør mer eller mindre godt.

Lenke til kommentar
Som det står i beskrivelsen av programmet fungerer det likt som den innebygde funkjsonen i Photoshop.

Ikke helt da. Som en ser tydelig på bildet av teksten "try", prøver programmet å følge linjer i bildet. Så på en del bilder vil en få mye bedre resultat enn med Photoshop...

 

Best resultat får en uansett når utgangspunktet er et stort bilde. Å forstørre et webkamerabilde er det lite vits i. Crap in - crap out..

Lenke til kommentar

Min metode for og jukse til bilder med dårlig oppløsning for og kunne printe de er og først kjøre opp størrelsen ved bruk av image size også bruke filteret, noise -> despeckle

 

gjerne gjenta en to-tre ganger alt ettersom.. da blir bildene litt mer tåkete slik at pixlene fprsvinner. funker fint når jeg henter bilder på nett som jeg trenger og bruke i enkle trykksaker.

 

btw, snakker selvsagt om photoshop her. ;)

Lenke til kommentar
Er det ingen mulighet å forbedre kvaliteten på et bilde for så og forstørre det?
Det finnes metoder for å øke opplevd kvalitet. Det er ikke noe stort problem å få fram flere detaljer men det blir detaljer som kansje ikke var der i virkeligheten men som ser ut som de var der. Hvis du har flere bilder tatt fra omentrent samme vinkel så kan du få fram detaljer som ikke finnes på noen av bildene.

 

Søk etter "Superresolution" på Google så finner du noen noen tusen sider. Du kommer neppe til å finne noe fiks ferdig programvare som passer til akkurat ditt problem uten at du må legge mye arbeid i det.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar
ja det er nok ikke like enkelt på film, zoom inn på et område, klikk på et par knapper og heisann et krystallklart bilde! :)

 

men hadde vært kjekt da!

Det er forresten noe som irriterer meg skikkelig på film. Du ser pixlene, så "tryller" de bare litt og plutselig kan man se hva som står på en bitteliten flik av et brev el.lign. Teit.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...