Gå til innhold

Spm til garvede presskannekaffedrikkere


Anbefalte innlegg

Jeg har hatt litt problemer med en viktig hardware-komponent i det siste, nemlig presskanna. Problemet er at de fem minuttene kaffen skal stå og trekke, er nok til å gjøre kaffen nogenlunde lunken, selv om jeg har forvarmet kanna med varmt vann.

 

Jeg er rimelig old-school og bruker derfor kaserolle og kokeplate til å koke opp kaffevannet (vannkokeren ble knust av en kamerat). Presskanna er av merket "Bodum", og selve glasskolben står i et jernstativ slik at det er ca 1 cm klaring fra glasskoblen til underlaget.

 

Så: Er det risky å sette presskanna på kokeplata (som jo fortsatt er varm etter å ha kokt opp vannet) for å beholde varmen på kaffen, eller kan jeg risikere at hele glasskoblen etterhvert sier takk for seg, dvs. at det blir -for- varmt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er selv garvet presskannebruker, men oppdaget at kaffen ble fort kald. Løsningen på problemet var en ståltermos! Du heller rett og slett kaffen over fra presskanne til ståltermos! termosen holder kaffen varm lenge, den setter ikke smak så kaffen smaker genuin presskannekaffe selv om den har vært i termos. Bare prøv, du vil ikke angre :thumbup: Det er rart at kaffen blir lunken i løpet av 5 min. Kaffen min holder seg kokvarm minst 7 min. Har du micro, kan du varme kaffekoppen i den! Det går fort å varme en kopp kaffe i microen. Tror ikke du skal sette glasskolben direkte på komfyren, jeg prøvde det en gang, da sprakk den. Prøv heller å sette kolben i et vannbad på komfyren! Det funker helt ypperlig! Etterpå har du kaffen på en ståltermos som vist på bildet :thumbup:

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar

Jeg ville heller ha satset på sånn som man setter på kokeplaten for å lage kaffen. sånn som man legger vann i bunnen, kaffe i midten og så blir vannet presset opp igjennom kaffen, og inn i toppen, som man da heller i koppen. hmm. men det løser vel egentlig ikke problemet :p hehe. en smule trøtt nå.

Lenke til kommentar

Du tenker på en slik espressokanne (se bildet) Velvel.. Det er godt med en espresso i ny og ne, men det blir tøft i lengden å pimpe espresso hver dag, tro meg, jeg har prøvd og det er ikke en dans på roser, dessuten er denne type hardware veldig vedlikeholdskrevende med mange deler som skal rengjøres hver dag, så det er bedre å bruke presskanne til hverdagsbruk, den er utrolig enkel å vedlikeholde og kaffen smaker deilig! :thumbup:

Endret av Vultur Gryphus
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...